VEKST

Nettbil tredoblet salget på to år

Veksten til den digitale bruktbilforhandleren fortsetter, til tross for turbulensen etter at selskapet ble kjøpt opp av Schibsted og havnet i rettssystemet da Konkurransetilsynet kom på banen.

Det har stormet rundt oppstartsselskapet Nettbil siden de ble kjøpt opp av Schibsted, men veksten fortsetter i høyt tempo.
Publisert

Schibsteds digitale bilforhandler, Nettbil, vokser. Ifølge kvartalsrapporten til konsernet, som ble lagt frem denne uken, økte omsetningen fra 67 millioner kroner i 2020 til 128 millioner i 2021.

I første kvartal 2022 ble det solgt 3121 biler gjennom nettsiden. Det er en oppgang fra 1029 biler i første kvartal 2020, og rundt en dobling fra første kvartal 2021 Bruttomarginen (omsetning minus varekost) ligger rundt 50 prosent.

I 2020 bestemte Konkurransetilsynet seg for å gripe inn mot Schibsteds oppkjøp av Nettbil. Tilsynet, som fikk medhold fra Konkurranseklagenemnda, mente at oppkjøpet svekket konkurransen i markedet på grunn av koblingen til Finn.no.

I mars 2022 fikk Schibsted fullt medhold, og vedtaket til Konkurranseklagenemnda ble opphevet. Myndighetene har imidlertid anket avgjørelsen til Høyesterett.

LES MER:

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*