innlegg
«Norge fortjener bedre tech-ledelse, og dette vrøvlet tar ikke slutt hvis ingen sier ifra»
Hvis techledere har ‹god forretningsforståelse» og er stolte av det, skjønner de mest sannsynlig verken business eller tech på noe som helst brukbart nivå, skriver Zachary Korman, CTO i Pistachio.
Det hender iblant at jeg scroller på LinkedIn. Det er trist nok i seg selv, men rett som det er kommer jeg over noe som gjør det enda tristere. Jeg ser en CTO eller CIO, noen som i utgangspunktet skal være en tech-leder, som poster noe om hvordan utviklere må fokusere mer på forretningsverdi.
Jeg ender som regel opp med å lese hele innlegget, som en slags form for selvpining, og uten unntak kommer de alle til samme poenget. Utviklere må fokusere på business. Det er alt. Det hele posten, bare med masse ekstra ord.
Eller bare la det være, fortsett med å ansette sånne folk, og fortsett med å være elendige på alt som ikke er å oppdage olje i Nordsjøen. Tech er jo egentlig Sverige sin greie, uansett.
Zachary Korman
I Norge, og sikkert i andre land også, finner du en spesiell type tech-leder som har gjort karriere på dette. Det er fordi du også finner en spesiell type ikke-teknologisk leder som hater tech-folk. Denne typen ikke-teknologiske ledere elsker når de møter en tech-leder som sier seg enig. «Endelig en tech-person som skjønner det», tenker de, mens de gjør sitt livs dårligste ansettelse.
Du kan spotte disse tech-lederne på mils avstand. De poster det vanlige babbelet på LinkedIn om «forretningsverdi», og de skryter av sine evner til å kommunisere tech til toppledelsen, som om evnen til å snakke er sjelden vare.
Og viktigst av alt, de blir aldri i samme selskap i mer enn et år eller to. Hvorfor? Fordi det viser seg at å hate utviklere og deres likemenn ikke er en driftsmodell, og at det å tenke at forretningsverdi er viktig, ikke er det samme som å ha forretningsteft.
Hvorfor begynte jeg på denne tiraden? Fordi Norge fortjener bedre tech-ledelse, og dette vrøvlet tar ikke slutt hvis ingen sier ifra. Det, og fordi jeg kjeder meg.
Alle er dårlige på business
Er utviklere dårlige til å forstå business? Absolutt. Men det sier jeg ikke fordi jeg har noe spesiell form for innsikt i tankene til utviklere. Jeg sier det fordi alle er dårlige på business, og «utviklere» er en undergruppe av «alle».
Jeg har utallige ganger blitt bedt om ting som er helt idiotisk fra «kommersielle» team. Du har markedsføringsteamet som ba meg om å automatisere en prosess for dem som de brukte én time på hver måned, og da jeg påpekte at det ville ta over 100 timer i utviklingstid, synes de fortsatt at det var en kjempegod idé.
Eller regnskapsgruppen som ville blokkere innføringen av et nytt betalingssystem som ville øke online konverteringer med 20 prosent, utelukkende fordi det ville bety at de måtte periodisere abonnementsinntektene selv. En oppgave så enkel at jeg gjorde det for dem den samme dagen.
Poenget er at folk flest mangler en god mental modell for grunnleggende barneskole-matte. Det er ikke engang business. Det er bare «hvilket tall er det største tallet», og alt du trenger å huske er at pilen er en krokodille og den spiser alltid den største.
Det har blitt så ille at man tidvis skylder på tech-folk selv når andre avdelinger er dårlige på business fordi «de burde ha forklart problemet bedre».
Jeg så en gang en fyr på Twitter som desperat hadde prøvd å forklare ledelsen at de stod i en katastrofal teknologi-krise. Vi snakker tilintetgjørelse-av-selskapet type krise. Og hvordan kom jeg over den tweeten? Fordi noen andre hadde delt den med en kommentar om at «problemet her er at du ikke gjør en god nok jobb med å forklare viktigheten av dette til toppledelsen, med ord de kan forstå».
Hør her, hvis du er en leder på C-nivå, og du ikke klarer å ta gode avgjørelser med mindre noen snakker til deg «med ord du kan forstå», så må du lære deg flere ord. Det er ikke et teknologiproblem.
Det er ikke egennyttig, det er patetisk
Hvis disse utviklerhatende tech-lederne gjorde det kun av kyniske, egennyttige grunner ville jeg faktisk synes at det var litt mindre kvalmt. Da hadde det hatt en viss grad av «don’t hate the player, hate the game» -følelse over seg. Men de er altfor talentløse til det. De har bare ramlet inn i denne heldige situasjonen av helt andre, dummere grunner. Jeg tror de faller inn i to leire:
Den første leiren består av tech-ledere som ikke helt har klart å følge med på de nyeste tech-trendene, og som blir gretne når de ser ting de ikke forstår. Microservices og React? Hva skjedde med gode gamle monolitter og vanilla JS? Jeg skjønner, det er vanskelig å henge med i svingene, spesielt på frontend. Og ja, noe av utviklingen viser seg å bare være dårlige ideer, men det er sånn fremgang og utvikling fungerer. Ikke kom her og si at teknologi var bedre på tidlig 2000-tallet, når du satt der og FTPet koden din inn i prod.
Den andre leiren er av den typen som ikke fikk nok skryt som barn, og endte opp med å velge dårlige rollemodeller. De barna som vokste opp til å kontinuerlig søke anerkjennelse fra administrerende direktører, ikke for karrierens skyld, bare fordi de elsker det. Og lever for det. De er som Pavlovs hund, men for CEO-likes på LinkedIn.
Begge gruppene er ekle, men den siste gruppen er definitivt verst, de har den kvalme feedback-loopen hvor de bare aldri kan få nok. I motsetning til enhver opportunist du har jobbet med før, bare elsker de folka her «smaken av støvel».
Så, hva nå?
Vel, jeg kjeder meg litt mindre, så jeg har oppnådd halvparten av det jeg skulle. Hva med den andre halvparten? Det er opp til deg. Slutt å gi disse menneskene jobb i tech-ledelse. Hvis de har ‹god forretningsforståelse» og er stolte av det, skjønner de mest sannsynlig verken business eller tech på noe som helst brukbart nivå. De har kommet seg dit de er i dag kun på å selge seg inn som «business friendly», og har sannsynligvis ikke lært seg noe som helst av substans gjennom hele karrieren. Slutt å la deg lure av at de er enige med deg på generelt grunnlag, de gjør det kun fordi de har et desperat behov for din anerkjennelse, ikke fordi de har noe av verdi å tilby deg.
Eller bare la det være, fortsett med å ansette sånne folk, og fortsett med å være elendige på alt som ikke er å oppdage olje i Nordsjøen. Tech er jo egentlig Sverige sin greie, uansett.