HAV

Malaysisk milliardkonsern satser på den norske OL-seilerens «svevende» båter

Den norske hydrofoil-startupen Lift Ocean har vind i seilene, og fyller nå kassa for å sette fart.

Tidligere seiler Petter Mørland Pedersen kan skilte med en 4. plass i OL, men går nå for gull med eget gründerkonsept.
Publisert Sist oppdatert

Lift Ocean ble startet av ingeniør og tidligere OL-seiler Petter Mørland Pedersen i 2019. Selskapet har utviklet et hydrofoilkonsept, som kort fortalt går ut på å løfte båter over vannskorpen ved hjelp av bæreplan eller «vinger», og på den måten redusere motstanden såpass at fartøyene blir langt mer energieffektive.

For omtrent et år siden inngikk det norske oppstartsselskapet et partnerskap med Yinson, et malaysisk industrikonsern som driver innen offshore, fornybart og maritim næring.

Som en del av avtalen, kom Yinson inn på eiersiden. Nå satser konsernet mer penger på det norske selskapet, og leder an i en kapitalinnhenting på totalt 20 millioner kroner via sin venuteinvesteringsarm.

– Vi er veldig fornøyde med å få lukket denne emisjonen, til tross for meget utfordrende tider. Dette viser at markedet har tro på hydrofoil som konsept og på oss som selskap, sier Mørland Pedersen i en pressemelding.

Partene vil ikke kommentere prisingen eller andre detaljer om transaksjonen. Etter emisjonen sitter gründer Pedersen med i underkant av 50 prosent av aksjene i selskapet.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*

Fra tegnebrettet til sjøsetting

Pensum Asset Management tilrettela for emisjonen, og flere nye investorer er med i runden. Blant dem er Vitapro-grunder Andres Kongsgaard Flaaten, gjennom sitt selskap Helse AS.

Pengene skal brukes til å forlate tegnebrettet og demonstrere produktet i full skala, skriver Lift Ocean i en pressemelding.

– Vi ser helt klart en trend på økt fokus rundt energieffektivitet blant aktørene i bransjen, ifølge Joachim Brodin, som leder arbeidet med forskning og utvikling i Lift Ocean.

LES OGSÅ: Fire norske startups som elektrifiserer sjøfarten

Ifølge han kan et godt hydrofoilsystem redusere energibehovet til båter og skip med 50-80 prosent, avhengig av vekt og bruk.

– Det finnes ingen vei utenom for hurtiggående fartøyer i fremtiden. Timingen for Lift Ocean kunne ikke vært bedre, sier Brodin.

«Kommersielle prosjekter»

Nå jobber Lift Ocean med flere demonstrasjonsprosjekter både i Norge og i utlandet. Første fullskala hydrofoilsystem er planlagt på sjøen neste vinter.

Dette prosjektet gjøres i samarbeid med nevnte Yinson Green Technologies, som utvikler elektriske havnefartøyer for operasjon i Singapore havn.

– Som investor og samarbeidspartner er de veldig viktig for Lift Ocean. Vi er gitt en unik mulighet til å akselerere vår utvikling, både teknisk og kommersielt. Så det har en stor verdi, sier Mørland Pedersen om samarbeidet med Yinson.

I første omgang sikter Lift Ocean på slike «kommersielle prosjekter». Det vil si at de vil utvikle teknologi myntet på hurtiggående fartøyer for transport av personer eller lette varer, brukt i kommersiell virksomhet.

– Dette er et segment med store kommersielle drivere som definitivt vil akselerere utviklingen. Vi har derfor hovedfokus på dette markedet i den fasen vi er i nå, men samtidig jobber vi å posisjonere oss mot det private markedet.

På sikt er planen at Lift Ocean skal levere til alle segmenter, og Mørland Pedersen vedgår at det virkelig store volumet er i fritidsbåtmarkedet.

– Men vi ser en tendens i det kommersielle markedet; de skjønner nytten av kombinasjonen el og foil, som gir enorme energibesparelser, både i form av utslipp og kostnader.

Tar problemet ved rota

Elektrifisering av sjøfarten flyter medstrøms for tiden. Flere startups som utforsker disse farvannene gjør det skarpt, deriblant Evoy og Zeabuz.

– Men det har vært mye fokus på energikilder, og mindre på å ta problemet ved rota, som er motstand, mener Mørland Pedersen, og viser til at dette er spesielt viktig for hurtiggående båttrafikk.

– Vi ønsker å gå inn i dette ved å si at uansett hva fremtiden bringer, om det er el, biodrivstoff, eller vanlig diesel for den del, så vil det alltid være attraktivt å redusere energibehovet. Det er vår grunnpilar. Med økte energipriser, ser vi hvor sårbart det er. Vi ser en klar tendens til at kunder ser akkurat det nå.