F.v. Investor Trond Riiber Knudsen, Tappin-sjef Ingunn Dahl-Engh, og Mingl-gründer Daniel Fossum.

Mingl kjøpt opp av Tappin

To startups forener krefter for å skape internasjonalt event-selskap.

Publisert Sist oppdatert

Fjoråret bød på de hittil høyeste toppene og dypeste dalene for oppstartsselskapet Mingl, som har utviklet et digitalt visittkort og nettverksverktøy.

Det så lyst ut da selskapet i februar 2020 satset friskt inn i eventmarkedet. Men da pandemien rammet landet, for nøyaktig ett år siden, ble hele virksomheten satt på vent.

– Mange av investorene hadde nok begynt å avskrive Mingl-investeringen. Det lå litt i kortene at det ikke var mye å hente der, sier gründer Daniel Caetanya Fossum.

Blant investorene i selskapet er det flere store navn, som Norwegian-sjef Jacob Schram og engleinvestor Trond Riiber Knudsen.

Nå er Mingl kjøpt opp av et annet oppstartsselskap, den teknologitunge event-bedriften Tappin.

– Ambisjonen er å styrke posisjonen i Norge og bli markedsledende. Deretter ønsker vi å gå globalt, sier Ingunn Dahl-Engh, daglig leder i Tappin.

Aksjeavtale

Transaksjonen ble gjort opp i aksjer. I praksis blir stjernelaget på eiersiden i Mingl nå Tappin-aksjonærer.

Etter avtalen prises det samlede selskapet til 60 millioner kroner, hvorav 16 prosent tilfalt Mingl-aksjonærene.

Gründer Caetanya Fossum slutter som sjef for Mingl, men skal ha en rolle som strategisk rådgiver i Tappin.

Shifter får opplyst at Tappin nå er i gang med en kapitalinnhenting, og planlegger å vokse videre gjennom oppkjøp. Allerede er selskapet i samtaler med aktuelle kandidater.

F.v. Investor Trond Riiber Knudsen, Tappin-sjef Ingunn Dahl-Engh, og Mingl-gründer Daniel Fossum.

Hard konkurranse

Tappin benyttet muligheten da pandemien traff landet, og skapte en heldigital event-løsning. På den måten snudde selskapet på få måneder fra null til én million kroner i månedlig omsetning.

Mingl-gründer Fossum spår en større konsolidering i markedet fremover, ettersom mange tok lignende grep i denne perioden, og nå kjemper om de samme kundene.

Den største suksesshistorien på dette feltet, er britiske Hopin. Selskapet er den raskest voksende enhjørningen i Europa, meldte Sifted nylig, med en verdivurdering på hele 5,65 milliarder dollar.

– Spørsmålet er om det er noe man frykter, eller om det er en validering av at man er inne på noe. Det kommer an på øye som ser, sier Fossum, og er tydelig på at han tror selskapet har stort vekstpotensiale.

Han viser blant annet til at Tappin i fjor sikret seg en kontrakt med fagorganisasjonen Tekna, som hvert år arrangerer over 2000 kurs, møter og konferanser for ulike kurskunder og 87.000 medlemmer.