Synne Asheim Haga i Fauna

Medietopp blir medgründer i miljøstartup

Synne Haga blir innholdssjef og medeier i Fauna - den tidligere Dreams-sjefen Øistein Høies nyoppstartede miljøstartup.

Publisert

Synne Asheim Haga (26) har gjort lynkarriere i lokalavisen Porten, som en av de yngste mediesjefene i landet. Nå pakker hun kofferten og reiser tilbake til Oslo for å bli en del av Fauna, fordelsprogrammet som belønner deg for å handle miljøvennlig, melder miljøstartupen.

Haga trer inn i stilling som innholdssjef (Head of Content), og vil være en del av ledergruppen. Hun blir også medeier i selskapet.

– Vi er veldig fornøyde med å ha fått Synne med på laget. Hun er et supertalent, som allerede har bevist at hun behersker både det redaksjonelle og kommersielle. Det at hun også har vært brennende opptatt av miljø og bærekraft hele sitt liv, gjorde det til et enkelt valg for oss når vi trengte en innholdssjef, sier Øystein W. Høie, grunnlegger av Fauna, i meldingen.

I beta

Selskapet har ennå ikke hentet kapital fra eksterne investorer, men fikk nylig 750.000 kroner i kommersialiseringstilskudd fra Innovasjon Norge.

– Det var en hyggelig førjulsgave, som gir oss arbeidsro til å finpusse brukeropplevelsen, sier Høie.

– Nå gleder vi oss til å gjøre Fauna klart for lansering.

Fauna er i lukket beta, og vil først åpne opp på nyåret, men Høie forteller at mange allerede står på venteliste.

Innhold som verktøy

– Hvorfor er innholdskompetanse viktig for en startup?

– Innhold er bare ett av mange verktøy man kan bruke for å skape vekst, og det er ikke nødvendigvis noe jeg ville anbefalt for alle. Det krever mye tid og tålmodighet før man ser effekt.

– Der jeg mener innhold er uslåelig, er når man skal formidle et komplekst budskap. Og det grønne skiftet er et kroneksempel på det.

Han viser til at Fauna skal inspirere nordmenn til å endre seg, ved å dekke behovene sine på nye måter.

– Samtidig vet vi at det finnes mange psykologiske forsvarsmekanismer, og at vi mennesker raskt går på barrikadene om vi opplever at vår identitet og vårt verdensbilde er truet. Det er en årsak til at det blir krig i kommentarfeltene hver gang det er snakk om klima.

Vil ikke moralisere

Høie er opptatt av å unngå pekefinger og moralisering.

– Vi skal fokusere på de positive sidene ved det grønne skiftet. Vi trenger ikke være enige om klimaendringene er menneskeskapte eller ikke. Men jeg tror de fleste er enig i at vi ønsker renere luft og mindre plast i havet. Alle liker å spare penger. Og da er det nettopp slike ting man må fokusere på, mener Høie.

– Er det ikke viktigst å kunne bygge teknologi?

– Jeg tror det viktigste er å skape merverdi for kunden. Ofte er teknologi en måte å gjøre det på, men det er farlig å tenke at alle utfordringer skal løses med ingeniører og kode. For Faunas del tror jeg kommunikasjon og merkevare er vel så viktig for om vi lykkes.

Trigget av å være med tidlig

Det var medienettstedet Medier24 som første meldte om overgangen. Synne Haga forteller at hun trigges av "det enorme potensialet" i Fauna. Hun får dessuten muligheten til å jobbe med noe hun er svært opptatt av - bevisstheten rundt klima og miljø.

– Noe av det som også motiverer meg er det å få være med å bygge noe på et tidlig tidspunkt. Å raskt kunne se resultatene av valgene vi tar. Teste ut, evaluere, teste igjen - og stadig optimere utgangspunktet for veien videre.

– Hvilken erfaring har du fra porten.no som du kan ta med deg inn i dette?

– Som en relativt fersk nettavis, var det ikke gitt at vi skulle vinne kampen om leserne. Vi hadde ikke 100 års historikk å vise til, som flere av konkurrentene våre har, og var dermed ikke «top of mind». Dette gjorde at vi måtte være mye mer på hugget for å nå ut til målgruppene i konkurransen om deres oppmerksomhet. Vi studerte tallene våre nøye hver dag. Både i hvordan innholdet ble tatt imot, og hvordan vi klarte å spre bevissthet rundt merkevaren vår.