Charlotte Aschim og hennes selskap TotalCtrl hadde hatt god vekst i inngangen til året. Satsingen inn mot hoteller og restauranter hadde båret frukter, og inntektene økte. Men da Norge stengte ned i mars, så det plutselig ikke så lyst ut.
– Det var ikke helt bra timing. Men vi har kunnet tilpasse oss veldig raskt til krisen, forteller gründeren.
Korona-droppet ble kortvarig for selskapet. Inntektene ligger an til å bli firedoblet fra fjorårets 1,7 millioner. Og i disse dager jobber de med ferdigstillingen av en fulltegnet investeringsrunde på 20 millioner kroner.
Hindrer matsvinn
Kjernen i TotalCtrl er et API som sporer holdbarhetsdato og utfra dette holder kontroll på varelageret, enten det er på et storkjøkken eller i kjøleskapet hjemme – en jobb som i stor grad har vært mye penn og papir til nå, ifølge Aschim.
Målet er å få bukt med matsvinn i hele verdikjeden, fra bonden til den som spiser maten. Selskapet har fem forskjellige produkter på markedet, som retter seg mot både forbrukere og bedrifter.
Mangfoldet av muligheter har gjort at de har kunnet navigere seg forholdsvis trygt gjennom koronatiden, etter noen innledende vanskeligheter.
- De som omstilte seg riktig, kunne tjene ganske godt. Vi justerte oss vekk fra individuelle restauranter og hoteller, og gikk på grupper og kjeder som vi visste ville overleve.
Nye tjenester
Gjennom pandemiperioden har selskapet også lansert nye tjenester.
TotalCtrl samarbeidet tidligere med Handleriet. Denne løsningen har nå blitt til en uavhengig løsning, der brukerne legger inn varene, og får forslag til oppskrifter etter hva de har i kjøleskapet og når det går ut på dato. Etter at den ble lansert for to måneder siden, har antallet brukere nå nådd 5000.
Matsvinnstartupen har også fått støtte fra Oslo kommune for å lage en digital markedsplass for lokal og trygg handel mellom småprodusenter og forbrukere – en slags digitalisering av reko-ringene.
Vil inn i dagligvarehandelen
TotalCtrl jobber nå med å komme inn i varmen hos dagligvarekjedene, med mål om å komme inn i lojalitetsappene til selskapene.
- Matindustrien er svært tradisjonell og kompleks, noe som åpner dørene for innovasjon men som også gjør det vanskelig å hente ut data, da disse gjerne er eid av dagligvareaktører, lukket for offentligheten, fanget i gammel eller ikke-eksisterende tech , sier Charlotte Aschim.
Hun mener Covid-19 har økt presset på digitalisering, effektivisering og bærekraft i alle ledd i verdikjeden.
- Forhåpentligvis vil dette bidra til økt åpenhet om data slik at innovasjon kan skje raskere.
- De store aktørene er kanskje ikke så interessert, i og med at de tjener på at vi sløser med maten?
- Før jeg startet selskapet var det ekstremt vanskelig å få tilgang til data. Det er helt klart blitt bedre med årene. Matsvinn som en KPI har blitt hauset kraftig opp. Nå håper jeg de vil åpne opp produktdatabasene, så vi kan få fart på innovasjonen.
Effektiviserer veldedighet
TotalCtrl jobber også sammen med matsentralene, hvor deres verktøy forenkler og sporer innsjekk fra leverandører og utsjekk av veldedige organisasjoner som Kirkens Bymisjon og andre.
Men en egen app kan organisasjonene se hva Matsentralen har før de kommer og sjekke ut varer selv. Dette bidrar til kontaktfri, rask og enkel overlevering av varer.
- Da Covid-19 kom, var det plutselig mye mat som ikke ble brukt ute hos restaurantene og hotellene.
En annen kunde er Halden kommune, der løsningen brukes inn mot sykehjem, skolefritidsordninger og barnehager.
Vil bli en standard
- Hva tenker du selv, er dere et selskap som skal rette seg mot forbrukere eller mot bedrifter?
- Vi visste jo fra starten av at vi hadde «product market fit» i bedriftsmarkedet, og det er der det er størst inntjeningspotensial raskt. I forbrukermarkedet krever det en større kundemasse. Forbrukerløsningen vår får helt klart best effekt, både for oss og kunde, ved at den kobles opp mot kjøpsløsninger som for eksempel online og tradisjonell dagligvare.
- Dere tilbyr mange ulike løsninger. Er det en fare for at dere blir for brede i tilnærmingen, og at dere mister fokus?
- Dette har vi hørt mange ganger før. Da er svaret at vi egentlig holder oss til å håndtere de samme problemene, at teknologien er det samme, og at vi kopierer den samme løsningen over til flere forskjellige kundegrupper. Målet er jo å bli en standard gjennom hele verdikjeden. Og blir vi en standard, blir dette bra, det.
Tester i Norge, satser ute
Aschim forteller at planene er å satse i utlandet, etter hvert som de har vist at de kan få det til her hjemme.
- Ja. Det er vekst pengene skal brukes til. Vi har brukt Norge som testbase og bevist gode resultater. Lovgivning, klimamål og fokus på bærekraft gjør at timingen vår er veldig god og vi ønsker å sikre at flere sparer tid, penger og er med i kampen mot matsvinn - så nå er det full fart.