Bryllup
Måtte «kikke under lokket» etter tøff vinter. Nå lanserer de ny og bedre versjon av plattformen
Gaveliste-selskapet, Stas, forteller om store endringer det siste året etter å ha mislyktes med en kapitalinnhenting i vinter.
– Det har vært en tøff vinter for mange startups, også for oss. Vi måtte gå noen runder og stille oss selv spørsmålet «Er dette enden?», men vi landet på at det ikke var det. Vi kan jo ikke gi oss for tidlig, sier Aurora Aastad.
Sammen med ektemannen Pål Aastad lanserte hun tjenesten Stas i 2021– en plattform som organiserer bryllupsgaver og ønsker.
Aastad forteller at det siste året har vært preget av store endringer.
I fjor fikk de inn en teknisk leder Daniel Vartdal. Han gikk raskt i gang «med å kikke under lokket» for å sette i gang med det store prosjektet om å ta Stas fra å være en MVP («minimum viable product») til å bli en mer skalerbar plattform.
Nå, med lansering rett rundt hjørnet, har gründerne stor tro på at produktet kan øke veksten til selskapet.
Bootstrapping og kutt
Planen var i utgangspunktet å hente penger i løpet av vinteren, men som for en del andre det siste året, ble det vanskelig også for Stas-gründerne.
– Tiden gikk fra oss. Dermed landet vi på plan B som var et mindre beløp i form av et konvertibelt lån fra noen eksisterende og nye investorer, forteller Aastad.
I tillegg så de seg nødt til å gjøre en del kutt.
– Så vi kuttet alle kostnader som kunne kuttes, fra kontor til lønn og så videre.
Nå er planen å «bootstrappe» bedriften (drive virksomheten på egne midler) gjennom resten av året. Planen er i hvert fall ikke å gi seg, forsikrer Aastad:
– Vi har ikke vært lenge nok i markedet og investeringene vi gjorde i fjor ser vi nå resultatet av.
Ifølge henne har de nemlig sett en god vekst det siste året.
– Så langt i år nærmer vi oss 30.000 sessions (brukerøkter), og bare nå i juni ble det gitt gaver for over 2,5 millioner kroner. Så det er helt klart at det vokser, som er veldig gøy og gjør det litt vanskelig å ta ferie nå, sier hun med et smil.
– Vi har altså bevist at produktet vårt vokser organisk, at folk bruker og digger det, sier hun.
– Hva skiller dere fra andre gaveliste-aktører?
– Det er andre ønskeliste-plattformer der ute, men det er ingen andre i Norden som har den «approachen» vi har. Den bør vi utnytte.
– Det finnes andre lignende plattformer, men der er alt basert på at man bare deler lenker og at aktøren tjener penger på «affiliates» (tilknyttede partnere). Så vi løser dette med gaver fra a til å mye mer komplett enn å bare formidle et ønske til noen. Man kan både ønske seg og få gaver direkte gjennom Stas. I tillegg selger vi kort, og tilrettelegger for personlige hilsener og takkemeldinger mellom giver og mottaker.
Ny lansering i juli
Som Aastad forteller har utfordringene det siste året fått dem til å gå et par runder.
Selv satset hun for fullt på Stas og sa opp jobben som kommunikasjonsrådgiver i Statkraft, etter å ha hentet 3,3 millioner i en emisjonsrunde i fjor vår.
Den nye versjonen av plattformen, som lanseres i løpet av juli, vil trolig gi klarere svar om bedriften kan bli lønnsom.
– Til høsten skal vi deretter ta en ny strategirunde. Da har den nye versjonen fått et par måneder i markedet slik at vi kan se mer på hvordan det har gått. Vi har skikkelig god tro på den, sier Stas-gründeren.
– Så vi må legge planer, både for produktet og selskapet. Da spesielt med tanke på forretningsmodellen.
Forhåpentligvis vil det også gi dem muligheten til å gi mer gass, legger hun til.
Gaver fra a til å
Ved hjelp av Stas´ digitale gaveløsning skal det bli enklere å spre ønskelister i forkant av bryllup. I tillegg kan man gi pengegaver til konkrete ting brudeparet ønsker seg, for eksempel bidrag til bryllupsreisen.
Selv om den nye plattform-versjonen rent praktisk ikke vil oppleves veldig annerledes fra MVP-plattformen for brukerne, er den mer skalerbar.
Den får også et par nyheter som kan forenkle prosessen med å organisere gavekjøp.
– Det er for å posisjonere oss for vekst. Så putter vi inn en god del nye «features» ( egenskaper) som markedet har etterspurt, og som hjelper forretningsmodellen slik at vi kan tjene mer på den.
Gründerne ser fortsatt på løsninger som kan gjøre gaveliste-plattformen mer aktuell å bruke for andre anledninger enn bryllup:
– Vi ser bryllup fortsatt er den viktigste anledningen. Justeringene i den nye versjonen åpner for flere muligheter enn pengegaver.
I dag må man gjøre en pengegave-transaksjon for å gi en gave. Den nye versjonen åpner for at man kan legge inn lenker til gave-ønsker som kan krysses av.
– På den måten trenger man bare å bruke Stas for å få alle de tingene man ønsker seg på en plass.
– Hva er det folk ønsker seg?
– Det er ganske spredt. Bidrag til bryllupsreise er fortsatt på toppen. Vi ser i tillegg alt fra bidrag til ny pipe på huset, ny inngangsdør til helt vanlige ting som en ny kjøkkenmaskin.
Regnskapet som ble levert denne uken viser at Stas dro inn 129.066 kroner i løpet av fjoråret, omtrent det samme som året før. Underskuddet vokste fra -100.000 kroner til -1,9 millioner før skatt.