Matt Smith i The Lunicorn..

Matt Smiths «The Lunicorn» er kjøpt opp

Video-innholdsselskapet The Lunicorn er kjøpt opp av kundeservice-selskapet Atender.

Publisert Sist oppdatert

For dem som befinner seg i den norske startup-verdenen, kan man de siste årene ikke ha unngått å se Matt Smiths videoer om stort og smått.

I februar i år hentet han 1,5 millioner kroner til video-startupen, og nå er den solgt til Atender.io, som ifølge nettsiden deres driver med kundeservice.

– Hvor mye solgte du for?

– Det kan jeg ikke si, men det var i millionklassen. Det var en god deal for mine investorer, sier Matt Smith, gründer og daglig leder i The Lunicorn.

– Men det var vel i praksis en «acqui-hire» (et oppkjøp for å få ansatt deg)?

– Ja, det kan nok ses på som det, ja, sier Smith.

The Lunicorn var på sitt mest syv personer, men det er kun Matt som går over til Atender.

Transaksjonen består av en kombinasjon av aksjer og kapital.

Match på målgruppe

– Men hvorfor skal et kundeservice-selskap kjøpe opp The Lunicorn?

– Erik Windahl Olsen, gründer av Webhuset, var også en av mine investorer. Han er også styreleder og største eier i Atender. De så mulighetene i video og Youtube, og ettersom målgruppen deres er oppstartsselskaper, var det en god match. Youtube er verdens nest største søkemotor, så det er viktig å være synlig der, sier Smith.

Mandag lanseres en ny Youtube-kanal, og planen er å slippe fire videosnutter i uka fra startupmiljøene i europeiske storbyer.

– Vi skal lage 50-80 snutter per sesong. Akkurat nå er vi i Barcelona, deretter skal vi til Lisboa, så videre til Paris og så til Tallin, sier Smith.

Atender sier de er spente når de nå investerer i en hurtigvoksende mediekanal.

– Vi har fulgt Matt og det han har gjort med The Lunicorn i en lang periode. Dette er en stor mulighet for oss til å nå vårt kjernepublikum av startups, scaleups og gründere, sier Andreas Helland, daglig leder i Atender.