Nå vil svenskene forsyne seg av børsrushet i norsk tech
Etter godt og vel et år med noteringsbonanza på Norges eneste vekstbørs, melder en svensk konkurrent seg på.
Lenge var aksjebørsen Spotlight Stock Market, som primært huser vekst- og teknologibedrifter, forbeholdt svenskregistrerte foretak. Flere norske selskaper har valgt å opprette svenske holdingselskaper for å bli notert på markedsplassen, deriblant 24SevenOffice og Maxsnus.
I 2018 utvidet de virksomheten til Danmark, og nå melder Spotlight Group, som står bak børsen, at de åpner for notering av norskregistrerte selskaper og handel i norske kroner 1. oktober. Spotlight blir dermed en direkte konkurrent til Oslo Børs sitt eget vekstmarked, Euronext Growth Oslo.
– Interessen for nynoteringer i Norge er stor, både blant selskaper og investorer. Kapitalmarkedet for nynoteringer nå har vi sjeldent sett maken til, sier markedsplassjef i Spotlight, Anders Eriksson, til Shifter.
Hittil i år har hele 54 selskaper blitt notert på Euronext Growth i Oslo. Fjorårsrekorden på 49 er dermed slått, og fortsatt gjenstår to årstider. Blant nykommerne på børs er populære startups som Otovo og Huddly.
– Vi burde kanskje gjort det tidligere, skyter business development manager Dennis Fagerros i Spotlight inn, og forteller at selskapet lenge har tenkt på utvidelse til Norge.
– Noteringsmarkedet har også blitt utvidet fordi den generelle interessen for aksjer i den norske befolkningen har økt.
Norsk debut klar
På Spotlight er det alt fra små selskaper med verdi på 25 millioner kroner, til større virksomheter verdt opptil fem milliarder kroner.
Den første noteringen på norske Spotlight er allerede planlagt. Det blir biotech-selskapet Genetic Analysis, som er ledende på feltet mikrobiom-diagnostikk. I forbindelse med noteringen skal selskapet hente 60 millioner kroner. Det prises til 194 millioner kroner.
For daglig leder Ronny Hermansen ble det enkelt å velge Spotlight over Euronext, da førstnevnte åpnet for at selskapet slapp å opprette et svensk holdningselskap.
– Investornettverket i Sverige forstår oss bedre. To av verdens største selskaper innenfor feltet er svenske. Man blir ikke så alene, sier daglig leder Ronny Hermansen om hvorfor selskapet velger Spotlight over Euronext Growth.
Børsnoterer ikke powerpoints
Representantene for Spotlight mener også at de har store muligheter for gjennomslag i det norske markedet, fordi de åpner døren til det svenske investormiljøet.
– Vi forventer å hjelpe vekstselskaper innen tech, særlig life science og medtech. Vi vil vise dem at børsnotering er en vei fremover, sier Eriksson.
– Men det er ikke tilfelle for alle?
– Nei. Vi forsøker å finne ut om det er lurt; man må ha et produkt eller en tjeneste. Man kan ikke børsnotere en powerpoint hos oss. Men vi holder kontakten med de det er for tidlig for.
– Vi skal alltid hjelpe selskapet, men vi tenker på de millioner med mennesker som investerer også. Kundene våre er selskapene, ja, men vi må notere gode selskaper for å være troverdige overfor investorene, sier Eriksson.
Solid pipeline
I tillegg legger Eriksson vekt på at det skal være enkelt å både bli og være notert på Spotlight-børsen.
– Vi er en markedsplass for og av entreprenører. Vi tilbyr synlighet og hjelper til med kontakter. Det skal være enkelt å noteres hos oss. Har man spørsmål om regelverk, er det bare å ringe - man trenger ingen «certified advisor».
Hvor mange norske selskaper som hopper på Spotlight med det første, vil de ikke spekulere i. Eriksson hevder likevel at de har en solid pipeline.
– Vi merker veldig stor interesse fra rådgivere og selskaper i Norge. Men det vil ta litt tid.