stealth

Nå vil gründerne gå under radaren: – Det er ikke sånn at jeg har teip over munnen, men …

Jacob Mørch er blant de mange som har gått i «stealth mode». - Den tidligste fasen handler jo egentlig bare om én ting, sier seriegründeren.

Jacob Mørch foretrekker å være stille om hva han har på gang, i hvert fall i media.
Publisert Sist oppdatert

Dere husker den exiten vi gjorde for en stund tilbake? Jeg har siden sist hatt litt etterlengtet «me-time» for å finne ut av saker og ting - og nå går jeg herved inn i «stealth mode» med mitt nye prosjekt. (Jeg har egentlig vært her en stund allerede.) Stay tuned! Vi snakkes om litt og så videre.

Observasjonen av stadig flere innlegg lik dette konstruerte, får støtte hos flere - deriblant  Cecilie Skjong, investeringssjef i Skyfall Ventures.

– Vi ser en økning i gründere som går i «stealth mode» på Linkedin. Dette er en god måte å signalisere til verden at man er i gang med å bygge noe spennende, sier hun.

For tidlig å kunne identifisere prosjekter under radaren, tester Skyfall Ventures nå ut diverse programvare som, blant flere formål, kan fange opp en potensielt god investering - da de fleste som velger å gå i «stealth mode», har bygget suksessfulle selskaper både en og to ganger før.

Det samme gjør de i Sondo Capital, forteller Kjetil Holmefjord.

– Vi bruker litt penger på software som hovedsakelig overvåker bevegelser på Linkedin. Det er en billig måte å forsikre oss om at vi får med oss mesteparten av det mest relevante, sier han.

«Stealth mode»

  • En strategi som brukes av oppstartsbedrifter for å operere under radaren og unngå oppmerksomhet fra konkurrenter og offentligheten. 
  • I denne fasen holder selskapet sine planer, produktutvikling og annen sensitiv informasjon hemmelig for å beskytte sine ideer og forretningsstrategier. 
  • Målet er ofte å ferdigstille produktet eller tjenesten uten forstyrrelser og lansere det på markedet før konkurrentene blir klar over det.
  • «Stealth mode» kan også bidra til å bygge opp en viss mystikk og forventning rundt selskapet.

Teksten er skrevet med hjelp av kunstig intelligens og kvalitetssikret av Shifters redaksjon.

De snakker i teorien om gründere som Jacob Mørch.

Nylig delte han på Linkedin at han det siste året har vært i «stealth mode» med en ny startup.

Mørch ville her dele detaljer fra jobben med å utvikle et selskap i fase null til en, men ikke si noe om hva han faktisk bygger.

– Vi sitter ikke nede i en bunkers, hvor vi helst ikke sier noe til noen. Selv om vi er i «stealth mode», er det ikke sånn at vi ikke snakker med kunder, sier gründeren til Shifter.

– Men den tidligste fasen handler jo egentlig bare om én ting; å finne product market fit.

Mørch står bak startup-studioet Braver og har tidligere etablert delingsøkonomi-selskapet Easybnb, blant flere ting.

– Erfaringen tilsier at for eksempel presseoppslag, eller det å bruke sitt personlige brand til å «blæste» ut om det du holder på med i en tidlig fase, kan skape en del falske positive signaler, sier han og fortsetter:

– Du vil jo få litt hype ved å gjøre det på den måten. Folk blir gira og påstår at de er interesserte, men så ender du gjerne opp med å få mer interesse enn hva som faktisk er reelt.

Gründeren ønsker derfor ikke å la seg lure, forteller han.

– Basert på erfaring?

– Tidligere har vi bare ikke hatt noen utpreget strategi, som når vi for eksempel skal ut i pressen, eller når vi skal begynne å prate høyt om det. Men når de tingene har skjedd, har jeg jo erfart at det gjerne blir mer en distraksjon enn så mye annet, sier Mørch - og viser for eksempel til en del «inbound» fra folk som egentlig ikke ville ha tatt kontakt.

– Det blir rett og slett signaler som kan tolkes positivt, og disse blir tillagt mer verdi enn det de egentlig har, sier han.

– Utelukkende positivt å være i «stealth mode»?

– Det er helt avhengig av hvilket case du jobber med. Noen ting har nok godt av litt hype av ulike grunner, og så er det mye som ikke har det, mener jeg.

– Hvordan forutsi det?

– Jeg tror i hvert fall det gir mening å prøve uten all hypen først. Hvis du klarer å få god traction uten at du har hatt noe særlig søkelys på deg, er det et veldig godt tegn. Hvis du ikke får det til, kan du kanskje oppsøke oppmerksomhet og se om det hjelper, sier Mørch.

– Hvor ligger dere på skalaen nå?

– Jeg syns vi har lykkes godt med det vi har prøvd å få til, så langt. Vi har fått mye interesse, sier han - og understreker, igjen:

– Det er ikke sånn at vi ikke gjør kommersielle tester og valideringseksperimenter ut mot kunder. Det gjør vi masse av. Men vi prøver å ta kontroll over kanaler og budskap. På den måten kan vi teste hva som faktisk resonerer med kunder.

På et eller annet tidspunkt, er det imidlertid en fordel å komme seg opp på radaren, forteller gründeren.

– Men når?

– Tanken er å vente til vi har noe som er mer eller mindre klart. For vår del er det ikke så lenge til. Vi har holdt på i cirka ett år.

Mørch erfarer også at flere gründere nå velger denne strategien - og peker på flere grunner, blant annet å pirre nysgjerrighet.

– Nesten litt anti-marketing-marketing, sier han.

– Men når flere erfarne gründere gjør det på denne måten, tror jeg det handler om at de har skjønt fra tidligere erfaringer, at det kanskje er like greit å bygge litt i det stille og fokusere på valideringsarbeidet først.

Kanskje er det også en reaksjon på en lang periode med stor åpenhet, mener Mørch.

– De siste ti årene har det jo blitt kult å være gründer, og det har jo vært fint for å tiltrekke seg en del folk som vil prøve selv. Men ikke alle har en «stayer-evne», rett kompetanse eller oppriktig interesse til å stå løpet ut, sier han.

For det er ifølge Mørch lett å la seg lure i en tidlig fase, nettopp fordi gründeren selv er gira på at prosjektet skal fungere - og det eneste han eller hun ønsker er at markedet skal kaste seg over den geniale ideen.

– Da er er veldig skummelt å la seg lokke, sier han og gjentar:

– Det er ikke sånn at jeg har teip over munnen nå, men det handler om å unngå de falske positivene. Konsekvensene er at vi bruker masse tid og energi, tankekraft og penger på ting som kanskje ikke har livets rett - for rent statistisk vil det færreste vi prøver oss på, fungere.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.