saas

Norsk foto-SaaS kjøper sveitser med glamorøse kunder i kampen om europeisk dominans

Fotoware sikrer seg UEFA som kunde i Sveits gjennom kjøpet.

Anne Gretland CEO i FotoWare, Ramon Forster CEO i Picturepark, Lona Nordén Support Lead i FotoWare, David Horton M&A i FotoWare, Bettina Berndtsen HR manager i FotoWare, Trond Kindberg CFO i FotoWare og Alex Kronenberg deputy Head of Marketing Director i Fotoware.
Publisert

Det norske SaaS-selskapet Fotoware tilbyr digitale løsninger for fotografer. Selskapet har kunnet vise til kunder som NBC Universal, Financial Times og The Economist.

Selskapet ble grunnlagt i 1997, og i 2020 ble det kjøpt opp av Viking Venture som har spesialisert seg på SaaS.

Den gangen var målet å akselerere europeisk ekspansjon i markedet for Digital Asset Management (DAM). Dette er en bransje som er ventet å vokse i takt med digitaliseringen og at stadig flere virksomheter har egen innholdsproduksjon.

Nå melder selskapet at det har kjøpt sveitsiske Picturepark.

– Picturepark og Fotoware har mange likheter. Begge har en historie som innovative pionerer innen digital asset management i over 20 år. Dette oppkjøpet vil gjøre det mulig for teamene våre å innovere mer og i raskere tempo enn før, sier leder i Fotoware Anne Gretland i en pressemelding.

Picturepark kan også vise til kunder som UEFA, Breitling og Faber Castell.

Dette er selskapets første oppkjøp innen DAM i regionen. Styreleder i selskapet, Jostein Vik fra Viking Venture, peker på at kjøpet vil styrke Fotoware i DACH-regionen (Tyskland, Østerrike og Sveits).

Siden Viking Venture kom inn som eier har Fotoware kjøpt Buidpix AB i Sverige, Infomax Aps i Danmark, Xenario i Storbritannia og Tyskland.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*