Modellen er en mindre og stiligere versjon av Auk 1.
Nå, har de solgt 9000 minier, bare på de siste 2,5 månedene.
Tidligere spådde gründer og daglig leder Didrik Dimmen at forholdet mellom Auk mini og Auk 1 ville stabilisere seg på omtrent 85 prosent salg av Auk mini og 15 prosent Auk 1.
Annonse
De siste månedene har de derimot solgt 98 prosent Auk mini.
Selger nesten bare mini
Auk mini ble lansert våren 2024.
– Vi endret nettsiden til å fronte Auk mini. Fem minutter etter lansering tikket det inn vårt første salg. Det tok raskt av, helt uten markedsføring, forteller Dimmen om lanseringen.
Annonse
– Hittil er folk superhappy med produktet. Vi har fått kjempegod feedback – både i salgstall og ferske tall fra i går, fortsetter han.
Av de solgte miniene, er 4000 allerede levert til kundene.
Annonse
De andre er på vei. Selskapet produserer nå mellom 1000 og 1500 Auk minier i uken.
– Kundene oppgir at de elsker produktet, og vi har nesten ingen support-hendvendelser. Det er en enorm lettelse, da det alltid er skyhøy risiko ved å shippe et hardware-produkt, sier Dimmen.
Annonse
Dimmen forteller videre at de har økt omsetningen mange ganger fra i fjor, og at Norge er selskapets beste marked.
– Vi har hatt godt salg i utlandet (USA, UK og EU), men Norge er vårt hjemmemarked. Det er her vi selger mest, enn så lenge, sier Dimmen.
– Hittil i år ligger vi an til å vokse mange-gangen. Vi lener oss fullstendig på Auk mini, som forventet.
Hva er spesielt med minien?
– Hvorfor er det slik at kundene nå etterspør – nesten utelukkende – Auk mini?
– Den er jo mindre, og dermed lettere å få plass til. I tillegg har vi jobbet lenge med å ta inn feedback fra kunder i forbindelse med Auk 1, og se hvordan vi bedre kan møte deres behov.
– Dessuten er den billigere, og er nå på salg i en liten periode, svarer Dimmen.
Han forklarer at designet er kjempeviktig for at produktet skal lykkes.
– Det er jo et møbel som man skal ha på kjøkkenet eller stua, og da må det være stilig og passe inn. Vi har jobbet lenge med den visuelle profilen, både desingmessig, men også marketing og bilder. Hele prosjektet har vært ca. halvannet år «in the making», sier han.
Dimmen beskriver designet som «skandinavisk», og forklarer at kunden selv kan velge mellom farger og tresorter. Det er da enten sort eller hvit, og tre av eik eller valnøtt.
– Hvilken farge og tretype selges det mest av i Norge?
– Svart med eik. Omtent 60 prosent av salget i Norge er av fargen svart, og de fleste velger eik til både hvit og svart.
– Mål om nullresultat
I regnskapet fra 2023, kan en lese at selskapet mer enn doblet inntektene fra 18 til 40 millioner, samtidig som de også betydelig økte kostnadene. Både i 2022 og 2023 havnet driftsunderskuddet på om lag 10 millioner kroner.
Shifter spør Dimmen når selskapet skal bli lønnsomme.
– Målet er å bli lønnsomme fra og med fjerde kvartal i år og inn i 2025.
– Når det er sagt, har vi et mål om nullresultat. Vi skal vokse så mye som mulig innenfor denne rammen. Det kommer til å komme konkurrenter etter hvert, så vi må etablere oss som nummer én nå, uten å brenne for mye penger.
– Vi er i «vekstmode». Vi skal holde oss aggressive.
– Samtidig jobber vi med å kutte kostnader mens vi holder produksjonen oppe. Frakt og de fleste andre kostnader har blitt dyrere. Forbrukerne har dårligere råd, så vi må tilby et konkurransedyktig produkt.
– På sikt ser vi på å kanskje vokse inn i flere land, videreutvikle markedsføringen vår, eller ansette en større stab og lage nye produkter, avslutter han.