Madrass

Nå kan hjemmeboende pasienter over hele landet få smart-madrassen dekket 

Ny avtale med Nav åpner for at pasienter med behov for trykkavlastning kan søke om å få dekket Tidewaves helseteknologi. 

Vendemadrass: Tidewaves smart-madrass vender seg automatisk.
Publisert Sist oppdatert

– Dette har vært det store målet siden vi startet selskapet. Vi feirer skikkelig her hos oss, sier Bjørn Sebastian Lorentzen, daglig leder i Tidewave, om den nylig inngåtte rammeavtalen med Nav.

Avtalen gir hjemmeboende med behov for trykk-avlastning over hele landet muligheten til å søke om dekning av kostnadene for anskaffelse av smart-madrassen deres. 

Det er BanoLife, en av Tidewaves distributører som har signert avtalen med Nav som går over to pluss to år. 

Lorentzen påpeker videre at vanlige hindringer for å nå ut til kunder sannsynligvis vil forsvinne for Tidewave sin del gjennom avtalen: 

– Før sto vi på utsiden av rammeavtalen. Da måtte produktet ofte prøves ut først. Og for hvert salg måtte det bevises at det som var på avtalen ikke dekket pasientenes behov, slik at en kunne få dispensasjon. Nå er vi forhåndsgodkjent kan du si, og dette vil gjøre det lettere for de som trenger produktet å få det godkjent, sier han og fortsetter: 

– Dette gjør oss altså tilgjengelige for hjemmeboende som trenger produktet over hele Norge, utdyper han, og legger til at det er gledelig å kunne bidra til tilrettelegging for de som trenger det, som er en av kjerneoppgavene til Nav.

Tidewave-teamet: (f. v.) Nina Fagerheim, Elen Langvik, Andreas Smith og Bjørn Lorentzen.

Kvalitetsstempel

I følge Folkehelseinstituttet har det blitt gjennomført studier som viser at mellom syv og 15 prosent av norske pasienter får trykksår.

Rogaland-selskapet, grunnlagt i 2017, har utviklet en madrass som, gjennom automatisk og tidsbestemt vending, endrer pasientenes liggestilling – en manøver som vanligvis krever innsats fra helsepersonell. 

På den måten skal madrassen bidra til å forbygge liggesårene, og frigjør helsepersonell til å fokusere på andre oppgaver.

Shifter skrev i fjor høst om at madrassen hadde fått anerkjennelse gjennom en studie gjennomført i samarbeid med Sunnaas Sykehus.

– Rammeavtalen med Nav er en kvalitetsgodkjenning i tillegg til tidligere anerkjennelser, sier Lorentzen.

Testing i Tyskland

Daglig leder: Bjørn Sebastian Lorentzen

Lorentzen avslørte i fjor høst at de arbeider med en internasjonal ekspansjon, med avtaler allerede på plass i Danmark, Finland, Qatar og Singapore, i tillegg til pågående forhandlinger.

For øyeblikket gjennomføres testing for at madrassen skal inkluderes i den tyske «hjelpemiddeldatabasen» – tilsvarende den til Nav. 

– Vi venter nå på tilbakemelding fra Tyskland, og vi er svært spente. Sammenlignet med det norske markedet er det klart at Tyskland er enormt, sier Lorentzen.

Nå har selskapet  også funnet partnere i blant annet Australia, Nederland, UAE og Kuwait. Produktet er allerede registrert som medisinsk utstyr i disse markedene, hvor de opplever interesse i følge Lorentzen. 

– Nå har vi bygget et godt nettverk av distribusjons-partnere og ordnet det regulatoriske. Fremover vil vi fokusere på salgsaktiviteter og ekspansjon inn i nye markeder. Målet er å komme inn på tilsvarende avtaler som NAV i andre land, sier han og legger til:

– Vi har allerede mottatt bestillinger og sett at det er vilje til å betale for produktet.

Det familieeide investeringskonsernet DSD, ledet av Anita Krohn Traaseth, er den største investoren i selskapet, sammen med gründerne selv.

Selskapet gjennomfører for øyeblikket en kapitalinnhenting for å skaffe 20 millioner kroner til internasjonal ekspansjon. Foreløpig ønsker ikke Lorentzen å dele mer informasjon om dette.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.