Gründer av Advokatguiden Erling Løken Andersen.

Nå setter den norske gründeren danske og svenske advokater under lupen

– Vi er perfekt posisjonert til å erobre land etter land, sier Erling Løken Andersen, gründer i Advokatguiden.

Publisert Sist oppdatert

Erling Løken Andersen lanserte Advokatguiden på det norske markedet i fjor; en slags Tripadvisor for markedet, utviklet for å gjøre bransjen mer transparent.

Nå er plattformen lansert i Danmark, og straks står svenske advokater for tur.

Den tidligere advokaten forteller at Advokatguiden ikke har reelle konkurrenter, verken i Norge, Sverige eller Danmark. Løken Andersen viser likevel til amerikanske Avvo.com, men de har ifølge gründeren ikke gått internasjonalt.

– Det er et race vi i Advokatguiden planlegger å vinne, sier han.

Betalende kunder

I Norge kan besøkende søke fritt blant nærmere 10.000 norske advokater og advokatfullmektiger. I mai hadde Advokatgudien 25.000 unike besøkende, og over 200 advokater betaler nå også for en «premium profil». Det innebærer blant annet ekstra synlighet, tilgang på statistikk og direkte «leads» med potensielle klienter.

– Advokatmarkedet er på cirka 19 milliarder i året, i lille Norge alene. Internasjonalt er markedet rett og slett svimlende stort, sier Løken Andersen.

Han mener markedet ikke har endret seg siden 1800-tallet.

– Det ønsker vi å gjøre noe med. Vi har perfeksjonert en teknologisk plattform som er klar til å erobre verden, sier Løken Andersen og sammenligner utviklingen av Advokatguiden litt med å ha brukt to år på å bygge en Ferrari som nå står i garasjen.

– Man kan ikke ta tiden på bilen i det den ruller ut av garasjen, men heller når vi er kommet opp i fart. Vi er perfekt posisjonert til å erobre land etter land og legge den internasjonale advokatbransjen under oss, sier han.

Få personer

Foruten gründeren selv, består selskapet av Francois Savard (CTO) og Ben Lauritzen (CFO). Advokatguiden har også ansatte på salg og kundeservice.

Selskapet er så langt selvfinansiert, og Løken Andersen anslår at de har brukt cirka fire millioner kroner på utvikling og markedsføring frem til nå.

Omega Media, som også Løken Andersen står bak, har gjort teknisk utvikling.

– Fordi vi er en plattform på lik linje med Tripadvisor eller Trustpilot, så trenger ikke teamet å skalere i takt med internasjonal vekst. Mye kan gjøres av relativt få personer, sier Løken Andersen.

Planen er ifølge gründeren å spisse fokuset «nedenfra» først, herunder de individuelle advokatene - fremfor de store firmaene med mer enn 40 advokater.

– De individuelle advokatene vil se nytten i plattformen vår først, fordi de setter ofte større pris på nye klienter, sier Løken Andersen og viser til at de ikke har opparbeidet seg den samme kundebasen som de større firmaene.

– Deretter tror vi at de middels selskapene vil bli kunder - før vi til slutt, kanskje om to til tre år, vil fremstå som umulig å ignorere, selv for gigantene i bransjen.