STREAMING

Nå strømmer investorkronene inn til startupen som gir småidretter et stort publikum

Tross bråket rundt strømming av breddeidrett - nå henter Joymo 35 millioner kroner for å ta nye markedsandeler.

Joymo-teamet, f.v. Michael Emery (CEO), Marius Larsen (COO/CFO), Hannah Griffiths (VP of Sales) og Rajesh Balachandran (Head of Product).
Publisert

Etter noen år med stødig omsetningsvekst, gikk Joymo på en knekk under pandemien. Det siste tilgjengelige regnskapet viser inntekter på 1,4 millioner kroner - omtrent én million mindre enn toppen.

Joymo har utviklet en medie- og strømmeplattform for sport, som skal bidra til å tilgjengeliggjøre idrett som ikke har hatt en plass i det etablerte medielandskapet - og la dem tjene penger på det.

Det er flere grunner til at inntektene stagnerte, forklarer medgründer og driftssjef (COO) Marius Larsen, deriblant at kontrakter ble utsatt som følge av generell økonomisk usikkerhet og at deler av målgruppen rett og slett ikke fikk lov å bedrive idrett. Dermed var det heller ikke noe innhold å strømme.

Tapte hjemmemarkedet

Det er også en kjensgjerning at mer eller mindre hele hjemmemarkedet har forduftet, etter at seks norske særidrettsforbund inngikk en avtale med den omdiskuterte konkurrenten Mygame, backet av blant andre TV2, Amedia, og den tidligere Discovery-toppen Harald Strømmes selskap Sportway Media Group.

Om Joymo skulle ha vært bitre etter å ha mistet kunder, er det neppe mye misunnelighet å spore etter kjøret Mygame har opplevd i mediene den siste tiden. Kritikken mot at Mygame-sendingene har vist scener fra barne- og ungdomsidretten som ikke burde vært vist, har resultert i at norsk idrett inntil videre har hevet aldersgrensen fra 13 til 18 år for strømming av breddeidrett.

Justerte businessen

Joymo har på sin side fortsatt satsingen i utlandet, og gjort flere justeringer av sin tjeneste. Blant annet har de skrinlagt satsingen på egne kameraer, og gjort plattformen hardware-agnostisk. Det vil si at kunder kan koble opp ulike typer kamera for å strømme kamper gjennom plattformen - en mobiltelefon holder.

Selskapet satser på en såkalt «over the top»-modell (OTT), som i praksis betyr at de omgår tradisjonelle kringkastere og tilbyr innholdet direkte til seerne.

Det vil også si at de ikke setter sammen pakker med flere typer innhold, men holder seg til ett produkt per abonnement. Dermed får de som er interessert i irsk basketball tilgang til det for en gitt pris, og ingenting annet. Verken NBA eller Farmen Kjendis.

– Det er mange som lager løsninger for strømming nå som prisen på teknologien stuper og er tilgjengelig for alle. Joymo sin distribusjonsstrategi og verdiforslag er allikevel unikt. Fans vil enkelt finne det er de brenner for. Det løser vi. Hvis du er superfan av én idrettsgren, gir det ingen mening at du skal betale for tilgang til alt annet innhold i tillegg, sier Larsen.

– Det gir mest mening for Joymo å gjøre det på denne måten, rent finansielt, og da er det fantastisk at det også gir mest mening for brukerne og idretten selv, supplerer Emery.

Ut over dette legger gründerne vekt på at mer av det som betales inn, skal gå tilbake til klubbene som faktisk skaper innholdet. I dag deles både abonnementsinntektene og annonsekronene mellom Joymo og klubbene.

– Vi tror på ekte partnerskap. Når vi vinner, vinner vi sammen med idretten, sier Larsen.

Friske penger

– Hvordan har det gått - hvordan så 2022 ut?

– Ettersom vi har endret strategien litt, og gikk skikkelig i gang i høst, vil jeg si at vi måler den videre veksten fra nå av. Nå skal vi akselerere, sier Larsen.

Han vil ikke gå ytterligere inn på verken omsetning eller andre tall for fjoråret.

Et tall som derimot er klart, er dette: 35 millioner kroner. Nylig gjennomførte selskapet en kapitalinnhenting, hvor hovedinvestor var det amerikanske strømmeselskapet PlayOn! Sports - som sitter med rettighetene til alle «high school»-idretter i USA.

I tillegg følger Investinor og Blommenholm Industrier opp tidligere investeringer i selskapet. En rekke engleinvestorer som var tidlig inne i Joymo deltok også.

– Vi har ikke alle svarene ennå, men vi tror at vi har en god del av bitene til puslespillet. Vi har teknologien og mange interessante lærdommer bak oss, etter fire år i markedet. Nå skal vi kommersialisere raskere, og derfor har vi hentet penger, sier Larsen.

– Hva forventer dere av årene fremover?

– Jeg vil si at historiske tall ikke er representativ for tallene vi vil vise i 2023 og 2024.

– En restart?

Emery hopper inn.

– Nei. Gjennomføringsmodeller i startups kan forandre seg. Du har en hypotese og et ønske om å gjøre noe. At du har de to tingene, betyr ikke nødvendigvis at du vet eksakt hvordan du skal gjøre det. Når du kaster inn noen eksterne faktorer i ringen, som en global pandemi og å miste hjemmemarkedet til en konkurrent, må se på visjonen og hypotesen på nytt.

– På grunn av de omveltningene Joymo har vært gjennom i løpet av siste to-tre årene, har vi innsett at vi er mer overbevist enn noen gang. Vi har lært enormt mye om hvordan dette best kan gjennomføres, og begynte å sette det ut i livet i 2022 - med god effekt. Derfor gjør vi denne runden. I et marked der det er veldig vanskelig å hente kapital, klarte vi å sikre vår største runde noen gang.

– Playon kan også anses som en konkurrent. Er det første steg i et oppkjøp?

– Dette er et område som kommer til å vokse organisk og uorganisk, men de kommer inn som en finansiell investor, sier Larsen.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!