Martin Ruzicka (f.v), Michael Plikk, Øystein W. Høie, Synne Asheim Haga, Claes W. Halvorsen, og Massoud Valipoor i Fauna.
Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Miljøbonus-gründeren leder kundene til å kjøpe klimavennlig: Passerer 1000 brukere før lansering
Nå har Øystein W. Høie og Fauna passert tusen testbrukere og har over 30 selskaper på plattformen.
Fauna landet tidligere i år sin første kapitalrunde med tungvektere fra Otovo, Kahoot, Google og Amedia. Siden har teamet på syv jobbet hardt i kulissene med å bygge opp sin sosiale plattform for klimapositiv atferd, der folk ved å handle på en måte som bidrar til lavere utslipp, belønnes med bonuspoeng.
Før lansering er over 30 selskaper inne på plattformen, og Fauna kan nå avsløre at noen av de mest kjente grønne vekst-casene her til lands har kommet inn på kundelisten: Otovo, Release, TotalCtrl og det nye bærekraftige matkonseptet Smiz med influencere som Emilie Voe Nereng. Fauna har også landet flere aktører i matvarebransjen; lokalmarkedet Dyrket og matkasse-selskapet Nettmat.
Tusen testbrukere
Selv om plattformen er operativ og har over tusen testbrukere, har teamet ennå ikke gått offisielt ut i markedet. Det har ifølge gründer Øystein W. Høie vært viktig for dem å ikke bare være en “dum markedsføringskanal”, men faktisk knekke koden for varig vaneendring.
– Vi har jobbet mye med psykologien bak grønn atferd. 3 av 4 forbrukere globalt ønsker å leve grønnere, det er bare veldig vanskelig å endre vaner man har hatt hele livet, mener Høie.
Positive fremfor negative
Flertallet av nordmenn kan ikke navngi en eneste norsk grønn merkevare, viste en studie fra Opinion i 2020. Det hjelper heller ikke at bærekraftige alternativer ofte kan være dyrere og fungere annerledes enn det man er vant til.
Høie har jobbet i flere år med psykologien bak sparing i jobben som norgessjef for Dreams, og mener at det er mange likhetstrekk med det de nå gjør i Fauna.
– Banker og klimaforskere har det til felles at de er veldig faktabaserte i sin kommunikasjon. Mange tror at man bare kan presentere fakta til forbrukere og forvente at det skjer en atferdsendring.
Studier viser at det ikke bare er virkningsløst å prøve å overbevise skeptikere med fakta; det har faktisk en negativ effekt, påpeker Høie. Mennesker går i skyttergraven, og blir opptatt av å beskytte sitt indre selvbilde.
– Hele ordskiftet rundt klima har generelt vært veldig negativt. Med god grunn, forsåvidt, siden konsekvensene potensielt er så store. Men i praksis blir vi bombardert med «det nytter ikke», og da er det ikke rart at folk blir apatiske.
Tenner håpet
Høie mener at man må være mye mer optimistiske, og tenne håpet til folk igjen. Fauna har valgt en ubetinget positiv tilnærming, der de aldri fokuserer på brukernes dårlige vaner, men i stedet applauderer de tingene brukeren gjør rett.
– Skal man overbevise et barn om å gjøre noe, vet alle at man må gi skryt og fokusere på det positive. Vi voksne fungerer ikke noe annerledes.
Et viktig grep Fauna har gjort, er å gjøre rådene fra klimaforskningen interaktive ved å utfordre brukerne til å se om de klarer klimaquizer og grønne utfordringer. For dette sanker man bonuspoeng og er med i trekningen av bærekraftige premier.
Konseptet har vært en overraskende suksess, og på bare noen måneder har det blitt tatt over 4000 slike utfordringer. Rekorden er en bruker som tok hele 35 utfordringer på én uke.
– Det var Johan (Brand, Kahoot-gründer og Fauna-investor, red. anm) som tipset oss om hvordan vi kunne bruke Hooked-modellen, og resultatene var sterkere enn vi hadde turt å håpe på.
Fyller opp kassen
Fauna skaper positiv forsterkning gjennom hele kundereisen; både før kjøpet, underveis og etter. Målet er å fjerne etterkjøps-dissonnans, og gi kundene en sterk indre motivasjon til å fortsette å kjøpe grønne produkter.
Med dette gjennombruddet føler Høie at de begynner å bli klare til lansering. Teamet har allerede ferdigstilt selve plattformen, og planlegger å lansere i Norge som første marked så snart mobilappen deres er klar. Selskapet er også i innspurten av en kapitalrunde der de fyller opp kassen for en markedskampanje.
– Vi gleder oss til å slippe inn alle nordmenn med engasjement for klimaet på plattformen vår. Alene er det vanskelig, men sammen kan vi få til så mye.