Treåring med ambisjoner. Stine Sofie Grindheim (t.v) og kollegene i Dealflow feiret treårsjublieum i mai i år. Nå er målet å avslutte året med pluss på bunnlinjen.

Sikter på å bli Norges første lønnsomme folkefinansieringsselskap

Tross et tap på fem millioner i 2020 har Stine Sofie Grindheim i Dealflow ståltro på at 2021 skal ende i pluss.

Publisert Sist oppdatert

– Det er ikke mange crowdfundingselskap som kan skilte med at de begynner å nærme seg lønnsomhet. Vårt ambisiøse budsjett tilsier at vi skal ende på 2,4 millioner i pluss i år, sier Dealflows daglige leder til Shifter.

Foreløpig er det litt igjen til målet. Etter første halvår er resultatet på minus 521.000 kroner. Noe som uansett er en solid forbedring fra resultatet før skatt i 2020 på litt over minus fem millioner kroner.

Skulle Grindheim nå sine mål, ligger Dealflow godt an til å bli det første norske folkefinanseringselskapet som når lønnsomhet på helårsbasis.

Konkurrenten Folkeinvests sterke avslutning på fjoråret førte til lønnsomhet i enkelte måneder på tampen av året, men årsresultatet endte likevel med et minus på to millioner kroner. Trondheimsselskapet vil likevel være den fremste utfordreren om å nå lønnsomhet på årlig basis.

Langt bedre enn fjoråret

Den viktigste årsaken til at en positiv bunnlinje nærmer seg med raske skritt, er selvfølgelig den eksplosjonsartede veksten aksjebasert folkefinansiering har hatt det siste halvåret.

Dealflow og Folkeinvest tilrettela i fjor for emisjoner for henholdsvis 80 og 90 millioner kroner. I år er de tilsvarende tallene 138 millioner for Dealflow og 130 millioner for Folkeinvest.

At det ble sommer, har ikke ført en nevneverdig nedgang i tempoet. Bare i juli har Dealflow tilrettelagt emisjoner for omtrent 40 millioner kroner, fordelt på fem kampanjer. Blant annet hentet matsporingselskapet Salmotrace 15 millioner og ølutsalgkjeden Gulatinggruppen 10 millioner kroner.

– Vårt offisielle mål i år er en tredobling av innhentet volum, eller 240 millioner kroner. Det mener vi er innen rekkevidde. Men alt over 200 millioner kroner vil være mer enn godkjent, sier Grindheim.

Gode tider hjelper

De gode tidene på børs generelt og bonanzaen av noteringer på Euronext Growth, mener Grindheim har bidratt til den økte interessen. At bransjen også kan begynne å kunne vise til at folkefinansierte selskaper i noen tilfeller er blitt børsnotert eller har begynt å betale utbytte, er en vel så viktig validering, mener hun.

– Eller ta det faktum at av de over 60 selskapene som har gjennomført kampanjer på Dealflow er det kun et som har gått konkurs. Det er jo mye bedre enn den generelle statistikken, sier Grindheim.

Få kommer gjennom nåløyet

Sistnevnte kan muligens ha en sammenheng med at det er et ganske så trangt nåløye som skal passeres for å få gjennomført en kampanje hos Dealflow. Grindheim forteller at selskapet i fjor hadde samtaler med 200 selskaper, men endte opp med å gjennomføre kampanjer for 30.

– Det er ikke et marked der alle skal få prøve seg. Vi er nøye på hvilke selskaper vi jobber med, sier hun.

Selskaper som har god økonomi og orden i sysakene har en rimelig god sjanse å få prøve seg. Det er imidlertid ikke en garanti for at folket vil investere. Av 20 kampanjer hittil i år har 17 vært vellykkede, mens tre selskaper ikke har nådd minimumsmålet.

– Vi er ikke en megler som garanterer penger, vi er et verktøy. Det er helt naturlig at det blir noen selskaper som feiler, sier Grindheim.