Logistikk
TheFactory og Skagerak Capital satser på startup som utvikler «smartere logistikk»
Bruker konvertibelt lån for å utsette verdsettelsen av selskapet.
Swipload, som utvikler en fleksibel digital programvare for transportbestilling, har fått flere investorer med på laget.
Skagerak Capital, gjennom det nystartede fondet Agder Seed, og TheFactory er nye investorer i utstedelsen av et konvertibelt lån hvor verdsettelsen av selskapets egenkapital utsettes til neste emisjonsrunde i ett til halvannet år.
En av de eksisterende eierne DSD, det Stavanger-baserte investeringsselskapet til Hermansen-familien, deltar også i runden på til sammen åtte millioner kroner.
Tschudi Logistics og 24SevenOffice kom inn i en kapitalrunde i april 2021. I den runden ble selskapet verdsatt til 20 millioner kroner, men ifølge gründer og daglig leder Stian Vere forventer han betydelig høyere verdsettelse i den neste runden.
Smartere logistikk med digitale løsninger
Swiploads løsning skal gi brukeren et komplett digitalt system for samhandling og kommunikasjon mot sitt nettverk av transportører. Det inkluderer digital bestilling, digital sporing, chat, historikk, arkiv og automatisert faktura. Løsningen retter seg spesifikt mot partifrakt-segmentet som skiller seg fra kolli, intercity og last mile.
Typiske kunder er store aktører som Biltema og Renta som er en av landets største selskapet for leie av maskiner og utstyr.
Swipload mottok støtte på 10 millioner kroner fra Innovasjon Norge i 2021 som en del av Pilot-T-ordningen som er et samarbeid mellom Forskningsrådet og Innovasjon Norge hvor Samferdselsdepartementet står som oppdragsgiver.
Økende antall betalende kunder
Vere forteller at selskapet har lykkes med å etablere løsningen i markedet og kan vise til et økende antall betalende kunder. Men målet har ikke utelukkende vært økt kundevekst i denne fasen.
– Vi har gjort et bevisst valg om å utsette topplinjeveksten til vi er klare for skaleringen som inngår i kalkylene våre. Produktet vårt i dag får god respons av brukerne. Samtidig vil vi komme oss gjennom modning og adapsjon på detaljnivå før vi virkelig setter inn skaleringskreftene.
– Vi har for eksempel gått fra transaksjonsbasert betaling til abonnement og SaaS, noe som har fungert. Eierne våre er tydelige på at de ønsker å støtte oss i det lange løp, og allerede nå rigger vi oss for satsing i utlandet i løpet av 2023, sier han.
Da er det Skandinavia og Norden som er mest aktuelt i første omgang, før selskapet etter planen skal prøve seg videre i Europa.
Utsetter verdsettelsen
– Dere har valgt å hente penger gjennom et konvertibelt lån. Har det vært krevende å få investorene med på runden i det tøffere kapitalmarkedet nå?
– Nei, det vil jeg ikke si vi har merket mye til. Dialogen med våre eksisterende eiere har vært god, samtidig som vi har kjørt parallelle dialoger med andre aktører, som vi har opplevd som produktive og positive.
Intensjonen er at långiverne i denne runden skal konvertere til aksjer på et senere tidspunkt. Han forteller at det i emisjonen er satt av noe til ansatte i form av en opsjonspakke basert på fremtidig kurs med en rabatt.
– Dagens gründere og eiere vil ha nok «skin in the game» til å jobbe med videre. Vi vil sitte med rundt halvparten.
I femårsplanen ligger en kraftig topplinjevekst. Selskapet har i dag fire ansatte. Med planlagt vekst er de snart seks.
– Dette er et produkt som er veldig skalerbart, så vi kan vokse mye uten alt for mange ansatte. Likevel ser vi at vi nå trenger flere ansatte for å kunne ta unna videre kundevekst.
Vere har ikke identifisert noen klare konkurrenter i det norske markedet. Nå mener han vekstbegrensningen først og fremst beror på personell og interne ressurser.