Nå kan «alle» bli bedt i et kjendisparty, av en god bekjent
Med nyutviklet plattform og millioner fra rutinerte startup-investorer, vil svenske Memmo bringe kjendiser nærmere folket.
Mens alle sitter inne, og norske komikere, skuespillere og tv-personligheter desperat jakter inntekter og oppmerksomhet på sosiale medier, lanserer det svenske selskapet Memmo i Norge. De lar «vanlige» mennesker kjøpe videohilsener fra kjendiser.
– Man oppretter en profil og velger en kjendis, skriver en forespørsel, og betaler. Så vil man få tilsendt en video med personlig hilsen, forklarer gründer Gustav Lundberg Toresson.
Han grunnla selskapet sammen med Tobias Bengtsdahl, som tidligere jobbet med driftsvirksomheten til messeselskapet Budbee og matleverandøren Wolt - hvor han hadde ansvaret for det svenske markedet.
Etter oppstarten med et knippe svenske profiler i høst, går Memmo nå inn i det norske markedet. Her har de fått med seg norske profiler som Ørjan Burøe, Bjørn Einar Romøren, Trygve Skaug, og Erlend Elias, i tillegg til svenske storheter som Gunilla Persson.
Pengene går enten til profilen selv, eller, som i mange tilfeller - deriblant med Romøren og Burøe, til profilens selvvalgte veldedige formål. Memmo tar 25 prosent av beløpet.
Vil bli europeisk Cameo
Og Toresson mener at tilbudet er ekstra attraktivt nå som verden er «stengt».
– Vi har hatt en enorm økning i interesse fra både kjendiser som ser sugene på å finne nye måter å vise frem sitt talent på, og fra brukere som ikke får truffet familie og venner, og vil gi de noe ekstra på bursdager.
Han forteller at de tar sikte på å bli den europeiske versjonen av Cameo, den amerikanske plattformen med samme konsept. Der kan brukere betale alt fra noen få dollar, til over 2000 dollar for å få hilsener fra Snoop Dogg, Chuck Norris, David Hasselhoff, Caitlyn Jenner og kampanje-sjefen til Donald Trump.
Prisene på Memmo bestemmes av profilene selv. Så langt har kostnaden for en hilsen blitt satt til mer langt mer beskjedne nivåer enn hos kjendisenes amerikanske kolleger. For tiden koster én melding fra 50 kroner og opp til 2000 kroner. Sistnevnte gjelder hockeylegenden Peter Forsberg.
Tungvektere på eiersiden
Ideen fikk Toresson etter å ha vært i et bryllup i Frankrike, der brudgommen fikk en videohilsen fra en berømt fransk fotballspiller.
– Stemningen under middagen ble helt elektrisk. Men jeg fikk høre at det hadde vært veldig vanskelig å få til videoen, og jeg bestemte meg for at jeg ville gjøre det mulig for flere å få tilsendt slike videoer, forteller han.
Gjennom gode kontakter i startupmiljøet, deriblant Voi-gründer Fredrik Hjelm, skaffet gründerne seg kapital fra blant annet Vostock Venture-styremedlemmet Keith Richmann, som var en av de første investorene i sparkesykkel-selskapet. Han hadde selv gått med tanken om at Cameo-konseptet kunne fungere i Europa.
Nå har de i tillegg hentet 20 millioner kroner fra blant annet Altitude Capital, som tidligere har investert i Voi og Tise, og Luxor Capital, for lansering i Norge og Finland.
– Planen er også å åpne i flere markeder i løpet av året, forteller Toresson.