Waved-teamet. F.v. CEO Daniel Harper, CFO Jonas Andersen, CTO Endre Hauge Paulsen og CMO Fredrik Sande. Alle er medgründere av selskapet.
Foto: Magnus Peter Harnes
Teston-gründerne inn på eiersiden i Waved
– Vi ville ha med mennesker som visste mye om det å være gründer, noen som kunne hjelpe oss med å vokse og navigere unna de ulike fellene som finnes, sier gründer og daglig leder i Waved, Daniel Harper.
Ved hjelp av sine sensorer fanger Waved opp energinivået til besøkende i ethvert lokale, og benytter dataen til å automatisk regulere volumet på musikken som spilles der.
Nå har selskapet, som teknisk sett er organisert under morselskapet Strive, fått med seg flere kjente profiler i det norske startuplandskapet på eiersiden, deriblant gründerne Chris Moen og Erik Hauglid i Teston, samt Adam Scheuring.
– Responsen i markedet er bra. En del har vanskeligheter med å tro at vi klarer å løse dette fra teknisk ståsted. De sier at vi må bevise det, men at de skal ha det hvis vi får det til. Og det bekymrer oss ikke, sier gründer og daglig leder i Waved, Daniel Harper.
Jaktet ressurspersoner
I sommer gjennomførte selskapet sin første emisjon på én million kroner, som i tillegg til gründertoppene inkluderte folk med god kjennskap til restaurantbransjen. Selskapet har også fått støtte til markedsavklaring og kommersialisering fra Innovasjon Norge.
– Det som var viktig for oss var at alle som ble med, skulle være ressurspersoner, sier Harper.
Waved-teamet består nå av fire medgründere, hvorav daglig leder Daniel Harper og teknisk leder Endre Hauge Paulsen, begge sivilingeniører, jobber med prosjektet på fulltid. Sistnevnte er ingeniør og sluttet nylig i Sopra Steria til fordel for Waved. Salg- og markedsansvarlig Fredrik Sande er på sin side utdannet macdesigner ved Høyskolenn Kristiania, og jobber som markedsansvarlig i Raima. Økonomiansvarlig Jonas Andersen har bekledd flere lederroller, og er i dag økonomisjef i Hurtigruta Carglass.
– Vi ønsket å bygge opp et kontaktnettverk. Vi ville ha med mennesker som hadde solid nettverk i restaurantbransjen eller visste mye om det å være gründer, noen med erfaring som kunne hjelpe oss med å vokse og navigere unna de ulike fellene som finnes. Så det handlet ikke først og fremst om penger denne gangen, noe vi også sa til dem, sier Harper om investorjakten.
– Chris Moen og Erik Hauglid har vært ekstremt hjelpsomme, og har på eget initiativ holdt workshopper og fortalt oss om sine opp- og nedturer, så de har hjulpet oss med å sette pekepinnen for fremtiden. Det betyr mye for et ungt selskap med den tyngden.
Nå er Waved i gang med del to av finansieringsrunden, hvor de tilbyr konvertible lån til utvalgte investorer.
– Der er vi mer åpen for investorer som vil ha en litt mer «hands off approach», sier Harper.
– Hvordan blir vekststrategien?
– Vi ser for oss at vi bygger litt sten for sten ut året. Så blir det nok rask vekst når vi skal gi gass ut over Norges grenser, og da ser vi for oss en runde med profesjonell venturekapital.
Flere bruksområder
Selskapet planla i utgangspunktet å gå bredt ut i markedet i vår, men fikk en bråstopp da virusutbruddet førte til stengte dører blant hovedmålgruppen, som i første omgang er landets uteplasser og serveringssteder.
Den tiden benyttet gründerne til å videreutvikle produktet og sette seg inn i eksisterende systemer hos potensielle kunder.
– Vi har snakket med flere som er interessert i systemet. Sånn har vi også lært mye om systemene som finnes. Et fokusområde for oss er å gjøre vårt system kompatibelt med alle systemer i markedet. Det er vi godt i gang med, sier Harper.
Samtidig har Waved-teamet tilpasset sine produkter slik at de kan anslå hvor mange mennesker som til enhver tid befinner seg i eksempelvis en restaurant. På den måten kan de bidra med bedre oversikt for de som må holde kontroll på smittevern.
– Det var noe vi kunne bidra med, men er ikke en viktig satsing, sier Harper.
– Jobber dere med flere bruksområder?
– Vi ser flere bruksområder i blant annet automotiv og HMS. Og så har vi noen ideer om noe mer «consumer facing».
– Men det er fremtidsplaner, og vi skal ha hovedfokus på horeca (hotell, restaurant og catering, journ.anm.), understreker Harper.
Oslo først
– Hva er målsetningene for året?
– At vi har et system som vi kan levere overalt. Vi skal aldri si at det ikke går, rent teknisk. Vi skal sørge for at det kan installeres overalt i hele verden. I tillegg blir det viktig å bygge gode kunderelasjoner og bruke de første kundene til å komme med tilbakemeldinger, slik at vi utvikler det bransjen faktisk trenger.
– Og etter det?
– Når vi har oppnådd det, skal vi først nå ut til Oslo-markedet og deretter hele Norge. Det tenker vi skjer for alvor på nyåret. I en liten stund holder vi oss innenfor landets grenser.
– Men så har vi gjennom den første emisjonen fått et nettverk som vil hjelpe oss å ta oss ut av landet. Vi har investorer som har planen klar for hvordan vi skal nå ut til resten av Europa - og enda lenger enn det.