hardware
Med bootstrapping og vinkelsliper gjorde brødrene verdens beste kaffebrenner til en pengemaskin
Nå rigger de for neste fase, som kan bli mye større. – Vi har utnyttet de mulighetene vi har fått, sier Trond Simonsen.
Kaffebrennerne til Roest har etablert seg som ledende i bransjen og er foretrukket av alt fra verdens beste restauranter til verdens største kafékjeder. Denne uken vant et av produktene deres World Coffee Innovation Awards på en stor kaffemesse i England.
Dit har de kommet seg med vinkelsliper og god tid, og uten bruk av betydelig investorkapital.
Selger verktøyet kaffebransjen ikke klarer seg uten
Det er hevdet at den vestlige verden ble bygget på koffein. Siden de første kaféene åpnet i Italia på 1600-tallet, har kaffemarkedet vokst stort sett hvert eneste år. I 2023 ble det, ifølge en rapport fra Strait Research, omsatt kaffe for rundt 1000 milliarder kroner. Markedet er ventet å fortsette veksten med rundt 5,5 prosent i året og nå 1500 milliarder i 2032.
For at det skal skje, må kjøper og selger møtes, fra gårdene i Etiopia til kaféen på Grünerløkka. Roest ble startet opp av de to kaffe-interesserte Simonsen-brødrene Sverre og Trond for ti år siden for å gjøre de møtene mer effektive.
Før kaffebønner videreselges, må de testes og smakes på - igjen og igjen og igjen, og da må de ofte brennes på stedet. Globale aktører, de virkelig store som selger engros til verdens største butikkjeder eller har kaféer over hele verden, gjennomfører såkalte «cuppinger», en prosess hvor bønnene brennes, males, traktes og smakes på, tusenvis av ganger hvert år, i jakten på de riktige smakene.
Før Roest lanserte sin automatiske kaffebrenner for opptil 200 gram kaffebønner, og med sensorer som følger med på varme og lyd for konsekvent og presist resultat over tid, ble brenningen gjort manuelt og basert på teft og erfaring. At det var behov for noe annet, var det opprinnelig kaffegründer Tim Wendelboe som spilte inn.
Sverre, som er ingeniør fra NTNU, hadde bygget sin egen kaffebrenner - fordi han syntes det virket som en morsom ting å gjøre. Nå skjønte brødrene at det kanskje også lå en forretning i å videreutvikle den tidlige prototypen.
Et kollektiv av engleinvestorer samlet i Angel Challenge, rustet med offentlige presåkorn-midler, ble den første investoren. Så - sakte, men sikkert, og med vinkelsliperen alltid parat, kom de frem til en maskin som kunne gjøre brenningen 50 prosent mer effektivt.
Pandemien ble et gjennombrudd. Da folk holdt seg hjemme, måtte kaféene selge kaffe til hjemmebrygging i stedet, og i takt med at kaffebrenneriene aldri hadde hatt bedre tider, skjøt omsetningen til Roest i været. Og da pandemien ga seg, dro folk på kafé igjen.
Nå, ti år etter oppstarten, har selskapet solgt for om lag 130 millioner kroner, med et samlet resultat før skatt på over 22 millioner. Flere av de aller største aktørene innen kaffe bruker Roest-utstyr i dag. Og noen av verdens aller mest anerkjente restauranter bruker dem til å brenne egne bønner.
Lanserer nytt produkt
Det var aldri snakk om en rett linje mot suksess. Trond Simonsen forteller om mange tilbakeslag. Den første brenneren brukte gass, og det så lenge ut til at det ikke skulle fungere godt nok. Løsningen ble å gå over til elektrisitet i stedet.
– Vi har utnyttet de mulighetene vi har fått, sier Trond til Shifter som er innom i Roests lokaler på Bryn i Oslo. En søtlig lukt fra brenningen ligger i luften mens gjester fra en større kaffekjede får en introduksjon til selskapets neste store lansering.
På bakrommet står nemlig Roests neste kaffebrenner, P3000. Ved å kunne ta opptil to-tre kilo om gangen, er tanken at mindre aktører skal kunne brenne sine egne bønner på mindre lokasjoner med høy presisjon.
Rundt femti kunder, spredt over hele verden, har forhåndsbetalt for å være blant de første som tar den i bruk. En av dem har bestilt tre stykker til sitt kaffebrenneri i København, hvor planen er å ha to brennere som pumper ut kaffe store deler av døgnet, mens den tredje brenner høykvalitetsbønner til connoisseurene.
Mens kaffemarkedet vokser jevnt, er det helt andre veksttall i den såkalt spesialistkaffeindustrien, hvor man typisk finner de dyreste bønnene som krever presis brenning.
– Den vokser med 10-20 prosent hvert år, soleklart mest, sier Trond.
– Vi ser for oss en fremtid der man i stedet for å kjøpe store brennere, kjøper flere mindre, som P3000, og får mer fleksibilitet og bruker mindre energi. Vi skal helt klart ta opp kampen med noen store aktører fremover ved å gå fra å ha et veldig dyrt produkt for dem som bare skal ha en enkelt brenner til kaffen sin, til å kanskje levere den billigste løsningen man kan kjøpe.
