Kjendis

Nofence satte ny norsk startup-rekord i synlighet da Justin Bieber besøkte geiter, og kanskje betyr det bittelitt også

– Av 253 millioner vil det jo være noen som lurer på hva dette er for noe, sier daglig leder Knut Bentzen. Mer sikkert er det at Nofence mer enn dobler inntektene og etterspørselen har økt kraftig.

Justin Bieber delte nylig et bilde av geiter med en Nofenceklave
Publisert Sist oppdatert

– Det har vært «all over the channels» altså, sier Bentzen til Shifter, når vi spør om de har fått med seg bildet som Justin Bieber har lagt ut på sin Instagram-profil der han har intet mindre enn 253 millioner følgere.

Bildet med Nofence sitt produkt ligger som nummer fire i bildeserien Bieber la ut.

«Justin Bieber looking at the future»

Han forteller at han søkte opp «Justin Bieber goat» for å forsikre seg om at det ikke var noen tidligere negative saker om Bieber med geiter. Det eneste han fant var imidlertid humoristiske Youtube-klipp hvor Bieber sang, med innklippede geiter som breket. Han tolket det dithen at ikke alle er Bieber-fans.

Samtidig er han langt fra så sikker på om innlegget vil ha å si for Nofence. En noe spissere markedsføring virker til å være å foretrekke for beitetech-selskapet, enn vill gressing blant millioner av «beliebers» der ute på de langstrakte Instagram-slettene.

– Jeg tviler på at mange er så oppmerksomme at de har fått med seg at geita har noe rundt halsen, men av 253 millioner vil det jo være noen som lurer på hva dette er for noe.

Benzen tror de færreste av følgerne til Bieber vet om den positive innvirkningen produktet kan ha på miljøet.

– Heldigvis er den yngre generasjonen opptatt av hvor maten deres kommer fra, men tror de har nok ikke fått med seg hvordan vi driver et landbruk som har snudd opp ned på det tradisjonelle.

Uavhengig av det synes teamet og investorer at det er veldig gøy at et produkt fra Batnfjordsøra, et tettsted med 397 innbyggere, får så mange likerklikk.

– «Justin Bieber looking at the future» var en morsom intern kommentar på bildet.

Forespørsler fra 44 stater i USA

Nofence trenger uansett ikke Biebers rampelys, tyder de siste tallene på, for selskapet opplever en sterk økning i etterspørsel. I 2021 gikk Nofence fra 26 til 61 millioner i inntekter. Veksten har fortsatt inn i dette året.

– Vi var faktisk utsolgt i Norge i februar, og det er tydelig at et norsk patent på GPS-gjerde for drøvtyggere har gjennomslagskraft internasjonalt også. Vi hadde allerede før sommeren forespørsler fra 44 starter i USA.

Samtidig er ikke alt like lett. Den globale komponentsituasjonen gjør at selskapet ikke klarer å produsere så mange enheter som de ønsker i år. Men inn i neste år ser det lysere ut for at de virkelig skal kunne ta ut effekten av den økte etterspørselen.

Biden deler også norskt produkt

Neat brukes av president biden

Nofence er ikke de eneste som har hatt en god uke «produktplasseringsmessig». Fredag publiserte USA sin president Joe Biden, med 24.4 millioner twitterfølgere, et bilde av han som bruker Neat.

– Jeg må innrømme at det er veldig stas å se at Biden bruker Neat. Det gjør meg veldig stolt av teamet vårt. Han har lagt ut flere bilder med produktet, og det føles bra å kunne bidra til at han gjør en god jobb, sier Simen Teigre, gründer og sjef i det norske videokonferanseselskapet Neat.

Teigre kan ikke dele akkurat hvordan de landet Det hvite hus som kunde.

– Jeg kan ikke dele så mye om prosessen, da Det hvite hus vil holde mye konfidensielt. Men kan si at Biden bruker Zoom, som vi har jobbet tett med siden vi startet i 2019.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*