VEKST
Nettbil tredoblet salget på to år
Veksten til den digitale bruktbilforhandleren fortsetter, til tross for turbulensen etter at selskapet ble kjøpt opp av Schibsted og havnet i rettssystemet da Konkurransetilsynet kom på banen.
Schibsteds digitale bilforhandler, Nettbil, vokser. Ifølge kvartalsrapporten til konsernet, som ble lagt frem denne uken, økte omsetningen fra 67 millioner kroner i 2020 til 128 millioner i 2021.
I første kvartal 2022 ble det solgt 3121 biler gjennom nettsiden. Det er en oppgang fra 1029 biler i første kvartal 2020, og rundt en dobling fra første kvartal 2021 Bruttomarginen (omsetning minus varekost) ligger rundt 50 prosent.
I 2020 bestemte Konkurransetilsynet seg for å gripe inn mot Schibsteds oppkjøp av Nettbil. Tilsynet, som fikk medhold fra Konkurranseklagenemnda, mente at oppkjøpet svekket konkurransen i markedet på grunn av koblingen til Finn.no.
I mars 2022 fikk Schibsted fullt medhold, og vedtaket til Konkurranseklagenemnda ble opphevet. Myndighetene har imidlertid anket avgjørelsen til Høyesterett.
LES MER: