Nordmenn «vippset» til ny rekord i sommer
Nordmenn brukte Vipps 45 prosent oftere i juli i år sammenlignet med i fjor. Særlig i feriefavorittene Agder og Nordland var brukerveksten stor.
Betalings- og pengeoverføringstjenesten Vipps har aldri vært mer populær, ifølge nye tall fra selskapet. Aldri før har nordmenn vippset så mye som denne sommeren, skriver selskapet i en pressemelding.
Betaling for mat og drikke på restaurant via tjenesten økte med 138 prosent i juni og juli i år sammenlignet med sommeren i fjor.
Vipps fikk blant annet god drahjelp av at restauranter og barer i stor grad benyttet seg av nye digitale løsninger i sommer. Dessuten har selskapet registrert 5000 nye bedriftsnummer i løpet av ferien.
«Vippsing» til losji i alle varianter økte også kraftig i sommer sammenlignet med i fjor.
Camping ble en stor hit, med en øking på 267 prosent. Ferieleiligheter og vandrehjem var også populært, med en økning på 204 prosent. Det ble også «vippset» mer enn noen gang til hotellene, som hadde en økning på 160 prosent. Hos Turistforeningene økte betalinger via tjenesten med 15 prosent, bortsett fra i Oslo, som hadde en liten nedgang.
Vill vekst i Agder og Nordland
Valfartingen til Agder og Nordland reflekteres også i tallene. Veksten i antall aktive Vipps-brukere i Agder var på 144 prosent i juni og juli sammenlignet med april og mai i år, mens Nordland hadde en 100 prosent vekst i samme periode.
Også fjellheimen i Innlandet (+ 71 prosent), Møre og Romsdal (+ 59 prosent) og Vestfold (+ 46 prosent) var populære reisemål som ga Vipps en oppsving.
Alle fylker bortsett fra Oslo opplevde en prosentvis økning i betalinger via Vipps i sommer.
Oslo på topp
Oslo er likevel fortsatt Vipps-hovedstaden, med over én million aktive brukere av tjenesten i juli.
Deretter følger Hamar, Bergen, Kristiansand, Stavanger og Trondheim.
Slår vi sammen Kardemomme by og Kristiansand, passerer de Bergen, og kaprer tredjeplassen i antall nordmenn som «vippset» i dette området i juli.