Media

Nettavisen Kampanje blir startup-investor

Da redaktør Knut Kristian Hauger møtte gründer Jonas Vasbotten i Coright, ble det starten på langt mer enn bare en artikkel.

Styreleder Torbjørn Aamodt (fra venstre) og gründer Jonas Vasbotten i Coright tror det kan komme mye bra ut av å ha Knut Kristian Hauger og Kampanje på eiersiden.
Publisert Sist oppdatert

Et brennhett stillingsmarked, i tillegg til at mediehuset har lykkes godt med konferanser og fått sving på salg av abonnement. Det har gjort at bankkontoen til mediehuset Kampanje har est ut. Det mest naturlige for en liten nettavis ville kanskje vært å kjøre pengene inn i den mer tradisjonelle forretningsmodellen – altså mer til journalistikk og eventer.

– Mesteparten av pengene vi tjener, reinvesterer vi i journalistikken og i folk, men det går jo ganske bra i Kampanje for tiden. Vi sitter rett og slett med en del overskuddskapital som vi ikke ønsker å ta ut av selskapet. Vi ville heller finne andre måter å sette den i spill, sier redaktør og administerende direktør Knut Kristian Hauger om den ny satsingen.

Ideen om å bruke overskuddet på noe som kan bli større enn dagens Kampanje, har vokst seg stadig større. Hensikten til Kampanje, utover å bedrive kritisk journalistikk på bransjen, er å løfte faget og drive industrien fremover, ifølge Hauger. Nå ønsker han å investere i grunderselskap som kan være med på det samme, og Coright er første ut.

Gamle metoder

Jonas Vasbotten og hans tre medgründerne i Coright har jobbet med markedsføring i en årrekke, og har en samlet erfaring på nærmere 80 år i bransjen. De har vært involvert i alt fra filmfestivaler og modellbyrå til grafisk arbeid til Oslo Fashion Week.

I dette arbeidet hadde de sett hvor mye tid merkevarer, byråer, agenter og kreative bruker på rettighetsavtaler og lisensiering, og hvordan man likevel ofte kom opp i problemer. Det kunne være et bilde eller video man trodde man hadde rettighetene til, og plutselig fikk en stor regning på. Eller det kunne være materiale som man faktisk hadde rettigheter til å bruke, men som man ikke visste om.

– Dagens arbeidsprosesser er manuelle og ineffektive, løsningene som benyttes er generiske og en dårlig støtte for aktørene i verdikjeden. Dette gjør at de bruker mye tid, opplever ofte feil og får mindre ut av markedsbudsjettene enn de burde, sier Vasbotten.

Farsfiguren

Den første kontakten med Kampanje skjedde etter at redaksjonen hadde fått nyss om at markedsførings-nestoren Arve Heltne var involvert i noe nytt. Det viste seg at dette nye var en investering og et styreverv i Coright.

– Han er jo en slags farsfigur i bransjen, og hadde ligget under radaren en stund. Så det var et nyhetspoeng i hva han skulle gjøre fremover, forteller Hauger.

Intervjuet og saken skulle bli starten på den første investeringen til nye Kampanje Invest. Hauger så hvordan Corights prosjekt bygget oppunder hensikten bak Kampanje, å være en positiv kraft for bransjen. Hauger påpeker at det primære oppdraget fortsatt er å drive kritisk journalistikk, men at de også ønsker å løfte markedsføringsfaget til et nytt og bedre nivå.

– Vi tok noen innledende samtaler, og vi likte både historien, folkene og forretningsideen, sier Hauger.

Vinn-vinn

Særlig likte Hauger og makker Nina Gade Tenvik hvordan Coright søker å være en positiv endringsfaktor for hele bransjen og komme alle aktørene til gode. De falt også for at Coright i en verdikjede med mektige og tunge merkevareselskaper, tar vare på den svake parten – frilanseren, skuespilleren eller musikeren som er redd for å lage støy i en kunderelasjon og kanskje miste fremtidige oppdrag.

– Alle ønsker ryddighet i dette. Ingen merkevareselskaper ønsker jo å misbruke en musikers eller fotografs rettigheter, påpeker Torbjørn Aamodt.

Aamodt er styreleder i Coright og har tidligere arbeidet nært med denne tematikken fra store merkevarer som Get og Telia. Han leder nå teknologiselskapet Distribution Innovation som er eid av Schibsted og Amedia, og har jobbet med Coright siden deres deltagelse i Angel Challenge sommeren 2020.

Nina Gade Tenvik blir leder for Kampanjes nye investeringsselskap.

Prøver seg frem

Til å begynne med er det ikke de astronomiske summene Kampanje Invest setter av til startups. De vil gjøre to til tre investeringer nå i 2022 i første omgang, på mellom 500.000 og 1 million kroner, for å få erfaring.

– Motivasjonen er å lære litt, komme i kontakt med oppstartsselskaper og nye miljøer, holde oss oppdatert på teknologi, sier Nina Gade Tenvik, kommersiell sjef i Kampanje Media.

– Det er jo en vanskelig balansegang å investere og skrive om selskaper på samme tid. Hvordan skal dere håndtere dette presseetisk?

– Vi har diskutert dette grundig, også med redaksjonen. Vi har kommet frem til at det skal gå greit, så lenge vi er fullstendig åpne om det. Foreløpig er det snakk om få investeringer, og marginale posisjoner, men skriver vi om et selskap, skal det komme tydelig frem dersom vi er på eiersiden, sier redaktør Knut Kristian Hauger.

Viktig å skille

Knut Kristian Hauger fortsetter som redaktør i Kampanje, og Nina Gade Tenvik skal ha roret i det nyopprettede investeringsselskapet.

– Men det kan vel være utfordrende dersom journalister opererer som startup-scouts i markedet?

– Vi har et skille mellom det kommersielle og det redaksjonelle. Kampanje har alltid holdt den presseetiske fanen svært høyt og vårt nye virksomhetsområde vil ikke svekke den redaksjonelle integriteten på noen måte. Journalistene skriver om mange ulike selskaper, og når det først er publisert på Kampanje, så er jo det de skriver om ute i offentligheten. Nina leser jo Kampanje som en av mange kilder, og er det spennende selskaper, vil hun merke seg det, sier Hauger.

Hauger håper at avkastningen fra investeringene på sikt kan være med å styrke journalistikken i Kampanje, gjennom å finansiere produksjon av enda mer godt innhold.

Mediehus i endring

– Har vi i mediebransjen vært helligere enn paven når det kommer til slike modeller som dette, og at vi har tapt mye på det?

– Det er jo en spennende diskusjon. Det er jo et sunt prinsipp at journalister ikke skal eie aksjer i selskaper de omtaler regelmessig. Samtidig er det ikke et mediehus som ikke har en slags new ventures eller x-satsing. Se bare på hvordan Schibsted ekspanderer i dag, inn i strøm og andre bransjer. Så hvorfor kan ikke vi som en mindre aktør gjøre det?

Styreleder Torbjørn Aamodt på sin side er i hvert fall entusiastisk med tanke på å få Kampanje inn som investor i Coright i emisjonsrunden som lukkes nå i juni.

– Kampanje har en dyp og bred forståelse av kommunikasjon- og markedsføringsfaget, og vi ser frem til å få deres innspill til hvordan vi skaper bedre samhandling på tvers av bransjen i de kreative prosessene. Jeg mener virkelig at denne type aktører, med sin unike kompetanse på en spesifikk bransje, kan stå vel så godt rustet som partner for et tidligfaseselskap som et mer generisk investeringsmiljø.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*