Miljøgründere øker inntektene: Plastutfordreren går ut i Norden

Looping har landet kontrakter for 10 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Oppstartsselskapet har gjort butikk av sirkulærøkonomi i Norge med salg og utleie av gjenbrukbar transportemballasje. Ved utgangen av året har selskapet kontrakter verdt 10 millioner kroner, og utvider nå til Norden gjennom en avtale med børsnoterte Adapteo Group.

I begynnelsen av november kunne gründer Jens Brustad hente hjem den etterlengtede signaturen fra den svenske modulbygg-giganten.

– Samarbeidet med Adapteo er en milepæl for selskapet og ikke minst en stor bekreftelse på at bransjen ønsker å satse sirkulært. Med gjenbruksmodellen har vi klart å finne skjæringspunktet mellom butikk for oss, økt lønnsomhet for kundene og lavere forbruk av engangsplast for miljøet, sier Brustad i en melding fra selskapet.

Adapteo Group omsatte for over 216 millioner euro i 2019, og har en million kvadratmeter til leie. Nå skal Looping levere 1000 gjenbruksprodukter fra januar til juni i Sverige og Finland.

100 mill innen 2025

Her i Norge er BAS maskinutleie og Cramo Norge blant storkundene som har inngått langtidskontrakter med Looping.

– Målet da jeg startet var å omsette for 100 millioner i 2025, og med dagens takt er vi på stø kurs for å klare det, sier Brustad.

Siden oppstarten i 2017 har Looping spesialisert seg på utvikling av slitesterk transportemballasje med gjenbruk som tjeneste. Looping har frem til nå eliminert rundt 60 tonn engangsplast med sitt cover for dekke av entreprenørmoduler. Primærmarkedet er i dag bygg og anleggsbransjen som står for over 20 prosent av plastbruken i Europa.

Satser på egenutviklet teknologi

Looping utvikler sitt eget system for gjenbrukslogistikk. I mangel på tilfredsstillende teknologiløsninger på markedet har selskapet bygget eget flåtestyringsverktøy fra grunnen som sporer emballasjen ved hjelp av et digitalt avkjenning system og geotagging.

– Drømmen er at systemet kan gjøre det mulig for andre å praktisere leie eller gjenbruksløsninger i en sirkulær modell. I tillegg til inventar, ordrehistorikk og plastreduksjon gir det oss skadestatistikk på alle produktene slik at vi kan gjøre nødvendige utbedringer, forteller produkt og tjenestedesigner Jørgen Fredriksen, som tror systemet vil være en viktig nøkkel for videre vekst.

Den siste tiden har Looping kapret flere startup-profiler til selskapet. Den tidligere Folk-sjefen Ida Hatlebrekke startet som direktør for bærekraft tidligere i år. Nylig begynte Josefine Smith Brekke som market manager, med erfaring fra internasjonale tech-startups som Spinnable og Mentormate. Herman Persen Fostvedt har kommet inn som produktsjef.

Ikke bare et buzzord

Bærekraftsansvarlig Ida Hatlebrekke ser en økende investeringsvilje i sirkulære modeller. Norsk næringsliv tilfører årlig over 68 486 tonn plast til markedet.

- Jeg opplever at næringslivet aktivt leter etter forbedringspotensiale og samarbeid som kan gjøre verdikjedene mer sirkulære. I EU snakker man om å gjøre gjenbruk obligatorisk for noen typer emballasje som et ledd i revidering av emballasjedirektivet og Circular Economy Action Plan. Vi får stadig henvendelser fra nye bransjer som ser denne utviklingen og etterspør gjenbruksprodukter som kan gjøre dem mer ressurseffektiv, avslutter Hatlebrekke.