Frode Jacobsen er finansdirektør i Opera.
Frode Jacobsen er finansdirektør i Opera.

Munnkurv i Opera-ledelsen etter beskyldninger om rovlån og regelbrudd

Rapport anklager Opera for å bryte Google-regler. Formålet med rapporten er å tvinge børskursen ned, hevder selskapet.

Publisert Sist oppdatert

Det er halvannen uke siden Hindenburg Research publiserte en rapport med alvorlige anklager mot det «norske» it-selskapet Opera. Analyseselskapet spesialiserer seg på såkalt «forensic financial research».

Beskyldningene dreier seg i stor grad om ulike låne- og kredittprodukter med skyhøye renter og stramme tilbakebetalingsfrister.

Konsekvensen kan ifølge rapporten bli en økonomisk kollaps i selskapet på 70 prosent av dagens aksjekurs, og rapporten fra Hindenburg avsluttes slik:

«We feel like we’ve seen this opera before – and the final act ends poorly for shareholders.»

Skylder på spekulanter

«Som så ofte i slike saker så er det ikke noe tvil om hva formålet er, og det er å få kursen ned slik at shortselgerne tjener penger på sine posisjoner. Utover det kan ikke vi svare på hva selve motivasjonen til Hindenburg egentlig er,» skriver VP for markedsføring og kommunikasjon i Opera, Jan Standal, i en e-post.

Uttalelsen kommer etter at en intervjuavtale Shifter hadde med selskapets norske finansdirektør, Frode Jacobsen, ble avlyst i siste liten. Den Oslo-baserte Opera-ledelsen, hvorav flere jobber aktivt med de omstridte låneproduktene, vil ikke å stille til intervju om saken.

Ny regler om låneprodukter

I fjor skrev Shifter om hvordan den norsk-gründede bedriften landet en milliardrunde, med Jacobsen i spissen, og pivoterte inn i forbrukerteknologi-sfæren. Sakte, men sikkert har selskapet, som nå er på kinesiske hender, posisjonert seg som et av de viktigste innen forbrukerteknologi i store deler av Afrika og i India. En rekke tjenester, fra mopedtaxi og leveringstjenester til lavterskel banktilbud, hviler på betalingsløsninger som tilbyr kreditt.

Årsaken til de dystre spådommene om utviklingen i Opera er blant annet at stadig mer av omsetningen deres er knyttet til slike låneprodukter, som formidles gjennom apper i Googles Play Store. I august 2019 oppdaterte Internett-giganten sine regler, og la klare begrensninger på tilbydere av denne typen lån. Apper som markedsfører personlige lån som krever fullstendig tilbakebetaling innen 60 dager skal for for eksempel ikke tillates. Innskrenkingen medfører ifølge rapporten at Opera-appene OKash, OPay, OPesa og CashBean strider mot Googles reglement, og står i fare for å bli kastet ut av app-butikken.

«Misforståelse»

– Hvordan forsvarer dere å tilby lån som krever fullstendig tilbakebetaling innen 60 dager fra datoen lånet gis, når retningslinjene til Google forbyr dette?

– Vi mener, slik som andre aktører, at dette er en misforståelse som følge av rapporten, skriver kommunikasjonsjef Standal.

Han viser også til en bloggpost av Matthew Flannery, CEO i mikrolån-startupen Branch. Der argumenteres det for at kortere betalingsfrister bør tillates, så lenge 60 dagers nedbetaling er en valgmulighet.

– Hva mener dere er en misforståelse? At Google har anledning til å sette slike krav, eller at dere bryter kravene Google stiller?

– At det er en misforståelse at vi har brutt de kravene som Google stiller. Vi ser også at selv om Google står fritt å sette hvilke krav de vil, er det ikke sikkert at alle kravene som stilles er tilpasset hvert enkelt lands praksis, samt deres lover og regler, som vi selvfølgelig opererer i henhold til i alle markeder vi er tilstede.

– Fortsatt ikke helt klar på dette: bestrider du at det har vært tilfeller der mikrolån med tilbakebetalingsfrist under 60 dager (noen helt ned i 15 dager) har funnet sted via deres apper, eller bestrider du at slik utlånspraksis er i strid med Googles retningslinjer? Og hvorfor?

– Dette mener jeg vi allerede har svart tydelig på, skriver Standal per e-post.

Aggressiv innkreving

Rapporten stiller også spørsmål ved en rekke andre forhold i selskapet, deriblant dalende markedsandeler for flaggskipet, nettleseren, og det som omtales som «tvilsomme» investeringer gjort av toppsjefen - blant annet i en karaoke-app.

Opera anklages også for å bedrive svært aggressiv innkreving av gjeld, blant annet ved å trakassere familiemedlemmer av lånetakere. Disse beskyldningene er særlig knyttet til appen OKash i Kenya.

– Denne appen har mer enn 68.000 anmeldelser og 4.2 av 5 stjerner i Google Play, noe som indikerer at appen er veldig populær. Dette er også i henhold til hva markedsundersøkelsene våre viser. Vi har videre strenge krav til hvordan innkreving skal gjennomføres og følger opp alle rapporter fra ikke-fornøyde brukere svært nøye, ifølge Standal.

Ingen Google-kontakt

Kommunikasjonssjefen avviser at de har vært i kontakt med Google om innholdet i Hindenburg-rapporten.

– Har dere gjort endringer i appene som er omtalt i rapporten eller andre deler av deres forretninger, som en direkte følge av den? Hvilke?

– Appene våre endres på kontinuerlig basis gjennom feedback fra brukerdata og direkte fra brukerne våre. Denne rapporten har ingenting å si for utformingen av innholdet i våre apper.

Selv har Google kun en generell kommentar til saken:

«Våre Google Play Developer-retningslinjer er laget for å beskytte brukere og holde dem trygge, og vi utvidet nylig våre Financial Services-regler for å bidra til å beskytte folk fra villedende og utnyttende personlige lånebetingelser. Når brudd blir funnet, handler vi».

Powered by Labrador CMS