Roest har solgt i overkant av 400 enheter av prøvebrenneren hvert år. Med P3000, som trolig prises tre-fire ganger høyere, er ambisjonsnivået også å selge en god del flere enheter.
Hardware er hardt
Tech-investorer har tradisjonelt vært skeptisk til hardware-gründere. Det er vanskelig nok å komme gjennom til kundene med programvare som det er. Kompleksiteten som følger med et fysisk produkt, åpner for mange flere måter å feile på.
– Dere har noen likheter med Remarkable i at dere har lykkes med et snevert hardware-produkt i en global nisje. Hva er nøkkelen?
– Nå er nisjemarkedet til Remarkable gigantisk i forhold til hva vi driver med, og jeg tror du må ha en helt annen mindset for å bygge en slik organisasjon enn det vi har. For oss har lønnsomheten gjort at vi har kunnet bygge i ro og fred, nesten til det kjedsommelige. Og fordi jeg aldri har måtte bruke tid på å hente kapital, har jeg gjort utrolig mye annet for bedriften, forteller Trond som tidligere jobbet i DNB.
Alt overskudd er reinvestert i bedriften. For gründerne har det vært et mål i seg selv å kunne vise til lønnsomhet.
Den gode økonomien satte dem også i stand til å kjøpe tilbake aksjer fra Angel Challenge, en transaksjon de ferdigstilte i år. «Kaffe-influenseren» Scott Rao kom inn på eiersiden i 2023.
– Vi hentet også noen kroner i 2020, men de står fortsatt på konto hos Fixrate.
– Faktisk har vi nok hatt mer overskudd enn strengt tatt nødvendig. Godt salg på slutten av året har ofte kommet litt overraskende på oss. Hadde jeg visst det, kan det tenkes at vi hadde hatt enda en utvikler på teamet, sier han og understreker at selv om overskuddene har vært viktige har det alltid vært det å lage det aller beste produktet som har vært viktigst.
– Vi er, kanskje i likhet med Remarkable, ekstreme der. Det er virkelig det som driver oss.
Sensorama
En ting som har løftet Roest over konkurrentene, er bruken av sensorer - et område hvor det norske startupmiljøet lenge har vært gode. Allerede da de utviklet prototypen, fikk de idéen om å ta i bruk lyttesensorene til gründerkollega Jon Nordby i Soundsensing.
Når man brenner kaffebønner, kommer en fase hvor bønnene avgir et skarpt knepp. Sensoren fanger opp og teller disse og avslutter brenningen automatisk på det optimale tidspunktet.
– Nordby hjalp oss til å verifisere at det lot seg gjøre å bruke sensoren i brennerne våre. Vi var de første i verden til å gjøre det, og senere mottok vi priser for løsningen i kaffemiljøet. Nå begynner noen aktører å ta etter, og vi har begynt å tenke på det neste store, trolig kamera-sensorer.
I den nye P3000 har brødrene gått amok og installert flere titalls sensorer, også et kamera. Flere av sensorene har tilnærmet samme oppgave, måling av temperatur, men de insisterer på at det er nødvendig for å få et godt resultat gang etter gang.
– Mange av sensorene våre gjør relativt basic ting, men det som skiller oss ut, er hvordan vi isolerer, pakker inn og bruker dem sammen. For det har vi egne design. Dessuten er vi veldig opptatt av hvordan de lages.
Fortsatt er det mye som produseres i Kina, også av sensorene, men Roest har en egen smykke-sveiser som tilpasser etter spesifikasjoner.
– Vi er i prosess med å flytte stadig mer av leverandørene våre til Europa.
Nærmere bestemt Italia, hvor Roests italienske produksjonssjef har drøssevis med kontakter.
– Fordelene er mange. Du har en dør å banke på, og hvis noe viser seg å ikke være riktig, kan de sende en erstatning med lastebil på et par dager maks. Dessuten er det dyrt å få gjort ting med høy kvalitet i Kina også.
Åpne for tilbud
Mens det meste handler om produktlanseringen av P3000 nå, har brødrene rukket å tenke enda litt lengre frem. Der ligger det salg av komplementære løsninger, som feedere - maskiner som automatisk skuffer på med bønner til brennerne, og andre ting.
– Det er vanskelig å si hvor vi ender opp, men potensialet er veldig stort. Etter hvert skal vi også se på hva som kan bli det neste store produktet. Kanskje en espressomaskin?
– Hva sier dere om det skulle komme et oppkjøpstilbud fra en kaffeglad investor?
– Ingenting er låst. Vi har en god del spillerom. Samtidig er vi klare på at vi ikke kommer til å selge oss ned uten at det gir selskapet en klar verdi. Når det er sagt, så er vi definitivt åpne for å se hva fremtiden bringer, men først skal vi i mål med lanseringen av P3000.