– Lys det kan vi, uttaler Janicke Groseth stolt etter å ha vist frem en samling bilder som dokumenterer familiens lange arbeid innen lys-bransjen.
Groseth-familien har de siste 14 årene jobbet tett sammen for å levere LED-belysning, utviklet av Janickes ektemann i laboratoriet i kjelleren, til en rekke norske kommuner.
– Lys det kan vi, uttaler Janicke Groseth stolt etter å ha vist frem en samling bilder som dokumenterer familiens lange arbeid innen lys-bransjen.
Annonse
Groseth-familien har de siste 14 årene jobbet tett sammen for å levere LED-belysning, utviklet av Janickes ektemann i laboratoriet i kjelleren, til en rekke norske kommuner.
I dag lyser blant annet familiens LED-lenker opp tunneler i Oslo og Holmenkollen hoppbakke.
På kjøkkenbordet i tredje etasje skjer det imidlertid en annen form for aktivitet for tiden. Janicke og datteren Yvonne Groseth har i de siste to årene nemlig engasjert seg i utviklingen av en lysende refleksvest.
Annonse
Lyser opp: Janicke Groseth i vesten.Foto: Groseth Light
Det er altså mye som skjer i hjemmet deres i Amagerveien, nær Holmenkollen, som har blitt et lite sentrum for lys-innovasjon.
Øker trafikksikkerhet
Tanken bak den nåværende refleksvesten, kalt «YV», oppstod da Yvonne brukte en vernedrakt med refleks under installasjonen av lyslenkene i Oslofjortunnelen.
– Refleksvest er kjempebra, men man er avhengig av at en bil lyser på den for at man skal synes, påpeker Yvonne.
Annonse
Hun understreker videre at fordelen med en lysende vest er at man oppdages mye tidligere sammenlignet med en klassisk refleksvest.
Mor Janicke forklarer at mens en bil oppdager en person med refleksvest omtrent 135 meter i forveien, vil en lysende vest gjøre personen godt synlig i mørket opptil 800 meter før – eller opptil 60 sekunder fremfor 10 om en bil kjører opptil 50 km i timen.
Annonse
Kan bli diskusjoner
I løpet av de siste to årene har de altså jobbet med produktutvikling og etablert det nye familieselskapet, Groseth Light.
Annonse
Synlighet: Yvonne forteller at det er enklere å vite hvor barna er når de har på vesten i mørket.Foto: Groseth Ligth
– Vi startet Groseth Light offisielt i fjor og det er vi to som eier femti prosent hver, så vi er nødt til å bli enige om ting, utdyper mor Janicke.
Selv om de ikke benekter utfordringene ved å arbeide sammen som familie, ser både mor og datter klare fordeler og ulemper.
– Det kan bli noen diskusjoner innimellom, innrømmer Janicke lattermildt.
– Det kan bli noen diskusjoner, bekrefter datteren og fortsetter:
– Men ut fra diskusjonene blir det ofte et bedre resultat. Fordelen er at vi vet styrkene til hverandre, så det er kanskje lettere å delegere arbeid. I tillegg går rollene våre veldig sjeldent inn i hverandre siden vi sitter med veldig forskjellig kompetanse.
Janicke er i utgangspunktet utdannet lærer og har jobbet med å lage e-læring til bedrifter som Odfjell og Siemens, mens Yvonne har bakgrunn fra grafisk design. Begge har jobbet med å prosjektere og installere LED-lysene til familieselskapet i 14 år.
De understreker også tilliten de har til hverandre, noe som kanskje ikke alltid er til stede for andre.
Selv om det kan være utfordrende å holde arbeid og privatliv adskilt, påpeker de at de har jobbet sammen i 13 år før de startet Groseth Light, noe som ga dem innsikt i hva de gikk inn i.
En annen fordel er at de kanskje treffer flere aldersgrupper enn de ville gjort dersom de var nærmere i alder.
– Vi kan representere to litt forskjellige grupper. Det tror jeg kundene våre setter pris på. Det er nok steder jeg ikke hadde kommet inn fordi jeg ikke sitter på samme type kompetanse, sier Yvonne.
Støtte fra Vegvesenet og trygg trafikk
Gjennom arbeidet i lys-bransjen har de hatt mye kontakt med aktører som Statens Vegvesen, som de nå er i dialog med om vesten.
Vesten skal videre ha fått godkjenning fra Vegvesenet, Arbeidstilsynet, Trafikledsverket i Finland og Trafikverket i Sverige som et tilleggsprodukt til vernetøyet trafikkoperatører ofte bruker.
I tillegg har Trygg Trafikk uttrykt begeistring for vesten, forteller Janicke.
Vestens lys og design er tilpasset slik at man blir godt synlig uten at det er forstyrrende, både i trafikken og på byggeplasser. Den er oppladbar og varer i opptil ti timer etter full-opplading.
Yvonne fremhever spesielt at vesten gjør en synlig fra alle retninger, noe som øker trafikksikkerheten og gir god oversikt.
Oversikt: Yvonne mener vesten kan gi god oversikt over for eksempel byggeplasser.Foto: Groseth Light
Til nå har de fått på plass en rekke bedriftskunder som er i gang med å teste ut produktet, deriblant Futon Hogan i Australia og Landmåler1 (tunneloperatør) i Norge.
I tillegg driver Volvo Norge, Birk Sport og Bull Ski og Kajakk med utsalg av vestene. Planen fremover er å skaffe flere distributører rundt om i verden.
– Så er vi veldig kresne når det kommer til samarbeidspartnere. Det er veldig fint når man er så små at man kan tilpasse seg kundene og lære av dem. Det er viktig for oss å jobbe med dem vi kan vokse med, sier Yvonne.
De jobber også med å utvikle andre produkter, men ønsker foreløpig ikke å gå ut med hva det er. De har ennå ingen planer om å utvide teamet, som i dag altså består av kun de to.
Frem til nå har de ikke hatt noen eksterne investorer og finansiert selskapet selv.
– Når vi sier at det bare er oss to så virker det veldig lite, men vi skaffer jo distributører og har dem i ryggen. Sa da trenger vi på en måte ikke være så store. Vårt mål er å ha gode samarbeidspartnere og drive med produktutvikling, sier Yvonne.