finansiering

– Jeg har en usminket stil, som investorer enten liker eller ikke liker

Eigil Tarjem henter over 7 millioner kroner til Hudd, mye takket være en fyldig «leads»-liste etter salget av Defero, forteller han. 

Defero-gründer Eigil Tarjem etablerte Hudd før sommeren. Nå har han hentet kapital og fått 68 investorer om bord.

Før sommeren kunne Shifter avsløre Eigil Tarjems nye startup-prosjekt; et sosialt medium «uten roboter, algoritmer og forstyrrende reklame», som beskrevet på eget nettsted.  

Tarjem er også gründeren bak Defero, kjøpt opp av Axo Finans i 2022. 

Nå har han hentet rett i overkant av 7,2 millioner kroner til hans nye selskap, Hudd. 

– Vi hadde en minimums «ticket size» på 66 tusen kroner, noe som gjør at man treffer en investorgruppe som vet hva det betyr å investere i en startup, sier Tarjem.

Fyldig «leads»-liste 

Han teller nå 68 aksjonærer og nevner Karwendel AS og Excession AS, blant flere. 

Gründeren tror interessen var stor hovedsakelig på grunn av egen «track record». 

– Mange av mine tidligere investorer fra Defero har investert i Hudd, sier han. 

– Jeg nyter også luksusen av at jeg har en ganske fyldig «leads»-liste med personer som har kontaktet meg etter Defero-salget, så mange av disse hoppet på nå.

Han mener de som forstår konseptet, og ikke bare tror de skal kopiere og blindt konkurrere med Facebook og X, også ser hvilket enormt potensial som ligger i appen. 

– Da blir man naturligvis fristet til å investere. Jeg opplever også at mange kjenner på smertene ved Facebook og X, som vi vil adressere, og da de har lett for å tro at appen vil bli populær, sier gründeren og legger til:

– Ellers har jeg en usminket stil som investorer enten liker, eller ikke liker. 

Det fører ifølge Tarjem til raske prosesser - og effektive og parallelle dialoger.  

– Jeg brukte minimalt med tid på «proffe» investorer som krever mye oppmerksomhet og informasjon jeg ikke ønsker å bruke tid på å produsere ennå. Så investorene vi har fått med oss nå, viser teamet en høy grad av tillit og liker kommunikasjonsformen vår. Det er et stort pluss, sier han. 

– Vi skal ha litt stang inn på veien

Selskapet sikter mot lansering senere i år, og utviklingen går ifølge Tarjem etter planen. 

Den nye kapitalen er øremerket videreutvikling av appen, i tillegg til markedsføring. 

– Avhengig av «traction» og hvor godt vi lykkes med markedsføring og konvertering i appen, kan disse pengene ta oss over de fleste, om ikke alle, milepæler på veien mot «net profit». Men vi skal ha litt stang inn på veien, sier Tarjem. 

Viktigste prioritet er å lage et suverent produkt, som alle voksne ønsker å bruke, forteller han. 

– Det kjennes veldig bra å kjenne på følelsen av at jeg selv gleder meg til å bruke Hudd - det er en ny følelse jeg ikke har hatt før, sier gründeren. 

– Allerede flere tusen interessenter

Der mange gründere nå ønsker å gå under radaren, og i såkalt i «stealth mode», har Tarjem valgt en annen strategi og deler stadig milepæler på Linkedin, små som store. 

– Om jeg hadde vært redd for at noen lagde noe som kunne konkurrere med Hudd, hadde jeg nok gått stillere i gangene. Men med tanke på at markedet vårt er privatpersoner, opplever jeg at det gir en god «risk/reward»-balanse å snakke om Hudd versus å holde helt tett frem til lansering, sier han og legger til:

– Ved å snakke om Hudd har jeg allerede flere tusen interessenter registrert, gjennomført to emisjoner og etablert en testgruppe. Jeg har også hatt innledende markeds- og partnermøter, i tillegg potensielle ansatte som har tatt kontakt.