logistikk
Mens kundene ruller inn hos logistikk-startupen - stiller investorene opp med frisk kapital
Swipload henter 9 millioner i frisk kapital – sikter mot utlandet etter kraftig i ordrevekst for 2023.
Swipload ble først lansert som en markedsplass for kjøp og salg av langtransport-oppdrag. I dag er løsningen et styringssystem for samarbeidet en bedrift har mot sine hovedtransportører.
– Et slikt samarbeid har gjerne et visst daglig ordrevolum, samt konkrete behov for informasjonsutveksling mellom transport- og logistikkteamet hos bedriften og transportøren som skal utføre transporten, sier Stian Vere, CEO i Swipload Technologies AS
Flere store kunder
Flere av landets største kjøpere av transport er kunder og brukere av Swipload, blant annet trevareforhandleren Optimera, og stålleverandøren Smith Stål. Nylig landet de også en avtale med oppdrettsforhandleren Sekkingstad.
Totalt sett kan selskapet vise til betydelig vekst fra de siste årene.
Til nå i 2023 er brukerveksten opp med 1060 prosent fra 265 ordre. For 2023 guider de med å lande på 5300 ordre totalt for hele året.
Økningen skyldes onboarding og oppstart av nye kunder som Doka Norge, O.B.Wiik og flere.
Selskapets neste mål er å nå 10 millioner NOK i omsetning.
– Vi anslår nå at vi ender året på en sted mellom 7 og 8 millioner i omsetning - opp fra 1067000 i fjor, sier CMO Thomas Bergstøl.
Selskapet har vært gjennom mye i sin relativt korte levetid, inkludert pivotering og støtte fra Pilot-T og Forskningsrådet. Denne våren kom det også på plass et risikolån fra Innovasjon Norge på 4,1 millioner kroner.
Får inn frisk kapital
Nå henter selskapet 9 millioner kroner i ny frisk kapital fra eksisterende og nye eiere. Planen på kort sikt er utrulling i Skandinavia og videre vekst i Norge.
Den nye kapitalen skal sikre videreutvikling av funksjonalitet, samt støtte arbeidet med onboarding og oppstart av nye kunder, både i Norge og utlandet.
– Vi har klart å lande svært spennende avtaler med både norske og utenlandske selskap med operasjoner i hele Skandinavia. Flere av dem har etterspurt tilpasninger for bruk utover våre egne landegrenser. Da ønsker vi selvsagt å tilrettelegge for dette, sier Vere.
– Hvordan har prosessen med kapitalinnhentingen vært?
– Vi har heldigvis langsiktige eiere som ser utviklingen vi har hatt og skal ha over tid. Markedet er som det er, men det har ikke spilt så stor rolle for oss med tanke på at vi hovedsakelig ikke har hentet kapital fra nye investorer i denne runden. Kanskje det ville vært mer krevende om hovedfokuset vårt i denne runden skulle vært utenom den eierstrukturen vi allerede har.
Ansatte gikk inn med betydelig kapital
Av eksisterende eiere ble The Factory, DSD og Skagerak Capital med i den nye runden. I tillegg gikk eksisterende ansatte i Swipload inn med betydelig kapital, fordelt på CMO Thomas Bergstøl og CTO Oddbjørn Dugan.
– Vi legger ikke skjul på at vi har pratet med investorer utenfor eksisterende eierstruktur. Det vi skal bygge fremover kommer til å bli kapitalkrevende. Og vi har full forståelse for at logistikk og det segmentet vi driver innen ikke er så veldig kjent, og at mange heller ikke, av naturlige årsaker, er veldig oppdatert på systemlandskapet og behovene som finnes her.
– Hva med verdsettelsen?
– Den er ikke satt nå, og det er heller ikke så veldig vesentlig. Vi bygger et selskap med svært langsiktige perspektiver, i et marked vi anser som et av verdens største.
Vil utkonkurrere mail og samtalen
Ifølge Vere blir slike transportoperasjoner idag ofte koordinert gjennom e-post, samtaler og delte Excel-dokumenter.
– Som hver for seg er fine verktøy, men som samlet sett ikke skaper effektivitet, oversikt eller kan kobles til annen smart funksjonalitet. Dette handler om signaturer, fraktstatus, logging av avvik, fakturering, kalenderoversikt og integrasjoner mot økonomisystemer.
Markedet Swipload henvender seg mot er enormt, mener gründeren.
– Det finnes rundt 12.000 registrerte transportselskap i Norge, hvor antall kjøpere av transport nok er ti-dobbelt. Ser man utover landegrensene så kan man gange dette antallet med både tre og fire med tanke på Sverige, Finland og Danmark. Det er dette kjøper-segmentet vi primært retter oss mot. Og da har vi ikke engang begynt å se til Tyskland, som vi vet i mange tilfeller fremdeles har en sterkt analog og papirbasert transport- og logistikkoperasjon