Partnerskapsansvarlig for vekst ved StartupLab, Karianne Melleby
Foto: Magnus Harnes
Mens næringslivet snører pengesekken stramt igjen, skal hun overbevise de store om å bruke flere kroner på umoden tech
Eksportøkonomien Norge vil nyte godt av å bruke krisen på å bygge hjemmemarkedet gjennom investeringer i ny teknologi, mener Startuplab-topp Karianne Melleby.
– Det meste nå handler om å komme tilbake i full fart. Vi har et veldig skjørt oppstarts-næringsliv, og det er veldig viktig at det beholder kontinuiteten og farta, sier Karianne Melleby, partnerskapsansvarlig for vekst ved StartupLab.
I flere måneder har lokalene deres i Forskningsparken i Oslo vært så godt som tomme, og Startuplab-teamet har jobbet hardt for å bevise det de mener er den faktiske verdien de tilbyr; ikke en fysisk plass å være, men et miljø og et nettverk å høre til.
Samtidig står Startuplab selv overfor store endringer, ettersom Alexander Woxen nylig annonserte at han fratrer posisjonen som daglig leder til fordel for Aksel Lund Svindal og investorlivet.
Melleby har mer enn 20 års erfaring med den norske tech-scenen, blant annet fra Telenor og DNB, og er således blant et knippe kandidater som peker seg ut som en naturlig arvtaker til toppjobben i gründerfabrikken.
Selv vil hun ikke snakke noe særlig om akkurat det, og sier diplomatisk at det er «gode kandidater både internt og eksternt». Derimot snakker hun villig om bekymringene hun har knyttet til etterdønningene av krisen som nå herjer, og mulighetene den byr på.
– Startups har sin tilmålte tid innenfor de rammene de har, for å komme videre. Den tiden de har mistet nå, kan potensielt bli veldig kritisk for mange, sier hun, men passer på å understreke at det ser «ganske positivt ut» blant deres medlemmer nå.
– Men det betinger at vi til høsten ser et offensivt næringsliv, og ikke et passivt et.
Nasjonalt løft
Som ansvarlig for partnerskap har Melleby daglig tett kontakt med det etablerte næringslivet og industrien, og i en normalsituasjon «tar de alltid telefonen» når Startuplab ringer for å pitche ny teknologi. Men gjennom kriseperioden har investeringsaktiviteten i stor grad blitt satt på pause.
Hun skulle gjerne sett at flere grep muligheten til å få et forsprang.
– Post Covid-19 vil mange ta ned aktiviteter, tenke at det er bedre å være føre var og holde igjen. Men hvis vi ser litt tilbake, til 2000 da IT-boblen brast, så var det tidspunktet da Schibsted startet sin endring innenfor markedsplasser. Da var de veldig offensive, gjorde en del oppkjøp, og tok en god del posisjoner etterpå. Så det er veldig mange muligheter for de næringslivspartnerne som er offensive.
– Jeg ønsker meg et næringsliv som fortsetter å åpne seg opp og skjønner verdien av å skape neste generasjons næringsliv. Det å få hightech underleverandører fra norsk industri er helt fantastisk. Det gir hele nasjonen et løft, sier hun.
Alternativet, frykter hun, er et næringsliv som blir hengende etter de internasjonale konkurrentene i årevis.
– Ambisiøse gründere representerer neste generasjon næringsliv, så på den måten er antall gründerselskaper et tegn på hvor konkurransedyktig de ulike sektorene er i Norge, mener hun.
Søkelys på hjemmemarkedet
– Hvis det er så mange muligheter, finnes det gjerne også trusler. Hva er den største, når vi kommer til høsten?
– Det blir at vi fortsetter å sitte å vente, at vi sparer oss til fant. At krisepakkene går til å dekke gammel moro eller «damage control», mer enn å tenke offensivt.
– Nå er Norge i en unik posisjon. Kanskje kan vi bruke den til å lage et veldig godt hjemmemarked som har den kapasiteten som trengs, så kan vi gå ut når de andre markedene begynner å åpne opp igjen og gå litt tilbake til normalen.
– La oss nå bruke denne muligheten til å bevise at vi har et sterkt hjemmemarked med et eksisterende næringsliv som lager de første kundeavtalene. Da tenker jeg at vi kan komme til å tiltrekke oss internasjonal kapital litt lettere også, sier Melleby.
Må ta muligheten
– Hvem har hovedansvaret for å få til det?
– Akkurat nå tror jeg at politikerne har gjort mer enn det mange forventet. Mange har virkelig lagt seg i selen. Nå er det opp til næringslivet selv, å få dette satt ut i spill. Jeg vet ikke om hovedansvaret hovedsakelig ligger hos de små eller store, det er nok likeverdig.
– Hva vil du si er medisinen oppstart-Norge trenger nå?
– Medisinen er, som alltid, å lage gode produkter og å være ute og selge.
– Det er ikke å mase om flere krisepakker?
– Man skal selvfølgelig omsette de mulighetene som ligger der i form av støtte fra offentlig sektor. Men når man har fått de pengene, må man jobbe. Da er det fokus på produktet og den første kunden, og deretter den andre, den 10. og den 50. Det er de som jobber mest systematisk og de som har dårligst tid som får det til.
– Er dette egentlig muligheten vi trengte?
– Vi får virkelig håpe det. Men det betinger at vi gjør det til en mulighet. Det er ikke en mulighet hvis vi ikke tar den. Det er opp til oss.