Det er omtrent fire ganger så mye som antallet på samme tid i fjor.
Karlengen mener de med det allerede er markedsledende i Skandinavia når det kommer til å levere det han kaller en «all-in-one»-plattform for løping.
Annonse
Løpe-gründeren vil likevel ikke si seg fornøyd med resultatene der, for i løpet av de neste 12 månedene er målet igjen å gange antallet med fire til 200.000, før de kaster seg på racet mot de største globale konkurrentene.
– Vi er veldig «bullish» (selvsikre) nå for tiden med gode forhold i Skandinavia. Så vi tror veldig mye ligger til rette for at dette skal gå, sier Karlengen.
Det var først i 2022 de begynte å virkelig gi gass og hentet penger for å satse mer på fulltid.
Gjennom plattformen kan man altså få oversikt over totalt 5400 arrangerte løp, alt fra større maraton til lokale løp, først og fremst i Skandinavia.
Annonse
Hobby og jobb: Runagain-gründerne Alf Niklas Kalmár (t.v.) og Carl-Otto Karlengen er begge ivrige løpere. I fjor høst løp de selv maraton i hele 30 grader på Grand Canaria.Foto: Mia Sandnes Nilsen
I tillegg til å få oversikt, kan man kjøpe billetter, finne veikart, treningsprogram, bilder, anmeldelser og rabatter til ulike løpeprodukter fra Runagains samarbeidspartnere.
Annonse
– Alt dette gjør RunAgain.com til en plattform som gjør at du ikke trenger å gå noen andre steder for å planlegge løp, fortsetter Runagain-gründeren.
Best på brukeropplevelse
I 2022 kjøpte de altså den danske storebroren, som før oppkjøpet hadde opparbeidet seg en stor database av aktive løpsarrangører og rundt 15.000 registrerte løpeprofiler.
Selv hadde RunAgain rundt 1000 registrerte brukere ved det tidspunktet
Danskene står med andre ord for en god del av de 20.000 registrerte brukerne RunAgain.com har i dag.
50.000 er altså innom plattformen i løpet av en måned, hvorav mesteparten er skandinaviske brukere.
– Så vi begynte i Norge og fokuserer nå mest i Skandinavia, men har betalende arrangører i over 15 ulike land.
Karlengen mener de også skiller seg ut i global sammenheng:
– I global kontekst er det kun noen få andre som oss som kvesser seg nå, mener han.
De viktigste konkurrentene han vil peke på er franske Finisher og Letsdothis, som holder til i Storbritannia.
– Letsdothis har hentet mest penger og slått mest på stortromma. De har London Maraton som kunde. Likevel har London Maraton sagt at de foretrekker vår brukeropplevelse, påstår Karlengen.
Satser i Spania og Sydney
Blant de viktigste inntektskildene er altså billettsalg, brukerabonnement og markedsføring på vegne av løps-arrangører.
Karlengen er opptatt av at RunAgain ikke skal være et elite-produkt med kun de største løpene, men heller en plattform for alle typer løp.
– Løping er for alle, understeker han.
Ambisjoner: Alf Niklas Kalmár (t.v.) og Carl-Otto Karlengen har stor tro på at de kan oppnå 200.000 brukere på plattformen innen 12 måneder.Foto: Mia Sandnes Nilsen
Blant kundene er derfor mer lokale løp som Knarvikmila, til noe større løp som Stockholm-maraton.
– Spesielt tror vi de små og mellom store, på mellom 700-1500 deltakere som harstor nytte av å jobbe med oss.
– Så er det veldig spennende at vi har klart å tiltrekke oss for eksempel Sydney maraton som er blant de største løpene i verden, legger han til.
I samarbeid med et spansk selskap Runrun er de nå i tillegg i gang med å bygge opp plattformen i Spania.
Lærdommen de får derfra planlegger de å bruke når de skal satse i flere land:
– Det blir veldig spennende å se om vi kan vokse i et annet marked med en lokal partner med godt fotfeste i det spanske markedet. Generelt har vi veldig tro på å gå inn i partnerskap der 1+1=3.
«Løpefeber»
Timingen for en «all-in-one»-plattform for planlegging av løp har trolig vært god:
– Det er en løpebølge i Norge og Skandinavia som gradvis har tatt seg opp etter covid. Jeg tror de store kanonene i skandinavia som Stockholm, København og Oslo er i en posisjon nå til å sette en all-time high i år, sier RunAgain-gründeren.
«Løpebølgen» han nevner kan sies å være en av de mange trendene som har fått fotfeste som følge av for eksempel stengte treningssentre under pandemien.
– Da Sats og gjengen holdt stengt hadde folk fortsatt lyst til å bevege seg. Nå som vi har fått litt luft mellom pandemien har mange fått tid til å løpe mye og tørr å melde seg på løp, tror Karlengen.
Han tror samtidig at influensere og sosiale medier har bidratt til en ny treningstrend:
– Influensere på for eksempel Instagram driver mye med det som kan kalles hybrid-trening. Før skulle man enten bare trene styrke eller løpe. Nå er det flere som er opptatt av å både løfte vekter og løpe.
I 2022 omsatte de for i underkant av 500.000 kroner, og leverte et underskudd på omtrent 3,6 millioner kroner før skatt.
Samme året hentet de omkring 6,5 millioner kroner, og i 2023 fylte de på med ytterligere én million kroner i en rettet emisjon mot eksisterende eiere.
Regnskapet for 2023 er foreløpig ikke klart, men Karlengen kan fortelle at de dro inn 1,3 millioner i omsetning med et negativt resultat på fem millioner – et resultat de hadde budsjettert for.
I 2024 ligger de nå an til å omsette for rundt to millioner med et underskudd på 500.000 kroner.
Planen tidligere har vært å bli lønnsomme i 2025.
– Er det fortsatt planen?
– Vi ser for oss positive tall til neste år, selv om det er smått. Det avhenger av hvordan vi girer organiseringen. Kostnadsdriveren hos oss er folk, men vi styrer oss mot et positivt resultat mot neste år.
– I 2026 og 2027 blir det nok veldig hyggelig, legger han til.
Videre i 2027 er planen å oppnå én halv million aktive brukere i måneden, noe Karlengen mener bør være fullt mulig:
– Løping er et gigantisk marked. Bare i Skandinavia er det 3,6 millioner som løper og globalt er det 600 millioner som deltar i løp. Det er disse vi skal nå ut til.
Planen i tiden fremover er derfor å hente penger. Ifølge Karlengen har det vært noen internasjonale investorer som har snust på dem.