bærekraft

Softbank-yndlingen Gelato sprenger magisk milliardgrense

Henrik Müller-Hansen får drahjelp av de globale krisene, runder en milliard i inntekter, og har ytterligere en milliard i banken til å gi gass.

Henrik Müller-Hansen har hatt et imponerende 2022.
Henrik Müller-Hansen har hatt et imponerende 2022.
Publisert Sist oppdatert

Mens det globale tech-samfunnet har blitt rystet i grunnvollene de siste månedene, har norske Gelato fosset frem. Nå viser tallene for 2022 at selskapet hadde en omsetning på omtrent 1.1 milliarder kroner, for første gang over milliarden.

Plattformen har 130 produksjonspartnere i 32 land. Folk kan bestille globalt hos nettbutikker som har plugget inn Gelato, mens partnerne lager og sender ut produktene lokalt - som peresonifiserte kopper, tekstiler, tapeter, foto og annen veggpryd. Mer enn 25.000 e-handelsaktører brukte plattformen til å selge sine produkter i fjor - til millioner av sluttkunder i hele 184 land.

– Fra et strategisk og finansielt perspektiv har vi aldri vært sterkere, sier gründer og administrerende direktør Henrik Müller-Hansen.

Et sosialøkonomisk verktøy

Det er spesielt netthandelsaktører i Norden, USA, Tyskland, Frankrike og Japan som driver veksten i Gelato. Mens oppussingsbølger og mye hjemmetid førte til oppgang for under pandemien, har de tøffe tidene og nedbemanninger globalt gjort at flere entreprenører nå har fått øynene opp for å selge sine produkter over plattformen.

– De makroøkonomiske utfordringene har konsekvenser. Det er oppsigelser verden over. Med Gelato har de arbeidsledige mulighet til å skaffe seg en inntekt. Vi ser på det som et sosialøkonomisk verktøy, sier Müller-Hansen.

Gelato har den siste tiden fått en stadig sterkere «software-as-a-service»-komponent. Abonnementstjenesten Gelato Plus er en verktøykasse som hjelper entreprenører med raskere design og publisering av nye produkter i nettbutikkene. I tillegg har den norske enhjørningen utviklet Gelato OS, en programvare som hjelper produksjonspartnere å bedre lønnsomheten, ved blant annet å gi små aktører tilgang til Gelatos lave innkjøpspriser som stor aktør.

– Mye av det som nå har kommet, er ting vi har jobbet med i mange år. Det er en kommersialisering av dette, forklarer gründeren.

Venter eksplosiv vekst

Det har gått halvannet år siden Gelato vekket oppsikt med en investeringsrunde der blant andre Softbank kom inn. De rykket da opp i klassen for enhjørninger - unoterte nye selskaper verdt over en milliard dollar.

Müller-Hansen erkjenner at han er i en privilegert situasjon i forhold til flertallet av nye teknologiselskaper. Ikke bare har han rask vekst, men også meget godt med cash. Av de 150 millioner euroene som tilkom selskapet fra emisjonen i 2021, har Gelato fortsatt 120 millioner euro på balansen.

– Utviklingen er jo imponerende. Hva er målet om fem år?

– Det er vanskelig å drøfte spesifikke tall, men jeg ser for meg at Gelato skal kunne brukes av ethvert individ på hele planeten. Vi bygger den globale produksjonsplattformen for e-handel.

– Dere går nå i gang med mye av det dere har jobbet med i flere år, og inntektene vokser allerede mye. Vil vi da se en hockeystick-kurve på omsetning nå fremover?

– Vi ser en fortsatt eksplosiv vekst i plattformen for e-handel. I tillegg kommer Gelato OS til å gi ytterligere vekst på topplinjen, og også bunnlinjen.

– Dere har mye penger på konto, og har god tid på dere å gå i pluss. Når tenker dere at det vil skje?

– I Gelato har vi kun variable kostnader. Hvis inntektene faller, kan vi direkte tilpasse oss. Hvis vi hadde ønsket, kunne vi gått i pluss i dag. Men med vekstmulighetene som ligger foran oss, vil det ikke være i aksjonærenes beste interesse.

Planene for i år er derfor å øke omsetningen ytterligere - et eventuelt overskudd ligger et godt stykke frem i tid.

– Når du ikke eier fysiske eiendeler, og kan omstille deg over natten hvis etterspørselen faller, samtidig som du har 120 millioner euro på bok, kan du tenke langsiktig når andre jobber for å overleve. Der har vi vært ekstremt heldige.

Rekrutterer i USA

– Med disse tallene og utviklingen, er det i det hele tatt noe som har vært mer utfordrende enn ventet i året som gikk?

– Vi har som alle andre sett at forbrukernes forsiktighet resulterte i lavere vekst. Men vi har også de makroøkonomiske trendene som vår venn. Gelato har åpnet opp muligheter for entreprenører og produksjonspartnere til å nå ut til kunder i hele verden når problemene har bygget seg opp. Hvilket er grunnen til at vi vokser tregangeren i dette segmentet.

Noen endringer gjøres det imidlertid. Ledelsen i Gelato består av profiler med blant andre Amazon, Ebay og McKinsey på CVen. Selskapet mottar hver måned tusenvis av jobbsøknader.

