markedsføring
Magnus Carlsen spiller på lag med Kahoot-gründer - gjør ett trekk på AI-markedsføring
Storrunde for «Marketer-spinouten» Metric.

Marketingplattformen Metric har hentet 8 millioner euro i en såkalt serie A-runde, med investeringer fra blant andre sjakkstjernen Magnus Carlsen og Kahoot-gründer Johan Brand.
Metric har utviklet en AI-plattform som automatiserer opprettelse, administrasjon og optimalisering av annonsekampanjer på Meta og Google. Løsningen rettes spesielt mot ehandel og brukere av Shopify-plattformen.
Kraftige investorer satser på AI-markedsføring
I tillegg til Carlsen og Brand har Metric fått med seg eksisterende investorerer som reklamebyrået TRY, MP Pensjon, Kvantia, Altitude Capital og Marketer Group.
Sistnevnte bidrar finansielt og med tre millioner euro i teknologi og ressurser fra gruppen.
– Jeg elsker å støtte ambisiøse team som utfordrer etablerte normer og bygger produkter med reell innvirkning. Metric har en skarp visjon for AI-drevet markedsføring, og de leverer med presisjon. De gjør kompleks data om til reelle resultater for e-handelsmerker, noe bransjen virkelig trenger, sier Johan Brand i en kommentar.
Automatiserer markedsføring for Shopify-kunder
Metric ble i utgangspunktet startet opp av Marketer-avhoppere i 2023, men selskapet har beholdt en tilkobling til Marketer-konsernet som har støttet veksten med kapital og salg av konsernets teknologi.
Selskapet har nå etablert seg i USA, Norge, Storbritannia og Australia og viser til betydelig kundevekst.
Ifølge CEO Amir Folkestad Habhab vil kapitalen gå til videreutvikling av AI for mer avansert automasjon og ytelsesoptimalisering, utvidelse i markeder med stort vekstpotensial og oppgradering av infrastruktur.
– Vår AI gir målbar verdi og lar nettbutikker optimalisere markedsføringen med presisjon og effektivitet. Etterspørselen etter smarte, automatiserte løsninger øker, og vi skal fortsette å presse grensene for AI-drevet annonsering, sier Folkestad Habhab i en kommentar.