Med ny storfe-klave er Nofence klar for årets beitesesong
Med ny storfe-klave er Nofence klar for årets beitesesong

Mens spørsmål om selvforsyning blir stadig viktigere, bruker Nofence krisen til å styrke posisjonen internasjonalt

Men den kunne også veltet den hittil viktigste sesongen for beitetech-selskapet.

Publisert Sist oppdatert

Beitetech-selskapet Nofence har doblet antall klaver før årets sesong, og gjør seg klar for å gå internasjonalt. Men corona-krisen kunne satt en stopper for sesongen.

CEO Marianne Sundsbø forteller at en viktig komponent i klavene selskapet lager, produseres i Kina. I januar fikk selskapet beskjed om at de ansatte på fabrikken ikke fikk reise tilbake på jobb etter kinesisk nyttårsfeiring, og at komponenten ble forsinket.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

NOFENCE AS

Nofence er et system bestående av solcelledrevet klave med GPS-teknologi og et digitalt kart. Går dyrene over den opptegnede nofencegrensen og inn i varslingsfeltet begynner klaven å pipe som varsel om strømstøt. Disse varslene lærer dyrene fort

Les mer om selskapet her

BATNFJORDSØRA

Oscar Hovde Berntsen

21-35

  • NOFENCE HOLDING AS
  • CALIDRIS AS
  • GILDEBU AS
Se hele selskapsprofilen

– Det kunne blitt altfor sent for oss med tanke på beitesesongen, og ødelagt hele året, forteller Sundsbø og legger til at hvis produksjonen hadde blitt utsatt til august, hadde det vært for sent.

– Beitesesongen er når den er i Norge. Enten så når du den i mai, eller så når du den ikke. Og det nærmet seg krise en stund.

Nye markeder

Men heldigvis for selskapet, ordnet det seg i siste time - og komponenten fant sin vei til Norge.

– Heldigvis fikk vi delen tidsnok til at det ikke påvirket den overordnede tidsplanen og klavene kunne sammenstilles i Norge.

Nå har selskapet startet salget av årets klaver. Og i tillegg til å selge virtuelle gjerder for geiter, har de nå også utvidet til sau og storfe.

– Til storfe har vi laget et nytt produkt. Prinsippet er det samme som den første klaven, men den er større, og tilpasset storfe som kan bære mer vekt rundt halsen, forklarer Sundsbø.

Hun legger til at dette gir mulighet for større solcelle-flate og større batteri, og denne typen klaver er allerede er i ferd med å bli utsolgt.

– Storfemarkedet er det mest spennende segmentet som vi skal vokse inn i.

Ingen Brexit-hinder

Og med nye dyr følger nye markeder. Allerede i fjor høst kunne selskapet fortelle at de så mot Storbritannia, og vurderte «distriktskontor» i London. Selv om det foreløpig ikke blir kontor i den britiske hovedstaden, blir det virtuelle gjerder på den engelske landsbygda.

– Vi selger en andel av klavene til UK i år. Det er et mye større marked enn her hjemme, og vi ser at det er en tradisjon der for bruk av beite, forklarer Sundsbø.

– Dette er dyr som ikke står inne hele året.

Hun legger til at det er mange områder i Storbritannia hvor det ikke er lov å sette opp gjerder, men det er tillatt med beite.

Etter en vinter med Brexit, har det vært usikkerhet hos flere startups med kontor og virksomhet i Storbritannia, men Sundsbø forteller at det for Nofence ikke er et hinder.

– Hvis landet skal satse på eksport fremover, er de avhengig av kjøtt av god kvalitet, og «grassfed» kjøtt begynner å bli veldig spennende. I tillegg blir de mer opptatt av å dyrke egne råvarer, forteller hun.

Viktig for selvforsyningen

Og Sundsbø legger til at sistnevnte ikke bare gjelder for Storbritannia.

– Vi tror at denne krisen vi er oppi nå gjør at folk får øynene opp for hva som kan skje når man blir for avhengig av import i forsyningskjeden for mat. Nå vil det bli et økt fokus på selvforsyningsgraden vår. Og i Norge har vi store områder som kan brukes til beite, og ikke noe annet.

Fremover er målet å nå ut til de store gårdene i Norge og Storbritannia.

– Og utover året kommer vi til å selge flere klaver utenlands. Det avhenger blant annet av beitebruken i de forskjellige landene. Men vi skal videre ut i verden.