– Vi gir tilbud til mindre enn en prosent av alle disse. Vi er veldig heldige og har ikke problemer med å tiltrekke oss talent, sier Müller Hansen.

Han mener selskapet nå er kommet til et punkt der det ikke nødvendigvis gir mening å øke staben i Oslo ytterligere. Men i forbindelse med den amerikanske satsingen skal det rekrutteres tungt i USA – særlig knyttet til det nye operativsystemet for produsenter.

Ekstremt heldige

– Softbank har jo vært gjennom et tøft år, hvordan har det vært å ha dem som investor i denne tiden?

– Vi har opplevd en sterk støtte fra alle investorene, inkludert Softbank. Vi har hatt verdifulle diskusjoner både i og utenfor styrerommet, og alle deler visjonen om hva Gelato skal bli.

– De er kanskje ekstra fornøyde med dere, siden dere allerede har så gode inntektsstrømmer, til sammenligning med en del av de andre selskapene i porteføljen?

– Jeg skal ikke snakke for investorene mine, men det jeg kan si, er at støtten bare er blitt sterkere fra investorene vi fikk om bord i forrige emisjon, og også de vi har hatt med på reisen over lang tid.

Drahjelp fra krisene

Megatrendene er så visst på Gelato sin side. Politikken går i riktig retning, mener Gelato-gründeren. Han bruker Tyskland som eksempel, der lovgivningen krever at alle byer har planer for å bli klimanøytrale.

– Det er ikke selskapene som bestemmer takten, og hvor raskt omstillingen vil skje. Det er regjeringene og politikerne rundt i verden som tar et tydelig standpunkt for bærekraft. Det støtter opp under et selskap som Gelato og det vi forsøker å få til.

– For at en by som Berlin skal bli klimanøytral, må næringslivet tenke radikalt annerledes rundt hvordan og hvor produksjon skjer.

Han viser også til den massive overproduksjonen av klær i regi av de globale kjedene.

– Når de produserer sentralt på den måten de gjør, er det umulig å få samsvar mellom tilbud og etterspørsel. Det blir en gjettelek. 50 prosent av alle klær ender derfor opp på dynga eller blir brent.

Et annet eksempel er Starbucks som tjener store penger på lokalt tilpasset merchandise – som en kopp med Eiffeltårnet i Paris og med Big Ben i London.

– Starbucks har 33.000 butikker i 80 land. Hvis lovgivningen tilsier at de er nødt til å bli klimanøytrale, kan man forestille seg konsekvensene. I min visjon vil selskaper som Starbucks flytte produksjonen av personifiserte produkter som dette inn i Gelato-systemet. Det er både en smartere og grønnere måte å produsere på.

Teknologisk drahjelp

I 2022 ble 85 prosent av ordrene via Gelato produsert i samme land som sluttkunden. Målet er å øke dette til 95 prosent ved å utvide antall produksjonshuber fra 130 til 200. Noe som vil være viktig for fremtidig vekst.

Henrik Müller Hansen tror flere konsumenter i fremtiden vil ha bærekraft som en viktigere del av beslutningsgrunnlaget når de gjør innkjøp.

– Menneskeheten har ikke noe annet valg enn å handle på en måte som tar ansvar for miljøet og planeten vår. Det vil alltid finnes de som bare ønsker lavest pris, men også andre som tar beslutninger basert på hvor raskt de får produktene og hvor bærekraftig det er. Med teknologiutviklingen ser jeg heller ikke noe korrelasjon mellom høy pris og lokal produksjon. Slik var det for fem til ti år siden, men verden endres.

Gelato har i den sammenheng utviklet en bærekraftskalkulator der de viser CO2-utslipp, samt bruk av vann og energi i forbindelse med produksjon og frakt av produktene som blir bestilt via plattformen.

Regnskapet for fjoråret er ikke endelig godkjent, så Henrik Müller Hansen ønsker ikke å si hva resultatet for fjoråret blir til slutt. Men hvis Gelato hentet 1,5 milliarder kroner i fjor og har igjen rundt 1,2 milliarder på konto ved årsskiftet, vil underskuddet ligge på mellom 250 og 300 millioner kroner.

Om Gelato

  • Gelato ble grunnlagt av administrerende direktør Henrik Müller-Hansen i 2007. Han fikk tidlig med seg medgründer Pål T. Næss inn i prosjektet. Selskapet består av plattformen Gelato og forbrukermerket Optimalprint. Gelato har kontorer i Barcelona, Belgrad, Berlin, Boston, Kyiv, Lahore, London, Lund, Madrid, Mumbai, São Paulo, Shanghai, Singapore, Stockholm, Tallinn, Tokyo og Toronto. Gelatos hovedkvarter er i Oslo, Norge.
  • Gelato hevder å være verdens største nettverk for produksjon etter behov. Gelato kan gjennom partnere produsere personlige produkter i 32 land, noe som gjør det mulig for skapere og e-handelsaktører å nå kunder raskere samtidig som de reduserer avfall, kostnader og klimautslipp.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!

Powered by Labrador CMS