Nå skal teknologien få større plass i Dealflow
Dealflow splitter opp folkefinansiering og teknologi. Det skal gi kunder også utenfor folkefinansieringssfæren og forhåpentlig også i utlandet.
Etter at Dealflow i fjor tok i bruk sin egen konsesjon som verdipapirforetak, ble selskapet splittet i tre. Dealflow AS er verdipapirforetaket som driver med aksjebasert folkefinansiering. Adminflow AS er selskapet som tilbyr digitalt akjsonærregister, styrerom og dokumenthåndtering.
Dealflow Technology AS er selskapet som leverer teknologi og plattform til begge selskapene. Sistnevnte er også hovedeier i Dealflow AS med 49 prosent av aksjene.
– Det vi har gjort i Dealflow er å bygge opp to selskaper eller tre om du vil. Når teknologidelene nå både skal ekspanderes og skaleres, var det naturlig at de selskapene også fikk en egen daglig leder, sier Stine Sofie Grindheim, som har vært ansiktet utad for alt som har hatt med Dealflow å gjøre det siste halvannet året.
Ny sjef i mars
Hun vil fortsette som daglig leder i Dealflow AS. De andre to selskapene fikk en ny daglig leder i mars i år. Han heter Stephen Øyhovden, og har tidligere jobbet som PwC-konsulent i Bergen.
– En hovedoppgave vil jo fortsatt være å legge til rette for at Dealflow kan fortsette den gode veksten. Men selskapet har laget en veldig god plattform for crowdfunding, som vi mener vil fungere uavhengig om det er i Norge, Norden eller resten av Europa, sier Øyhovden, som når for alvor skal se på mulighetene for å ekspandere utenfor Norge.
Ser på internasjonale muligheter
Det var gründer og tidligere daglig leder i Dealflow, Petter Skulstad som begynte å se på internasjonale muligheter for selskapet. Men han flyttet i fjor til Boston, USA for å jobbe videre med dette og da var det naturlig at Dealflow Technology fikk en egen daglig leder, mens Skulstad fortsetter som styreleder i de to teknologidelene.
Etter snart et halvår i rollen har Øyhovden identifisert en rekke markeder som kan være interessante sier at flere spennende dialoger er på gang uten at han foreløpig ønsker å gå nærmere inn på saken.
Jakter på nye kunder
I rollen som leder for Adminflow er målet å finne nye kunder som ikke kommer inn via kampanjene på Dealflow. Verktøyet ble skreddersydd for å være til hjelp for små selskaper som gjerne gjennomførte sine første emisjoner utenfor «friends and family»-sfæren. De fleste har fortsatt å bruke tjenestene også etter at kampanjen er avsluttet.
– Men Adminflow har fått sine første «egne» kunder, som ikke har kommet inn via folkefinansieringskampanjer. Det øker for hver måned, og vi håper at de skal kunne stå for en ganske betydende del av inntektene etter hvert, sier Øyhovden.