Motegiganten lanserer bruktbutikk på nett: – Et steg i riktig retning, mener norske Tise
Zalando skal kjøpe og videreselge kundenes brukte klær.
Den tyske motegiganten Zalando skalerer et pilotprosjekt hvor kunder har kunnet kjøpe og selge brukte klær, og ruller snart ut kategorien «pre owned» til alle brukere av nettbutikken.
Funksjonen gir kunder anledning til å tilby Zalando å kjøpe deres brukte klær, som deretter videreselges av selskapet, en slags C2B2C-modell. Funksjonen skal gjøres tilgjengelig i tredje kvartal inneværende år, først i Tyskland.
«Lanseringen av den nye kategorien støtter Zalandos ambisjon om å bygge dype kundeforhold, ved å skape enda mer kundekontakt, og fører selskapet nærmere målet om å bli en bærekraftig moteplattform», heter det i en uttalelse fra selskapet.
Dropper C2C - betaling med kreditt
Utvidelsen til brukbutikk-segmentet stikker imidlertid ikke veldig dypt. I Tyskland har selskapet i lenger tid tilbudt kunder et C2C-markedsplass gjennom appen «Zalando Wardrobe», der folk kan kjøpe og selge brukte klær direkte fra hverandre, i tillegg til funksjonen som legger til rette for slag til plattformen. Denne funksjonen rulles foreløpig ikke ut bredt, får Shifter opplyst.
– I Zalando er det ofte vanskelig å si hva som er en permanent avgjørelse, fordi testing og eksperimentering alltid har vært en del av selskapets DNA. Det betyr at ting selvsagt alltid kan endre seg, skriver Nathalie Faeltloev, talsperson for Zalando, i en epost til Shifter.
– Jeg kan imidlertid bekrefte at dette er avgjørelsen per nå. Vi har ingen planer om å introdusere C2C-funksjonen til nettbutikken, legger hun til.
Selskapet har ikke svart på hvordan prissettingen skal fungere, men ifølge Faeltloev bestemmes dette av «etterspørsel i markedet, kundens originale investering, samt andre kostnader». I en pressemelding sier selskapets Recommerce-sjef Torben Hansen at betalingsmodellen vil likne den i «Wardrobe». Der belønnes salg av klær til plattformen med kreditt hos Zalando.
Tidsriktig
I Norge har Tise festet grepet om det digitale bruktmarkedet, særlig i kles-segmentet. Nå nærmer de seg én million brukere, og kjører piloter som bereder grunnen for internasjonal ekspansjon.
– Det er spennende at en så stor aktør som Zalando begynner å snuse på second hand-markedet. De har en viktig posisjon i klesbransjen og det at de åpner opp for å selge kundene sine brukte klær er jo et steg i riktig retning, sier selskapets markedssjef Victoria Terese Hauk, men legger til:
– For vår del handler det jo om å minske fotavtrykket ved produksjon av nye klær, men for Zalando handler det nok mest om at det er tidsriktig for de å ha fokus på å være mer bærekraftig i forretningsmodellen sin. Men når det er sagt ønsker vi alle grønne tiltak velkomne.
Gode resultater
Lanseringen av den nye kategorien skjedde i sammenheng med fremleggelsen av selskapets resultater for fjoråret.
I rapporten kan selskapet vise til en positiv utvikling, med 4,6 millioner nye aktive kunder i 2019, og totalt 31 millioner - opp 17 prosent fra året før. Samlet ble det gjennomført 145 millioner handler på plattformen i året som gikk.
Driftsresultater inkluderer ned- og avskrivninger endte på 224,9 millioner kroner.
Samtidig varsler selskapet at de vil utvide sitt utvalg med flere luksusmerker, og et nytt logistikklager er underveis i Spania.
– Veksten i de nordiske markedene er spesielt stor, og vokser mer enn gjennomsnittet i Zalando-konsernet. Om vi ser fremover, vil vi fortsette den kraftige veksten og jobbe med våre store strategiske temaer. Et av disse temaene er bærekraft, hvor vi jobber hardt for å bli en moteplattform med en positiv innvirkning. Vi har allerede i dag et av Europas største bærekraftige utvalg innen mote, og vi ser en stadig økende interesse for mer bærekraftige merker fra våre norske kunder, sier selskapets sjef for Nord-Europa, Kenneth Melchior, i en pressemelding.