Memory økte inntektene og underskuddet med millioner
Nå skal salgsinnsatsen intensiveres kraftig. – Vi ligger ikke himla langt unna lønnsomhet, sier gründer Mathias Mikkelsen.
Det norske app-selskapet Memory økte inntektene med 4,3 millioner kroner i fjor, fra 11,6 til 15,9 millioner kroner.
I samme periode økte underskuddet med 3,2 millioner kroner, fra 8,8 millioner til 12 millioner kroner. Det viser årsregnskapet til selskapet.
Det er ifølge gründer og daglig leder Mathias Mikkelsen helt i tråd med planen. Han varslet en slik utvikling allerede for ett år siden, da forrige årsregnskap ble offentliggjort.
– Solid. Vi hadde ålreit vekst i abonnementsinntekter, og jeg har alltid ment at det er verdens beste type inntekter. Det gir superhøy margin. Det vokser kanskje ikke like fort som andre typer inntekter, men det er en helt annen type inntjening. Saas på sitt beste, lyder hans analyse.
Mesteparten av de økte utgiftene kan knyttes til lønnskostnader, som i perioden økte fra 7,6 millioner kroner til 11,2 millioner kroner. I dag har selskapet omkring 45 ansatte, opplyser Mikkelsen.
– Vi ligger ikke himla langt unna lønnsomhet. Hvis det skulle bli nødvendig å bli lønnsomme, kan vi bli det neste år. Men det tror jeg ikke blir nødvendig, sier Mikkelsen, som også i fjor uttalte at han kunne drevet Memory «hyper-profitabelt med 4-5 ansatte».
Skal hente penger
Nå er det imidlertid vekst som gjelder, slår han fast. Derfor planlegger selskapet å hente penger neste år. Mikkelsen vil imidlertid ikke si noe om sum.
I regnskapet går det frem at eiersitsen i selskapet er uendret fra i fjor. I 2018 kom London-baserte Concentric og statlige Investinor inn i en emisjon på 40 millioner kroner, med henholdsvis drøyt 9 og 14 prosent eierandel i selskapet. SNÖ Ventures fulgte også opp sin investering i selskapet, og sikret en eierandel på totalt 17 prosent. Status har ikke forandret seg siden den gang.
Gründer og daglig leder Mikkelsen eier 55 prosent.
Skal selge mer
Fremover er det to hovedutfordringer for selskapet, skisserer Mikkelsen: Én er å få hovedproduktet Timely til å vokse videre.
Hittil har abonnementsveksten vært drevet såkalt organisk, av jungeltelegrafen. Nå har selskapet ansatt en sjef for salg (VP Sales), i Julian Johns. Han har lang erfaring med salg i tech-startups, deriblant fra LogMeIn, som nylig ble verdsatt til 4,3 milliarder dollar. Han kommer fra tilsvarende stilling i plattformen Attest, som nylig hentet 140 millioner kroner i en emisjon.
– Han blir veldig viktig fremover. Vi har vokst på «self-service» ganske lenge og har nesten ikke hatt salg. Nå endrer vi fokus, og legger mer vekt på salgsbiten. Det er en milepæl, sier Mikkelsen.
Deretter er planen å lansere nye produkter, men Mikkelsen er usikker på når.
– Vi tester og leker litt nå, og gjør en prosess der kontinuerlig.