Gründeren bak fintechen Defero har nå lansert Hudd, som skal utfordre etablerte plattformer som Facebook og X, med et nytt verdiforslag, designet for trygghet, lokalt engasjement og positiv samhandling.
Annonse
Bakgrunnen skal være at gründeren hadde sett seg lei av effekten sosiale medier har på han selv, vennene og ikke minst barna.
– Vi lever i en tid der informasjon flyter fritt, men det betyr ikke nødvendigvis at sannheten eller positiviteten når frem, sier Arff Tarjem i en pressemelding . – Sosiale medier, som i utgangspunktet skulle bringe oss nærmere hverandre, har utviklet seg til å bli arenaer for drittslenging, manipulering og endeløs scrolling som skaper avhengighet.
Hva gjør Hudd annerledes?
Kun ekte brukere - Alle brukere må identifisere seg med Vipps og bruke sine ekte navn.
Fokus på nærmiljøet - Hudd gir deg en lokal nyhetsfeed, med oppdateringer fra venner og naboer i ditt eget nabolag.
Ingen avhengighetsskapende algoritmer - Appen viser kun innhold fra dine venner og nabolag, uten manipulerende algoritmer.
Kronologisk nyhetsstrøm
Alt innhold vises i kronologisk rekkefølge, uten favorisering av innlegg.
Ingen støyende reklame - Hudd er reklamefri – ingen bannerannonser forstyrrer opplevelsen.
Full personvernkontroll - Du har full kontroll over hva du deler og med hvem.
Positivt fellesskap - Hudd setter klare regler for oppførsel, med fokus på positivitet og respekt.
Oppdag nabolaget ditt - Utforsk et unikt nabolagskart som setter deg i kontakt med naboer, lokale arrangementer, bedrifter og mer.
100 % norskeid og norskdrevet - Hudd AS eies og drives av norske privatpersoner og investeringsselskaper.
Tarjem hentet før sommeren kapital til satsingen. I den forbindelse gjorde han det klart at han ikke ville bygge i «stealth mode»:
Annonse
– Om jeg hadde vært redd for at noen lagde noe som kunne konkurrere med Hudd, hadde jeg nok gått stillere i gangene. Men med tanke på at markedet vårt er privatpersoner, opplever jeg at det gir en god «risk/reward»-balanse å snakke om Hudd versus å holde helt tett frem til lansering, sa han til Shifter i høst.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.