SHIFTERS JULEKALENDER
Luke 9: FOMO med Carl Christensen
Slik skaffet Spacemaker-gründeren lokaler de overhodet ikke hadde råd til.
Vinteren 2018 vokste vi ekstremt raskt, og det begynte å bli uholdbart å ha base i ArkwrightX sine inkubatorlokaler. Det satt Spacemakere i alle kriker og kroker, og de andre startupene hadde begynt å kalle oss «Spacetakers» - et tydelig hint om at vi måtte gjøre noe. Problemet var bare at det var svært vanskelig å finne et lokale som var fleksibelt nok - vi trengte å fortsette å vokse, men vi hadde ikke råd til å betale for all denne plassen i opptil flere år før vi trengte den.
På dette tidspunktet var ikke produktet fullstendig selvbetjent. Vi måtte hjelpe kundene en del, og siden vi hadde veldig stor pågang fra kunder, valgte vi å etablere en venteliste. Denne ventelisten skapte stor FOMO – «fear of missing out» - hos kundene, vi fikk enda større pågang, og mange tok kontakt for å forsøke å bli prioritert først.
Ettersom kundene våre er i eiendomsbransjen, er det mange som eier eller har tilgang på lokaler, så vi passet på å nevne for kundene at egnede lokaler og aller helst en gunstig leieavtale kunne gjøre en forskjell i hvilke kunder vi ville prioritere. Så en dag fikk vi en henvendelse fra en kunde som ønsket å kjøre et prosjekt i Spacemaker, og som trengte resultatene asap. De var klare over ventelisten, men hadde et ess i ermet. De hadde et kontorlokale der leietaker hadde blitt nødt til å flytte ut raskt på grunn av en sammenslåing, og lurte på om vi ønsket å låne lokalet i ett år HELT gratis, mot at de fikk snike i køen og starte med Spacemaker umiddelbart.
Da det viste seg at det var snakk om 2500 kvadratmeter med freshe lokaler midt på Aker Brygge, en hel etasje, fullt innredet med heve-/senkepulter og prosjektører i møterommene, slo vi til - men de måtte selvsagt betale full pris for lisensen på Spacemaker!
Det ble et fantastisk år for oss i et lokale med alt for mye plass, som vi kunne innrede med shuffleboard og sofaer, vi spilte innebandy i møtelokalene, lagde kantine i styrerommet og badet i sjøen på ettermiddagene.
Moral: Aldri undervurder kraften av å skape FOMO!