Oppkjøp
Nå skal den norske bruktmobil-utfordreren ta opp kampen med brennhete Swappie
Release-sjef Øistein Eriksen undrer seg over hvordan det finske milliardselskapet kan være så høyt priset, men mener kjøpet av de fysiske butikkene til Teknikmagasinet vil spisse konkurransen.
Øistein Eriksen (t.v.) i Release mener han fint kan konkurrere mot Swappie og gründer Sami Marttinen (t.h.).
Foto: Presse
Mandag slapp den tidligere One Call-gründeren nyheten om at han kjøper den hardt prøvede svenske butikkjeden Teknikmagasinet. Release tar over kjedens 65 fysiske butikker i Sverige og Norge - planen er å tilby kjøp, salg og reparasjon av brukte mobiltelefoner, samt mobilabonnement.
– Vi skal gi Teknikmagasinet en tydelig grønn profil, sier Release-sjef Øistein Eriksen om oppkjøpet.
Like, men ulike
Satstingen betyr også at Sandefjord-selskapet går i strupen på et av de mest hypede nordiske tech-selskapene det siste året, mobilgjenbruksgiganten Swappie. I det minste i det nordiske markedet.
Release sin visjon er å gjøre brukte varer til forbrukerens førstevalg, ikke helt ulikt Swappies «Buy smart, not new».
– Hva er forskjellen på dere og Swappie?
– Jeg vet at det er investert utrolig mye penger i Swappie. Mens de er en rent nettbasert tjeneste, går vi en annen vei. Vi driver også på nettet, men vi er stålsikre på at folk trenger å reparere telefonen på dagen, og ikke vil sende den fra seg i fem dager når de kan få det gjort hos oss, sier Øistein Eriksen i Release.
Han viser til hvordan Telia og Telenor har hundrevis av fysiske butikker i Norge og Sverige.
– De vet hva de holder på med, og gjør ikke dette fordi de synes det er gøy med butikk. Selv om det vil endre seg over tid, kjøpes fortsatt 60 til 70 prosent av alle mobiltelefoner i fysisk butikk, påpeker Release-sjefen.
– Noen er steinhardt for butikk og noen for nett. Jeg er ingen av delene. Jeg er pragmatisk, og ser hvor kundene er og hva de ønsker seg.
– Men med infrastrukturen av butikker, vil dere klare å være konkurransedyktig på pris?
– Det er jeg helt sikker på at vi vil være. Det handler om hvordan vi sourcer, og vi sourcer effektivt.
Med sourcing mener Eriksen forsyning og innkjøp av brukte telefoner.
Nysgjerrig
Release spesialiserer seg i likhet med Swappie på å reparere og selge brukte mobiltelefoner. De skifter batteri, skjerm og fikser andre ting på dagen. Swappie har imidlertid hentet ganske så mye mer kapital enn sin norske konkurrent. Etter den siste investeringsrunden nå i februar, der Verdane ledet an, er totalbeløpet oppe i 171 millioner dollar.
– Hva tenker du om verdivurderingen til Swappie, og all kapitalen de har hentet inn?
– Jeg blir nysgjerrig og lurer på hva den er basert på. Samtidig har jeg ikke nok informasjon om Swappie til å si noe mer enn det. For meg er det en inspirasjon, og vi har også en finansplan som bringer oss opp i milliardverdier ved å bygge ut både butikkdelen og netthandelen.
Velger brukt
Eriksen mener at vi er kommet til et punkt der kundene i stadig større grad vurderer brukt fremfor nytt, av ulike årsaker.
– Bruktmarkedet øker relativt mer enn nymarkedet. For det første er det blitt ekstremt dyrt med mobiltelefoner. Det er også mangel på deler, og lang ventetid på nye modeller. Vi har derfor lenge sett trend som går i favør av brukt.
Flere aktører i markedet vil også skape økt oppmerksomhet rundt det å velge brukt.
– Tror du at dere vil konkurrere skulder til skulder med Swappie?
– Ja, hvorfor ikke? Vi er også på nettet. Vi er ikke over 30 land som Swappie, men vi skal også ut i flere land. Jeg mener vi utfyller hverandre veldig godt, og hvem vet hva vi finner på sammen en gang, sier Eriksen.
Svensk mulighet
– Hvorfor ble det akkurat Teknikmagasinet dere kjøpte?
– Vi tenkte å bygge egne butikker, og ekspandere til Sverige. Men så ble vi kjent med at de var til salgs. Vi forhandlet og forberedte oss i seks måneder, og siktet oss inn på denne strategien.
Administrerende direktør Ulrika Göransson vil fortsette å lede Teknikmagasinet etter oppkjøpet fra Release.
– Vi har allerede startet en større restrukturering av vårt kundetilbud med tydeligere fokus på teknologi og reparasjoner. Vi gleder oss over å få inn en industriell eier med store ambisjoner og en fremtidsrettet visjon med fokus på bærekraft, som kan hjelpe oss å akselerere denne overgangen. Gjenbruk av mobiltelefoner er en stor mulighet for både samfunnet og kundene, fortsetter hun.
Før oppkjøpet hadde Release bare fem fysiske butikker i Norge. I forbindelse med oppkjøpet av Teknikmagasinet gjennomfører selskapet en større emisjon. Ledende aksjonærer før denne emisjonen er bl.a. Gleditsch-familien, Ole Jørgen Smedsrud, Einar Abrahamsen, Øistein Eriksen og Christopher Isaksen (CFO i Release).
Les for øvrig om hva investor Lauri Kokkila i Inventure så i Swappie da han investerte i en av deres første runder.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.