Jørgen Ekvoll er CTO & Co-Founder i Notata. Cori Ready er COO er opprinnelig Amerikansk, men har bodd i Oslo de siste årene. Sammen styrer de driften av Notata, som skal hjelpe startup-investorer å gjøre en enda bedre jobb

Mener de har verktøyet alle startup-investorer trenger for å lykkes

Notata så dagens lys da investor og gründer Ane Nordahl Carlsen trengte et system for å vurdere over 100 startups og gründere. Med på laget er Kristin Odfjells Planet 9 Venture.

Publisert

– Vår visjon er å etablere oss som det opplagte verktøyet for alle som ønsker å investere i oppstartsselskaper, sier medgründer og CTO i Notata, Jørgen Ekvoll.

– Det finnes mange plattformer hvor man kan finne startups, men så å si ingen plattformer hvor investorer kan finne og mingle med andre investorer, sier han.

Notata ble i utgangspunktet utviklet som et internt verktøy for det Lofoten-baserte familieselskapet Grafo AS.

Ane Nordahl Carlsen

Grafo ble etablert på 80-tallet, men det var ikke før i 2016, da Ane Nordahl Carlsen tok en mer aktive rolle i familiens selskap, at det å investere i oppstartsselskaper skulle bli en del av bedriftens strategi.

– Da vi hadde vurdert cirka hundre bedrifter, begynte vi å miste kontroll på tankene vi hadde gjort rundt casene. Jeg deler også mange caser med investorene i nettverket mitt, og ønsket å ha en oversikt over dette, sier Carlsen, som er CEO i Notata.

Hun forteller at det er mange online plattformer, men at disse er enten laget for store amerikanske VCer, eller så er de laget for at oppstartsselskaper skal kunne presentere seg for investorene på en åpen plattform.

– Det er greit nok det, men jeg er mer interessert i hvilke tanker og vurderinger jeg selv, og investorene i mitt nettverk, har gjort rundt selskapene. Det var derfor vi begynte å lage Notata, sier hun.

Carlsson er også et av initivtagere bak det nord-norske fondet Pilar Kapita, som har som mål å hente minst 800 millioner kroner.

Begynte på Slush

Jørgen Ekvoll, som hadde jobbet med Ane på flere prosjekter tidligere, ble invitert med for å hjelpe til å bygge opp Notata.

Han er en erfaren programmerer og har vært med på å bygge startups tidligere, inkludert Nørd Biz (Nedre og Øvre Romerike Dataprogrammeringsselskap), Systemapic og AdBooker.

Han begynte å programmere en tidlig prototype av Notata, som han selv skulle bruke på Slush i Finland i 2019.

– Det fungerte veldig bra, og mange investorer lurte på hva for et verktøy jeg fiklet med mens jeg så oppstartsselskaper presenterer livsverkene sine, forteller han.

Ekvoll forteller at det er to grunner til at Notata har livets rett:

– Investorer som er konsekvente når de evaluerer oppstartsbedrifter, får bedre avkastning på investeringene sine enn de som ikke er konsekvente. Gjør man det samme hver gang, og stiller man de samme spørsmålene, kan man unngå å la seg styre av ubevisste fordommer, gode selgere og fine presentasjoner, sier han.

– Investorene vi snakket med, fortalte at 80 prosent av alle investeringene de gjør, gjøres i selskaper som de har fått presentert fra andre investorer i nettverket sitt. Nesten ingen finner selskaper på plattformer på internett som de investerer i.

Dette la grunnlaget for den videre utviklingen av Notata.

400 aktive brukere

I dag tilbyr selskapet en løsning som skal gjøre det enklere å holde styr på alle selskapene man har vært i kontakt med, og alle tankene, notatene og vurderingene man har gjort av disse underveis. Ekvoll forteller at de har en gratisutgave for engleinvestorer. Investeringsselskaper betaler 300 kroner per enkeltbruker per måned.

– Vi er med andre ord mer opptatt av hva du som investor tenker om selskapet enn hva selskapet sier om seg selv. Hver investor på plattformen kan sette egne evalueringskriterier basert på mandat, interesseområder og KPIer, slik at man enkelt kan skåre selskapene man har vært i kontakt med, forteller Ekvoll.

– Videre gjør vi det mulig å dele selskaper (caser) på tvers av plattformen gjennom grupper, slik at investorer enkelt kan lage nettverk og klubber hvor de kan dele informasjon seg imellom, sier han

VC-selskapet Momentum Partners i Bergen var de første utenom Grafo som tok Notata i bruk. Derfra sier Ekvoll at de har vokst organisk og har nå 400 aktive brukere.

– Forrige uke lanserte vi en splitter ny «Demo Day»-funksjon som ble tatt i bruk på Demo Day Vestland i Bergen. Med dette gjorde vi det mulig for en jury å evaluere selskapene som pitsjet, samtidig som publikum fikk lov til å bidra med å velge ut sine favoritter. Dette er en funksjonalitet vi har opplevd stor interesse for i etterkant, sier han.

– Det perfekte screeningverktøy i møte med selskaper

Selskapet har mottatt markedsavklaringstillskudd, kommersialiseringstilskudd og oppstartslån fra Innovasjon Norge.

I tillegg har de hentet 1,6 millioner kroner fra blant annet Kristin Odfjells Planet 9 Venture.

Kristin Odfjell har tidligere fortalt Shifter om sin investeringsstrategi.

Til tross for Notata ikke faller inn under vertikalene til Odfjell: helse, fornybar energi og hav, har hun investert.

– Hovedgrunnen til at vi har investert er at for oss så er Notata det perfekte screeningverktøy i møte med selskaper fordi verktøyet kan person tilpasses egne investeringsstrategier, sier Odfjell.

– Dette i tillegg til at både Ane og Jørgen har investeringsbakgrunn gjorde at vi ønsket å støtte selskapet, sier hun.