plattform

Mittanbud satser fra scratch i nytt land

Lanserer Remppatori i Finland. – Har god sjans til å vinne, sier produktsjef.

– Vi har jo sett hvor populær Mittanbud har blitt i Norge over flere år, og vi har nordiske ambisjoner, sier Kristian Gulli Larsen, produktsjef i Mittanbud.
Publisert

Mittanbud-eier Schibsted gjorde tidligere i år et oppkjøp av danske 3byggetilbud.dk, Danmarks største tjenesteplattform, etablert i 2000.

Schibsted står også bak svenske Servicefinder, og nå lanserer mediegiganten Remppatori, en tilsvarende tjeneste i Finland, oversatt til «håndverksmarkedplass».

Ekspansjonen hadde stått på blokka i ett år, men så skjedde det nok litt raskere enn vi hadde tenkt. Vi fikk ferdig den nye tekniske plattformen til Mittanbud, og da var det fint å kunne teste den med lav risiko i Finland, sier Kristian Gulli Larsen, CPO i Mittanbud.

Jacob Mandal leder utrullingen av Mittanbud-plattformen i Finland.

Tjenesten hadde en soft lansering allerede i sommer, men først i høst har de skrudd på markedsføringen - dog noe forsiktig, men til gode resultater, forteller produktsjefen.

– Vi har fått med flere hundre bedrifter og fått inn flere hundre jobber, og ser at disse jobbene nå matches og i raskt økende grad blir gjennomført, sier han og legger til:

Vi har jo sett hvor populær Mittanbud har blitt i Norge over flere år, og vi har nordiske ambisjoner.

I dag får norske håndverkere mellom 250.000-300.000 jobber og prosjekter per år gjennom plattformen, opplyser Mittanbud.

Usikre tider gir økt relevans

I motsetning til oppkjøpet av den danske aktøren, som i fjor formidlet i overkant av 70.000 prosjekter til danske håndverkere, har de startet fra scratch i Finland.

Jacob Mandal leder den finske utrullingen.

Remppatori har et lokalt salgsteam og et lite finsktalende team på kontoret i Norge.

Det er veldig spennende, og vi tror vi har god sjans til å vinne, sier Larsen.

– I Finland var det ingen spillere som hadde posisjoner tilsvarende de vi ser ellers i Norden, så der ga det mening å starte fra scratch, sier han.

Dessuten vil usikre tider, gi Mittanbud økt relevans, mener Larsen.

Under pandemien så vi at når etterspørselen etter håndverkere var lavere, ble jobben vår enda viktigere for dem. Når det går bra i økonomien, får håndverkerne mer å gjøre på andre måter, og vi blitt mindre viktige, sier han og legger til:

Det er ikke snakk om noen dramatiske svingninger, men det er i hvert fall bra timing for oss å satse i et nytt land nå. Vi ser at behovet for vår tjenestene hos håndverkerne, kan bli stort i tiden vi går inn i, sier Larsen.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*