Waved-teamet. F.v. CEO Daniel Harper, CFO Jonas Andersen, CTO Endre Hauge Paulsen og CMO Fredrik Sande. Alle er medgründere av selskapet.
Waved-teamet. F.v. CEO Daniel Harper, CFO Jonas Andersen, CTO Endre Hauge Paulsen og CMO Fredrik Sande. Alle er medgründere av selskapet.

Mulighetene til startupen stengte ned sammen med barene, men nå surfer Waved på gjenåpningsbølgen

Etter noen mørke måneder med stengte dører hos kundene, melder gründerselskapet om stor interesse for teknologien som automatisk justerer volumet på lystige toner i restauranter og barer.

Publisert

Se for deg at du er på date, for eksempel over et rolig glass eller en middag, men musikken i lokalet er så høyt at du må rope «HÆ?!» hver gang motparten sier noe.

Det er blant problemene oppstartsselskapet Waved vil løse. Teknologien gründerne har utviklet, fanger opp energinivået til besøkende i ethvert lokale, og bruker den innsamlede dataen til å automatisk regulere volumet på musikken som spilles der. Samtidig kan den si noe om hvor mange personer som befinner seg i et rom eller om støynivået i et område er skadelig, for eksempel.

Hovedmålgruppen er den såkalte horeca-sektoren, altså hoteller, restauranter og catering. Shifter skrev første gang om selskapet i fjor, da blant andre Teston-gründerne gikk inn på eiersiden. Seriegründerne Adam Scheuring, Murshid Ali, Mathias Hoved og David Baum er også inne på aksjonærlisten. Totalt har Waved hentet fire millioner kroner.

Den gang hadde selskapet store planer om rask internasjonal vekst i 2021. Lite ante teamet om hvor langvarig pandemien ville bli, eller at hele deres kundegruppe i inn- og utland ville bli pålagt å stenge ned.

– Man kan ikke legge skjul på at det har vært enormt tøft å prøve å selge inn et produkt til et marked som har vært totalt nedstengt, sier markedssjef (CMO) Fredrik Sande i Waved.

– Men etter gjenåpningen har vi sett at etterspørselen virkelig har skutt i været, hevder han.

Skandinavia og Storbritannia

Selskapet rapporterer nå årlige abonnementsinntekter på 350.000 kroner, opp fra så godt som null i vår, og 30 prosent månedlig vekst.

Kundemassen har fra mai økt fra tre til 18. På kundelisten står blant andre Nydalen Bryggeri og Spiseri og Amazonia by Bar (tidligere Bar Tjuvholmen).

Samtidig har Waved sikret seg distribusjonsavtaler med flere aktører som skal bidra til selskapets internasjonale ekspansjon. Blant disse er LiveQube, en norsk aktør som leverer musikksystemer til alle typer næringslokaler, og Royal Streaming, et svensk selskap som skreddersyr musikkopplevelser.

Etter pandemiutsettelsene jekker Waved igjen opp ambisjonsnivået. Sensorene er klare for produksjon i stor skala, og selskapet jobber med å sette opp en produksjonslinje. Den internasjonale ekspansjonen er også omsider i gang.

– Planen nå er å gå rolig inn i Sverige og Danmark i år, for så å skalere opp i starten av neste år. Vi skal også inn i blant annet UK neste år, forteller Sande.

Powered by Labrador CMS