event

«Fingern» prøver igjen – bygger ny plattform for underholdere

Thomas Gullestad og Morten Asbjørnsen satser på nytt etter at bookingplattformen Bookd meldte oppbud i fjor høst.

Thomas Gullestad og Morten Asbjørnsen er i gang med å bygge Gigger.
Thomas Gullestad og Morten Asbjørnsen er i gang med å bygge Gigger.
Publisert

I fjor høst meldte bookingplattformen Bookd oppbud, etter at selskapet over tid hadde slitt med likviditeten i et utfordrene kapitalmarked. 

Selskapet ble etablert av artist og seriegründer Thomas Gullestad, gjerne omtalt som «Fingern», og hans kompanjong Morten Arbjørnsen. 

I fjor høst meldte bookingplattformen Bookd oppbud, etter at selskapet over tid hadde slitt med likviditeten i et utfordrene kapitalmarked. 

Selskapet ble etablert av artist og seriegründer Thomas Gullestad, gjerne omtalt som «Fingern», og hans kompanjong Morten Arbjørnsen. 

De to fikk blant annet med seg startupfabrikken Agens, seriegründer Murshid Ali og Tise-gründer Eirik Rime på eiersiden, før selskapet måtte legge ned. 

Allerede den gang hintet Gullestad, som også står bak musikkselskapet LiveQube, om at han likevel ikke var helt ferdig med gründerprosjekter.

Nå kan han og Asbjørnsen avsløre sitt nye konsept, Gigger.

Ny forretnings­modell

Også nå satser de innenfor eventbransjen, forteller Gullestad til Shifter. 

Kjerneideen er fortsatt å gjøre livet enklere for artister og underholdere, men med en ny forretningsmodell.

– Vi bygger en SaaS-plattform som fungerer delvis som en jobbplattform, der kunder kan utlyse oppdrag, og kvalifiserte underholdere kan ta dem, forklarer Gullestad.

I motsetning til Bookd, som var en markedsplass der selskapet tok en prosentandel av honorarene, vil Gigger tilby tjenestemoduler til faste, lave priser.

Plattformen skal dekke alt fra jobbformidling til økonomistyring og markedsføring – alt en underholder trenger for å drive virksomheten sin.

– Mange dyktige underholdere er ikke tilknyttet managements eller bookingbyråer, og det er utfordrende å håndtere de mange manuelle prosessene i stor skala, påpeker Gullestad og fortsetter: 

– Der kan digitale systemer virkelig gjøre en forskjell. 

– God timing

For å komme raskt i gang bruker gründerne det norske KI-verktøyet Databutton til å bygge en prototype.

– Vi innså at det gir oss uendelige muligheter til å både bygge prototypen selv, og at vi kan justere ting raskt basert på tilbakemeldinger i markedet. Ambisjonen er å utvikle plattformen helt og holdent med dette verktøyet.

Denne gangen er planen i større grad å gjøre løsningene på plattformen AI-drevet.

– Målet er å få prototypen på plass, teste idéene – både de gode og de mindre gode – uten store investeringskostnader. Det er litt som å lage en rett for å smake på den først.

Allerede i mars er de klare for å starte testing med 20 artister. Målet er å få rundt 350 artister på plattformen første året.

– Mange av artistene som var med i Bookd har allerede tatt kontakt og ønsker å være med videre, så vi starter med et solid fundament, sier Gullestad.

Mange lærdommer

Gullestad forteller at erfaringene de har fått fra årene med Bookd har gitt dem verdifulle innsikter i hva bransjen faktisk trenger: 

– Det er ingen tvil om at mange prosesser er modne for å systematiseres.

Ideen til Gigger begynte gründerne å koke på kort tid etter Bookd-oppbudet. 

– Morten og jeg ønsket å ta over selskapet for å drive det videre, men vi skjønte at det ville bli vanskelig å få det til å flyte. Det sto ikke til å redde og vi hadde prøvd alle veier. 

– Ideen til Gigger har ligget der en stund, og først nå har vi fått satt i gang.

Optimistisk 

– Hvordan ser markedet ut nå?

 – Jeg har ikke noe inntrykk av at konkurransesituasjonen har endret seg noe nevneverdig. Det er helt åpenbart at det på et eller annet tidspunkt er noen som skal løse den floken man kaller for demokratisering av underholdning. 

– Så håper vi at vi har den riktige innfallsvinkelen nå, men det er alltid mange som sitter med like gode ideer. 

Gullestad tror de denne gangen har et bedre utgangspunkt, ettersom Bookd ble startet opp rett før pandemien.

– Samtidig ser vi at det spares mer penger nå, så det er andre økonomiske tider, men vi vet at god underholdning ikke går av moten med det første.

Seriegründeren er optimistisk med tanke på det norske innovasjonsmiljøet innen teknologi:

– Det skapes mange muligheter, og det er veldig deilig for sånne som oss som tester ut helt nyfødt teknologi. 

– Jeg håper de innstansene som stimulerer innovasjon, vekst og oppstart av bedrifter politisk sett fortsetter med å opprettholde det. Det tror jeg er viktig nå i økonomisk usikre tider, legger han til. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.