Andrea Di Pietrantonio, Henrik Lie-Nielsen, Kjetil Holmefjord, Sven Jørund Kolstø og Hilde Støle Pettersen er erfarne investorer i startups.
Andrea Di Pietrantonio, Henrik Lie-Nielsen, Kjetil Holmefjord, Sven Jørund Kolstø og Hilde Støle Pettersen er erfarne investorer i startups.

Verdivurdering av startups: Her er investorenes beste råd

Klare tanker om hva selskapet er verdt – og hvorfor – er nødvendig når grundere skal hente penger hos investorer. Men hvordan bør du regne?

Publisert

Ingen av modellene for verdisetting av selskaper fungerer for startups. Likevel må alle grundere før eller senere hente penger – som regel før, og som regel flere ganger.

Da bør verdien være riktig. Priser dere selskapet for lavt, sitter nøkkelpersonene igjen med for lav eierandel og dere får problemer ved neste emisjonsrunde. Priser grunderne seg for høyt, vil ingen fornuftig investor tørre å satse.

– Det er helt fair å være usikker rundt verdien. Men grunderne bør ha en oppfatning om hva selskapet er verdt. Det viser at de forstår hva slags selskap de er, og at de har kommersiell teft, sier Sven Jørund Kolstø i investeringsselskapet CoFounder, som har spesialisert seg på teknologiselskaper med vekstpotensial.

For å lese artikkelen må du ha abonnement på Shifter+

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Årsabonnement på SHIFTER+
3690,- per år



Bestill her

Månedsabonnement på SHIFTER+
369,- per mnd



Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 1290,- per år

Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 129,- per mnd

Bestill her