MARITIMT
Fire norske startups som elektrifiserer sjøfarten
Den elektriske revolusjonen i den norske bilparken, spås å gjenta seg til havs. Her er tre norske startups som leder an.
F,v, oppe: Brim og SES-X. Nede: Evoy-gründer Leif Stavøstand og Zeabuz.
Evoy
Den kanskje mest profilerte av elbåt-selskapene i verden, er Evoy. Noen hevder Florø-selskapet produserer «havets Tesla».
Selskapet og gründer Leif A. Stavøstrand gjør nybrottsarbeid i elektrifisering av fritidsbåter og påhengsmotorer, henter store summer fra EU, og rekrutterer i høyt tempo.
For tiden er selskapet i investormarkedet og jobber med å få i havn en serie A på omkring 80 millioner kroner.
Brim Explorer
Selskapet står bak katamaranen som ikke bare er en ordinær turistbåt, men også en tech- og læringsplattform, utslippsfri som støyfri.
Ved hjelp av moderne sensorteknologi skal Brim blant annet samle inn data som for eksempel kan brukes til å løse miljøutfordringer med plast i havet.
Zeabuz
Da kommunen ville bygge nok en bro i Trondheim, kom Zeabuz på banen med sin «vannheis».
Selskapet utvikler autonome ferjer for transport av passasjerer på korte distanser på vann, for eksempel over en elv.
– Autonome ferjer åpner nye muligheter for å ta i bruk vannveier, både i Norge med så mye kystlinje, men også internasjonalt i store europeiske byer, har daværende CEO Susanne Jäschke uttalt i Shifter.
Nå har Blueye Robotics-gründer Erik Dyrkoren tatt over roret i selskapet.
SES-X Marine Technologies
Etter mange år og noen dype bølgedaler, relanserte selskapet med nye eiere i 2019.
SES-X har utviklet teknologi for hurtiggående småbåter og passasjerferger basert på luftputeprinsipp.
Daglig leder Carl Fredrik Rehn har sagt til Shifter at målet er å gjøre det like naturlig å tenke på elektriske båter, som man tenker elektriske biler, busser og trailere.
Momentum, Link Capital og CoFounder er blant investorene.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.