Opp en størrelse: Fjong henter ny gullrekke av investorer, og nå øker inntektene fra uke til uke
Det siste året har vært tøft for klesstartupen, men etter å ha snudd om på forretningsmodellen har det endelig løsnet for Sigrun Syverud og teamet - både i jakten på nye kunder og investorer.
Gründeren har tidligere fortalt til Shifter om hvordan pandemiåret herjet med selskapet. Selv har hun beskrevet det som både det verste og beste året hun har hatt med Fjong og sin tjeneste for utleie av klær.
– Det startet skikkelig ille med nedstengning, et hav av avbestillinger og så og si fullstendig bortfall av inntekter. Vi måtte permittere hele teamet og gikk inn i en utrolig usikker periode hvor alt var uklart, sa hun til Shifter tidligere i år.
Da ting var på bedringens vei, ble det en ny nedstenging og nye permitteringer.
I det siste har pilene imidlertid pekt i riktig retning igjen, og antall abonnenter har vokst kraftig – så mye som 20 prosent fra uke til uke. Selskapet har nå nærmere 400 abonnenter, i tillegg til kunder som leier for spesielle anledninger (FJONG Occation) og salg av "pensjonerte" plagg gjennom tjenesten FJONG Third Chance .
– Gitt at folk har sittet så mye hjemme i superundertøyet det siste året, er vi kjempefornøyde med å ha hatt minimalt med frafall gjennom pandemien. Når vi nå ser veksten dag for dag, skjønner vi at dette blir en travel høst og at tjenesten er noe folk virkelig trenger, nå når de kommer tilbake til en mer normal hverdag, sier Syverud.
Hun viser også til FN-rapporten som kom denne uka som viser hvor enormt viktig det er at vi legger om måten vi konsumerer på. Kun 10 til 15 prosent av folks garderobe brukes jevnlig. Plagg som ikke brukes ofte, bør man derfor heller leie, ifølge Fjong-gründeren.
Kjente profiler satser
Nå kommer også nyheten om at Fjong har fått inn noen svært kjente investorer på eiersiden i en investeringsrunde på tre millioner kroner. Inn kommer Spacemaker-gründer Anders Kvaale og TV-profilen Christian Strand og kona, marked- og innholdsstrategisten Madeleine Strand. I tillegg går designstudioet Bakken & Bæck inn. Sigrun Syverud tror at alle vil bidra faglig på den videre vekstveien Fjong nå legger ut på.
– Vi fikk de vi hadde øverst på ønskelista vår, sier Syverud, og fortsettter:
– Vi er godt i gang med å jobbe med dem alle sammen på ulike måter. Bakken & Bæck onboardes i disse dager for å bidra til å gjøre det smidigere for både partnere og kunder å ta del i klesleie. Med Anders, Madeleine og Christian sparrer vi jevnlig om skalering og synlighet. Vi gleder oss til reisen med dem videre - det vil bli ekstremt lærerikt og verdifullt.
Syverud peker på spisskompetansen til de nye investorene. Kvaale vet hvordan man skalerer en tech-bedrift internasjonalt. Strand-paret sitter på nyttig kommunikasjons- og mediebakgrunn. Og gjengen i Bakken & Bæck har god erfaring og ferdigheter innenfor utviklingen av tjenester der kunstig intelligens er en viktig komponent.
– Mer synlighet og fokus på markedsføring, forbedret brukergrensesnitt tilpasset klesabonnementet og internasjonal skalering er fokus fremover. Det er det kapitalen vi hentet nå skal brukes til. Det er en brofinansiering til en større runde vi gjennomfører denne høsten.
Endringene
I løpet av koronatiden har det blitt gjort store endringer hos Fjong. Planene om å gå heldigitalt og lansere et eget abonnement for hverdagsklær hadde riktignok ligget der en stund, men på grunn av den dramatiske situasjonen med pandemien, skjedde det langt raskere enn det de lenge hadde tenkt.
Fjong lanserte det de kalte «Netflix for hverdagsklær» i fjor vår, samtidig som de bestemte seg for å legge ned showroomet for anledningsbasert leie på Skillebekk. De lanserte først abonnementet for en liten gruppe, men har etter hvert utvidet. Nå er det åpent for alle, og både statsråder, næringslivstopper og ikke minst vanlige folk er på kundelista.
Fjong opplever nå at supply er den største utfordringen, noe som er et luksusproblem i følge dem selv. Største fokusområde nå er derfor å få inn flere plagg for å dekke behovet til alle som ønsker å leie klær. Fjong har for tiden i underkant av 4000 plagg, fra blant annet Holzweiler, FWSS, Høyer og Villoid til leie på FJONG.com
– Det er fantastisk å oppleve den store etterspørselen etter klesabonnementet vårt, FJONG Everyday, nå som folk endelig kan møtes igjen. Og med flere abonnenter, blir det behov for flere ansatte. Vi har derfor utvidet teamet med flere dyktige folk gjennom sommeren.
Investor ble ansatt
En annen som har blitt varm i trøya hos klesdelingstjenesten er tidligere Too Good To Go-gründer, Sophie Wiik, som i første omgang kom inn i selskapet som strategisk investor og styremedlem i 2019. Hun er nå den nest største eieren i Fjong, samtidig som hun er ansatt i selskapet som COO.
– Jeg brenner for å gjøre det enklere for folk å konsumere smartere og grønnere. Fjong og klesdeling er fremtiden, og dagens “kjøp 3 betal for 2”-mentalitet er utdatert. Vi er nødt til å endre holdninger og vaner, og det er det jeg har viet store deler av litt mitt til å jobbe for. Jeg har vanvittig stor tro på Fjong og målet vårt om å revolusjonere klesbransjen - og da korona gjorde ting veldig vanskelig for selskapet, gikk jeg all in for å bidra til at vi utnyttet mulighetene krisen ga oss til det fulle.
En vesentlig endring siden selskapets første tid, er for eksempel at det ikke lenger er privatpersoner som er utleierne, men at klærne kommer fra leverandørenes enorme overskuddslagre.
– 30 prosent av klærne som blir produsert, blir aldri solgt. Leie er derfor en mye mer miljøvennlig måte å konsumere på, sier Wiik, som tidligere «reddet» mat, men som nå sier at hun «redder» klær fra å støve ned på et lager, eller i verste fall bli brent.
Ny runde og klar for Køben
Denne høsten gjennomfører FJONG en større kapitalrunde. De skal hente 10-15 mill kroner som fortsettelse på brofinansieringen de lukket i vår.
– Nå står København for tur! Danmark er et mekka for å få med attraktive klespartnere, og vi opplever det som et svært strategisk marked å gå inn i nå fordi de er så langt fremme når det kommer til bærekraftig mote - og mote generelt, sier Wiik.
Hør også Shifters siste podcast med gründer Sigrun Syverud, som kom denne uken. Der får dere høre mer om historien bak, strategien nå, og ikke minst om kulturen de bygger.