MEDTECH
Med Autostore-gründeren på eiersiden og drahjelp fra tyske politikere, er Ably Medical klar for neste fase
Etter en seig godkjenningsprosess er medtech-selskapet som står bak en helt ny type sykehusseng klar for kommersiell lansering.
Det Ålesund-baserte oppstartsselskapet Ably Medical har siden 2015 utviklet en smart sykehusseng, som gir helsepersonell sanntidsdata om pasientenes tilstand og utvikling.
I fjor vår gikk selskapet i gang med de siste regulatoriske prosessene før de skulle sette i gang med kommersialisering av produktet nærmere nyåret. Samtidig kom italienske Malvestios inn på eiersiden og inngikk et strategisk samarbeid med Ably.
Godkjenningsprosessene har derimot tatt lenger tid enn ventet, og først nå nærmer selskapet seg mållinjen. Til høsten kan salget starte, melder gründer Kjell-Are Furnes.
– Sånn er det med «medtech» (sekkebegrep for medisinsk teknologi, journ.anm.), og sånn må det også være når en jobber med liv og helse, sier han.
Tiden imellom har imidlertid ikke gått til spille. Nylig gjennomførte selskapet en ny kapitalinnhenting på drøyt 27 millioner kroner, der blant andre Autostore-gründer Jakob Hatteland kom inn på eiersiden. Emisjonen priser etter hva Shifter erfarer Ably Medical til 195 millioner kroner. Furnes varsler også en rask utvidelse av produktporteføljen.
Deler produktet i flere biter
Ably Medical har hittil vært kjent for den nevnte smarte sykehussengen. Nå har selskapet i samarbeid med Malvestio delt sengen inn i flere produkter, forteller gründeren. Til høsten lanseres det Furnes kaller «verdens første fullintegrerte smart-seng» i Italia.
– Første generasjon av denne sengen vil dra nytte av Ablys teknologi for å innhente informasjon om pasienters status og flåtekontroll for å øke produktivitet på sykehuset, sier han.
– Deretter vil nye applikasjoner basert på sanntid data -og analyse følge raskt, slik at sengen kan brukes som verktøy for å samle vitale parameter, analysere pasienters mobilitetsutvikling, egne programmer for forhindring av trykksår og fall.
Denne sekvensielle tilgangen vil gi Ably en rask inngang i markedet, mener gründeren, med mulighet for å kontinuerlig utvikle og tilby nye løsninger basert på en skalerbar plattform i bunn.
– Målet har alltid vært å selge data. Senga var «the mother of invention», og i utviklingen av den var det flere ting vi skulle løse, inkludert mobilitet, infrastruktur for henting av data, og en hub for å samle medisinsk utstyr. «Getting rid of all the cables», kaller de det på universitetssykehuset i Göttingen.
Sikker på lansering
Furnes vedgår at de konkurrer til en viss grad med ulike «wearables», sensorikk man fester på kroppen, som man attpåtil kan ta med seg hjem og dermed ikke være låst til en seng.
– Det fungerer ikke for alle. Desto mindre du kan koble på en pasient, desto bedre er det. Vi prøver å løse belastningen for helsepersonell. Forretningsmodellen handler om analyse, data om pasienten, og tjenester du kan knytte til hele rommet, ikke bare senga. Det vi finner i datasettene, vil skape enda større verdi. Nå handler det om å komme ut i markedet med første produkt.
– I fjor varslet dere kommersiell lansering til nyåret. Nå sier dere til høsten. Hvor sikker er du?
– Smartsenga rulles ut fra høsten av. Den veien er vi trygg på.
Sengen skal bli solgt gjennom Malvestio sine markeder. Det italienske selskapet opererer i over 50 land verden over.
Krevende prosess
I 2017 vedtok EU et nytt regulatorisk system for medisinsk utstyr, som alle medtech-selskaper i Europa måtte etterleve innen utgangen av 2021. Det er dette som har forsinket lanseringen av Ably sin smartseng i markedet.
– Det er viktig for investorer å vite at man nå må ha mer klinisk data, sertifiseringskravene er høyere, og dermed blir kostnaden høyere. Når man kommer ut på andre siden, har man til gjengjeld et produkt med veldig høy klinisk verdi.
– Det øker kvaliteten på utstyret, men det tar tid, forklarer Furnes.
KOMMENTAR: «Derfor mislykkes du med produktutvikling»
På lag med tyske politikere
I tillegg til Italia, utkrystalliserer Tyskland seg som et viktig marked for Ably. Ifølge Furnes vil landet i hjertet av Europa frem til 2030 mangle 461.000 helsearbeidere for å opprettholde normal drift i helsetjenesten.
– Kombinert med at Tyskland er det nest dårligste landet i Europa på digitalisering, må det skje dramatiske endringer for å kunne løse dette, sier han.
Derfor ruller Ably ut en plattformtjeneste, som kan hente data ut fra egne sensorer, og en såkalt «IoMT»-hub (internet of medical things, journ.anm.). Denne skal samle data fra en rekke kilder, samt analysere og bruke disse til å prioritere pasienter.
Ably jobber primært i to regioner i Bayern, med målsetning om å redusere arbeidsbelastning til sykepleiere og øke effektivitet ved bruk av sanntidsdata fra pasienter både ved sykehus og institusjoner.
Prosjektet har ifølge Furnes fått stor drahjelp fra politisk hold i Bayern.
– Vi har hatt ansatte i Tyskland i noen år, og gjennom nettverket har vi fått presentere prosjektet for den tyske finansministeren, blant annet, sier Furnes.
– De må se på innovasjon, og hvis vi kan bevise økt effektivitet og redusert belastning for helsearbeidere på de to sykehusene og gamlehjemmene vi samarbeider med nå, og vise hvordan vi systemisk kan forbedre pasientpleie, har vi plutselig et «blueprint» for over 300 sykehus bare i Bayern.
– Problemet er så jækla stort, og innovasjonstakten i Tyskland er kjempetreg. Men nå er insentinvene der. Milliarder er lagt på bordet for å digitalisere sykehusene, og hvis de ikke gjør det, forsvinner pengene. Vi står midt i det. Vi har sykehus, regioner og politikere som liker det vi gjør, sier en optimistisk Furnes
Autostore-gründeren inn
Kapitalinnhentingen som ble gjennomført i januar, var blant annet rettet mot eksisterende aksjonærer og ansatte.
– Det er en kapitalkrevende bransje, med mange kliniske studier. Så det var en runde vi tok for å komme oss ut i første kommersialiseringsfase, forteller gründeren.
Største eier i Ably er det sunnmørske investeringsselskapet Pir Invest. Furnes vil ikke si nøyaktig hvor mye han og de øvrige gründerne, Arve Voldsund, Jørn Refsnæs og Cato Bjørkli, sitter på etter runden, men understreker at både de og øvrige ansatte «har aksjer og opsjoner som gjør at vi er godt ivaretatt.»
I tillegg kom gründeren bak lagerselskapet Autostore, Jakob Hatteland, inn på eiersiden gjennom sitt holdingselskap. Etter hva Shifter forstår tar Hatteland en eierpost på 7,7 prosent. Avtalen kom på plass gjennom nettverket av sunnmørske investorer i Ably.
– Det er fantastisk både med tanke på kompetanse og ressurser, sier Furnes i en knapp kommentar til Hattelands inntreden på eiersiden.