SAAS

Nok et sterkt år for Ardoq - Nesten dobling i inntekt

Ardoq fortsetter å lande store kunder. Og etter milliardemisjonen kan de plukke de beste talentene, forteller Erik Bakstad.

Erik Bakstad er gründer og CEO i Ardoq.
Publisert

– 2022 var året hvor vi virkelig bygget oss opp internasjonalt. Vi doblet i alle internasjonale markeder, og andelen av gjentagende inntekt utenfor Norge vil bare fortsette å vokse, sier Erik Bakstad, daglig leder og medgründer i Ardoq.

Han forteller at 66 prosent av de gjentatte inntektene kommer fra deres operasjoner i Danmark, UK og USA. 

Ardoqs programvare lar selskaper lage en digital tvilling av seg selv, slik at de får oversikt over alle ansatte, prosesser, IT-systemer etc. 

Deretter kan de i første omgang bruke det for kutte kostnader, og i neste omgang for å gjennomføre en digital transformasjon, gjennom å teste ut scenarier ved å endre på variablene i den digitale tvillingen.

Vekstdrivere 

– Vi er stolte av å lande BT (British Telecom) som kunde i fjor. At vi får slike “fyrtårn”-kunder, gjør at vi kan fortsette å vokse så fort som vi gjør nå, sier han.

I 2022 omsatte selskapet for 137 millioner kroner, opp fra 77,7 millioner i 2021. Bunnlinja er negativ med -141 millioner, men Ardoq hentet som kjent 1,1 milliard i første kvartal 2022, så rullebanen er ikke det største problemet i selskapet. Det bidrar også til endel renteinntekter som forbedrer resultatet.

– Hva har vært viktige vekstdrivere i 2022?

– Vi styrket posisjonen vår i Gartners såkalte “Magic Quadrant” for kategorien virksomhetsarkitektur. Det betyr veldig mye. Om lag 60 prosent av alle kunder i vårt segment, som fokuserer på veldig store kunder, bruker det som en inngangsport til å vurdere kunder. 

Salgssyklus på seks måneder

– Hvor lang tid tar et salg? 

– Omtrent 5-6 mnd, men det er stor variasjon. Det største kan ta opp til 18 måneder. Trenden vår er at vi får stadig større kunder, så gjennomsnittstiden for et slag vil følgelig øke i tiden fremover.

– Hvor stor er en typisk kontrakt?

– En typisk deal ligger rundt en million kroner. Det er store prisforskjeller avhengig av størrelse, hvor mange moduler kunden ønsker til hvor mange ansatte, osv.

– Hva har vært utfordrende det siste året?

Vi hentet en stor sum fra EQT og One Peak i 2022, men vi har dessverre hatt en rekke nøkkelpersoner som ikke har vært tilgjengelige på grunn av sykdom. Slike ting koster. Det var en periode der jeg måtte lede salgsteamet direkte, og det er ikke ideelt, men det er samtidig en mulighet for nye folk til å få prøve seg.

– Andre utfordringer?

– Når du vokser fort, så må du sørge for at du holder jerndisiplin i prosessene. Vi er blitt så store at vi må ha knalldispilin.

Får velge fra øverste hylle

Han forteller at de har ansatt flere nøkkelpersoner med erfaring fra internasjonale vekstselskaper. 

– Med den investorbasen vi har nå, så kan vi plukke talenter fra øverste hylle. Vi har nylig ansatt en Chief Revenue Officer med solid kompetanse, og vi har en CMO på vei inn i august. Begge med masse erfaring fra vekstselskaper internasjonalt. 

– Hva har du lært det siste året?

– Det å forstå at man er ganske robust etter å bygge selskap i 10 år. Det er lettere å kjenne igjen mønster, og det gir selvtillit. Etterhvert som man vokser, så flyttes bare mållinjen, så det er viktig å tørre å ta et steg tilbake og se på det vi har fått til. 

Han forteller at det viktigste man gjør som leder, er å selv være i balanse.

– Jeg har brukt mye tid på å sørge for å være så robust som mulig. At jeg kan håndtere stress og sove godt selv når det stormer. Jeg trener, har endret kostholdet og sørget for nok søvn. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Fra vekst til efffektiv vekst

– Hva blir største utfordring i år?

Hele industrien, alle Saas-selskaper, fikk et massiv skifte mot slutten av 2002. Det har gått fra vekst for alle pengene til mer effektiv og lønnsom vekst. Hvordan øker vi eksempelvis effektiviteten på prosessene våre. Det synes jeg er spennende. 

Kun menn i styret

– Det står i årsrapporten at dere jobber aktivt med likestilling, likevel har dere et styre, inkludert observatører, som består utelukkende av menn? 

– Det er dessverre for dårlig. Vi har ingen kvinner og det er uheldig. Vi har et pågående søk med en profesjonell rekrutterer for å få inn et kvinnelig medlem med kompetanse fra vekstselskaper. På sikt ønsker vi at styret skal gjenspeile kjønnsbalansen i selskapet. Vi har i dag 37 prosent kvinneandel og 40 prosent kvinneandel i ledergruppen, som er langt over industristandarden. 

– Du sier på sikt. Har dere en deadline for å få til denne kjønnsbalansen i styret?

– Nei, men håpet er å få på plass dette nye styremedlemmet i løpet av høsten. Det har vært et tema over tid at vi må forbedre dette.