STATLIG STØTTE

Nofence får nesten 29 millioner kroner i offentlig støtte og en ny type vekstlån

Beite-startupen ruster seg for internasjonal ekspansjon.

Fra venstre: CEO i Nofence, Knut Bentzen, Mille, og leder for produkt og utvikling, Oscar Hovde Berntsen.
Publisert

Etter noen krevende runder med skepsis fra Mattilsynet og tilbakekalling av produkter, har ideen til geitebonden Oscar Hovde Berntsen fra Botnfjordsøra om et virtuelt strømgjerde for beitedyr, virkelig fått fart på klovene.

For ganske nøyaktig ett år siden skrev Shifter at Nofence hentet 30 millioner kroner fra blant andre Norselab for å satse med sitt digitale halsbånd, eller klave, i Europa.

Nå har selskapet fått tilslag på en søknad om 13,75 millioner kroner i tilskudd og ytterligere 15 millioner kroner i en ny type vekstlån fra Innovasjon Norge.

Det er første gang Innovasjon Norge tilbyr denne typen vekstlån, som er en forsøksordning for virksomheter som har kunder utenfor Norge, men mangler fysisk sikkerhet for lånet.

Derfor får de penger

Pengene skal brukes til å videreutvikle teknologien og klaven for å redusere kostnadene ved produksjonen. Det er nødvendig for å gå inn i nye markeder, skriver Innovasjon Norge i en pressemelding.

Prosjektet er anslått å koste i alt 58,5 millioner kroner. Nofence planlegger å finansiere det gjennom egenkapital i tillegg til lånet og tilskuddet fra Innovasjon Norge.

– Prosjektet har høy innovasjonsgrad, store positive samfunnseffekter og muligheter for høy verdiskaping. Vi mener potensialet for vekst og eksport er stort, og det har derfor vært viktig for oss å bidra med betydelig finansiering, sier administrerende direktør i det statlige selskapet, Håkon Haugli, i meldingen.

Også næringsminister Jan Christian Vestre uttaler seg i meldingen.

– Det gleder meg at spennende teknologiselskaper investerer for økt vekst og eksport, sier han.

Skal bli bedre og billigere

Hittil har løsningen fra Nofence vært brukt mest i Norge, men 2000 kyr i Storbritannia og 1500 dyr i EU og USA er også utstyrt med digitale klaver.

Pengene de nå får inn skal bidra til at bedriften kan konkurrere i markeder med mer avanserte behov og i markeder med lavere kjøpekraft. En ny versjon av produktet skal blant annet forbedre mobiltilknytning, batterilevetid og tilby utvidet funksjonalitet.

I alt vil dette gi Nofence mulighet til å vokse og øke produksjonen kraftig, ifølge Innovasjon Norge.

– Vi er utrolig takknemlige for denne støtten som er helt avgjørende for at vi skal kunne ta på oss et prosjekt i denne størrelsen sier Knut Bentzen, CEO i Nofence.

Han tok over som sjef i Nofence etter Marianne Sundsbø i september.

– Den er også et viktig kvalitetsstempel i vårt arbeid med internasjonal vekst og finansiering. En global oppvåkning er på gang rundt tilbakeføring av beitedyr fra industrialiserte kraftforfabrikker til beite, og særlig styrt beiting etter regenerative prinsipper, sier han.